گروه مسکن: پارلمان محلی پایتخت در اولین جلسه غیرعلنی پس از تعطیلات تابستانی یک فوریت طرح «صیانت و حفاظت از باغات و اراضی مزروعی شهر تهران» را به تصویب رساند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» این طرح که به امضای 18 نفر از اعضای شورای شهر رسیده است برای مقابله با ویروس برج باغ طراحی شده است. مطابق مفاد این طرح، شهرداری مکلف می‌شود با استفاده از 5 لایه محافظتی، برج‌سازی روی اراضی باغی را محدود کند. طبق این طرح، باید تک تک باغات خصوصی باقی‌مانده در پایتخت، به لحاظ موقعیت و سطح مشجر، شناسنامه‌دار شوند و مدیریت شهری، برای تملک بخشی از این املاک و تبدیل آنها به پارک‌های عمومی و گردشگری، منابع سالانه در بودجه شهرداری در نظر بگیرد.


برای حفظ باغات مستعد تخریب در ۶ منطقه تهران نیز مشوق‌هایی پیش‌بینی شده است. مهم‌ترین محور طرح کمیته محیط زیست شورا به تغییر ابعاد صدور مجوز ساخت‌وساز در باغات واقع در سایر پهنه‌های شهری شامل مسکونی، تجاری و مختلط است. این محور شهرداری تهران را مکلف می‌کند تا برای صدور مجوز ساخت‌وساز برای باغاتی که در پهنه‌های مسکونی، تجاری و مختلط قرار دارند رفتاری مطابق با ضوابط پهنه G۱۱ و G۲۱ داشته باشد.


محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورا درباره این طرح توضیح داد: براساس این طرح پیش‌بینی شده است تا لایحه باغات نیز در طرح تفصیلی اضافه شود تا ما بتوانیم در پهنه‌هایی به‌جز پهنه فضای سبز (G) نیز اگر باغی وجود دارد حفظ شود. البته این طرح با مخالفت‌هایی از سوی برخی اعضا مواجه شد. به گفته رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر مخالفان طرح بر این نکته تاکید داشتند که با توجه با اجرای یک روش خاص در طول سالیان گذشته، صاحبان این املاک حقوق مکتسبه‌ای دارند که نمی‌توان آنان را از حقوقشان محروم کرد.


مشکل ساختمان‌های بدون پارکینگ حل می شود؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز از بررسی لایحه‌ای به منظور حل مشکل پارکینگ ساختمان‌های دارای تعهد تامین پارکینگ خبر داد.


علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به دلایل موجه برخی از املاک برای عدم تامین پارکینگ توضیح داد: عدم دسترسی خودرو به ساختمان به دلیل شیب زیاد خیابان، وجود درختان کهنسال، قرارگیری در معابر کم‌عرض، مجاورت ساختمان با بزرگراه، احداث بی‌آرتی یا پیاده راه و... دلایلی هستند که موجب می‌شود مالک نتواند پارکینگ را تامین کند و باید برای صدور پروانه برای چنین ساختمان‌هایی راهکار عملی ارائه داد.


او افزود: پیش از این شهرداری با دریافت تعهد از مالکان این املاک برای تامین پارکینگ در شعاع ۲۵۰ متری ملک، پروانه ساخت صادر می‌کرد، ولی دریافت پایان کار منوط به ارائه سند پارکینگ بود. در حالی که در بسیاری از موارد چنین امکانی برای مالک وجود ندارد و ساختمان‌های زیادی در سطح شهر تهران به این دلیل بدون پایان کار و بلاتکلیف مانده اند.


به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران،ساختمان‌هایی که تعهد پارکینگ داشته اند باید دسته‌بندی شده و مورد به مورد بررسی شوند. دبیر در این باره گفت:‌ این لایحه نباید موجب شود مجتمع‌های تجاری یا پاساژها از تامین پارکینگ معاف شوند. موارد مسکونی، تجاری، خدماتی و اداری باید از یکدیگر تفکیک شوند و از نظر موضوعی نیز تفاوت برای آنها قائل شویم.


دبیر اضافه کرد: کمیته‌ای متشکل از کارشناسان کمیسیون شهرسازی و معماری و کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه این موضوع را بررسی می‌کنند تا تصمیم نهایی در جلسه دیگری گرفته شود.


همچنین روز گذشته رئیس دیوان عدالت اداری میهمان صحن غیرعلنی شورای شهر تهران بود. به گفته حجت‌الاسلام منتظری دیوان عدالت اداری رای کمیسیون ماده 100 مبنی بر تخریب طبقات غیرقانونی پاساژ علاءالدین را صادر کرده و این حکم لازم‌الاجرا است و شهرداری تهران باید هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای این حکم اقدام کند چرا که حجت بر علاءالدین تمام شده است.