گروه بازرگانی: دولت موافقت اولیه خود را برای واگذاری امور مربوط به اعزام و دعوت از هیات‌های تجاری را به اتاق بازرگانی اعلام کرد. این موضوع در نشست اخیر کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران مطرح شد. در نشست این کمیسیون پس از بررسی راهکارها برای ساماندهی به تبادل هیات‌های تجاری، فعالان اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدند که طرح واگذاری کلیه امور مربوط به این حوزه به اتاق بازرگانی را به‌طور جد دنبال کنند و از سوی دیگر نیز با فراخوان از تشکل‌ها و انجمن‌های صنعتی و اقتصادی امکانات و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و اولویت‌ها در این بخش به‌صورت کتابچه به زبان انگلیسی تدوین و در اختیار هیات‌های اقتصادی و شرکت‌های خارجی قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت با اشاره به آمد و رفت چند هیات تجاری از کشورهای اروپایی به تهران گفت: «نابسامانی‌هایی در نشست‌های هیات‌های تجاری با طرف‌های ایرانی دیده شده و عملا بخش خصوصی حضور کمرنگی در مذاکرات داشته است.» به گفته محسن بهرامی ارض‌اقدس، ساماندهی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری خارجی موضوعی است که باید از سوی اتاق بازرگانی هدایت شود و از این رو مکاتباتی نیز در این خصوص با دولت صورت گرفته است تا تمام ساز و کارهای این بخش با محوریت اتاق بازرگانی صورت بگیرد. وی همچنین این نکته را خاطرنشان کرد که محوریت قرار گرفتن اتاق بازرگانی در این ماموریت نیز باید مدیریت شده باشد به‌گونه‌ای که اولویت‌ها برای مشارکت و سرمایه‌گذاری از سوی اتاق بازرگانی مشخص و بر اساس آن کشورها و نوع هیات‌های اقتصادی تعیین شوند.


محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و عضو کمیسیون توسعه صادرات و تسهیل تجارت در این جلسه عنوان کرد: نباید از نقش دولت به‌عنوان مدیریت در اقتصاد، غافل بود. سرمایه‌های خارجی را چه در بخش مالی و چه در حوزه کار و نیروی انسانی، باید به سمت مولفه‌های توسعه‌ای هدایت کرد. عضو هیات رئیسه اتاق ایران در عین حال، به توسعه ظرفیت‌‎های ملی اشاره کرد و اینکه اتاق بازرگانی باید نقش ویژه‌ای در این زمینه ایفا کند. ابوالحسن خلیلی از فعالان اقتصادی در صنعت غذا نیز در این زمینه به نکاتی اشاره کرد. وی نبود آمار و اطلاعات کافی از ظرفیت و توانمندی‌های اقتصادی در کشور را یک نقطه ضعف بزرگ عنوان کرد و گفت: «هیات‌های خارجی در حالی به ایران سفر می‌کنند که هیچ‌گونه اطلاعات و آماری از وضعیت اقتصادی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور در اختیار آنها قرار داده نمی‌شود.» خلیلی گام اول برای آغاز همکاری‌های اقتصادی با شرکای خارجی را تدوین و تهیه کتابچه‌های جامع از اطلاعات صنعتی و تجاری ایران عنوان کرد و در این راستا، یکی از وظایف تشکل‌های صنعتی را تهیه این‌گونه اسناد دانست. عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز تشکیل کمیته مشترک میان بخش‌خصوصی و دولت در زمینه اعزام و پذیرایی از هیات‌های خارجی را ضرورت امروز عنوان کرد. او همچنین ایجاد امکاناتی برای استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور را ضروری دانست که به گفته وی، در این زمینه اتاق بازرگانی می‌تواند وارد عمل شود.