مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: امسال تابوی سرمایه‌گذاری در خانه‌های تاریخی این استان شکسته می‌شود. به گزارش روابط ‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی استان سمنان، حسین خواجه‌بیدختی در نشست هم‌اندیشی با اعضای شورای مرکزی انجمن خبرنگاران استان سمنان، با اشاره به شرایط جدید واگذاری خانه‌های تاریخی و افزایش استقبال عمومی از میراث فرهنگی، گفت: تا کنون استقبال سرمایه‌گذاران از آگهی واگذاری سه خانه تاریخی در سمنان شامل خانه تاریخی تدین، طاهری و رجبی مطلوب بوده است.

به گفته او، این اداره کل با هدف مرمت هر چه بیشتر آثار تاریخی و رشد و توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ۵۰ درصد هزینه مرمت خانه‌های تاریخی ثبت شده که در اختیار مردم استان است را پرداخت می‌کند. همچنین این اداره کل آمادگی ارائه مشاوره رایگان برای مرمت خانه‌های تاریخی را به مردم استان و تحت نظر کارشناسان میراث فرهنگی این اداره کل دارد.

بیدختی با تاکید بر رشد گردشگری و رونق میراث فرهنگی استان سمنان، گفت: این اداره کل درصدد بازگرداندن آثار استان سمنان که در موزه ملی نگهداری می شود، است. مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سمنان افزود: حدود ۷۰۰ اثر خطی استان در موزه ملی نگهداری می‌شود و در صورت فراهم شدن شرایط مناسب نگهداری، این آثار به استان بر می‌گردد. رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان نیز در این نشست نسبت به پوشش هرچه بیشتر و مناسب‌تر اخبار حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سمنان از طریق رسانه‌ها اعلام آمادگی کرد. محمدتقی قدس گفت: گردشگری از اولویت‌های اصلی استان سمنان است و باید به این موضوع توجه ویژه شود.

اجرای برنامه‌های آیینی در خانه‌های تاریخی و برگزاری تورهای گردشگری ویژه مردم استان از دیگر نظرات و پیشنهادهای مطرح شده در نشست اعضای شورای مرکزی انجمن خبرنگاران سمنان با مدیر کل میراث فرهنگی استان بود.