مرگ خلیفه سایبری
گروه جهان: یک هکر 21 ساله ساکن بیرمنگام، انگلیس، که توانسته بود وارد شبکه‌های نظامی آمریکا شود و چهره‌ای برجسته در میان نیروهای خلافت خودخوانده بود، کشته شد. نیویورک‌تایمز از او با عنوان «مسوول گزینش آنلاین» داعش و رویترز هم از او با عنوان «مغز الکترونیک» داعش یاد می‌کنند. سه مقام ارشد آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند:او در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در شهر رقه کشته شده است. «جنید حسین»، چهره برجسته «خلافت سایبری»- واحدی در داعش که سال جاری حساب توییتری و یوتیوب فرمانده مرکزی آمریکا را هک کرده بود- پس از محمد اموازی که از او با نام «جان جهادی» یاد می‌شود و جلوی دوربین‌های داعش اسیران را سر می‌برید، دومین عضوِ بریتانیایی برجسته داعش است. «جنید حسین» در سال 2013 به داعش پیوست و به گزارش رویترز «هکر و متخصص رایانه» بود.

یک مقام آمریکایی به شرط فاش نشدن نام به نیویورک‌تایمز می‌گوید:«جنید روز سه‌شنبه در حمله هواپیماهای آمریکایی در خارج از رقه کشته شد.» مسوولان اروپایی و آمریکایی می‌گویند: این هکر 21 ساله، مسوول اصلی حملات رایانه‌ای از سوی داعش به پایگاه‌ها نظامی و دولتی در کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا بود و به «مغز الکترونیک» داعش معروف بود. نیروهای داعش طی هفته‌های اخیر متحمل شکست‌های زیادی شدند. در کنار این شکست‌ها اما آنچه مهم است کشته شدن چهره‌های برجسته این گروه است. هفته گذشته هم یکی دیگر از چهره‌های برجسته داعش با نام «فاضل احمد الحیالی»، که یکی از معاونان البغدادی بود، در شمال عراق کشته شد.


به گزارش نیویورک‌تایمز، خبر کشته شدن جنید در حالی منتشر می‌شود که دولت اوباما چندی است در مورد کارآمدی حملات نیروهای ائتلاف به تردید افتاده و بحث‌هایی در این رابطه در محافل سیاسی، اطلاعاتی و نظامی آمریکا به راه افتاده است. در این محافل، برخی معتقدند اگر حملات به همین شدت ادامه یابد هرچند باعث زمینگیر شدن این گروه نمی‌شود؛ اما لااقل از پیشروی داعش جلوگیری می‌شود. دسته‌ای دیگر بر این باورند که حملات باید به شکل «هدفمند» دنبال شود به این معنا که به جای ریختن خروارها بمب، فردی خاص به شکلی هدفمند مورد حمله قرار گیرد.


واحد جنید حسین، مسوول گزینش مبارزان در رسانه‌های اجتماعی بود. در واقع، رسالتی که جنید بر عهده داشت جذب افراد و مبارزه در فضای مجازی «با کفار و ملحدان» بود. به همین دلیل، کارشناسان می‌گویند فعالیت او فراتر از عراق و سوریه رفته بود. او یک بار در سال 2012 پس از هک کردن ایمیل تونی بلر، نخست‌وزیر سابق انگلیس و دستیابی به برخی شماره تلفن‌های ویژه این کشور، به مدت 6 ماه در انگلیس در زندان به سر برد. پس از آن دوباره به اتهام «بر هم زدن امنیت و اخلال خشونت بار» دستگیر شد و وقتی در سال 2013 با قید وثیقه آزاد شد،یک راست به سوریه رفت.


این رهبر بخش رایانه‌ای داعش نام مستعاری هم برای خود داشت: «ابو حسین البریتانی.» برخی کارشناسان معتقدند پسوندی که نیروهای داعش در پایان نام خود بر می‌گزینند مانند «البریتانی»، «المغربی» و ... در درون خود حامل این معنی است که کشور مذکور از تیررس داعش خارج نیست. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: وقتی در ماه مه ‌دو فرد مسلح در «گارلند» تگزاس، در اعتراض به کاریکاتورهای پیامبر اسلام شروع به تیراندازی کردند، جنید حسین در توییتر خود چنین نوشت: «الله اکبر، الله اکبر، دو تن از برادران‌مان هم اکنون آتش گشودند.» در ادامه این گزارش آمده است که «جنید در رسانه‌های اجتماعی پرچم سیاه داعش را بر فراز کاخ سفید و خانه شماره ۱۰ داونینگ استریت به اهتزاز در آورده بود.»


«رافائلو پانتوچی»، عضو اندیشکده رویال یونایتد سرویس در لندن، می‌گوید: «بی تردید مهارت‌های آنلاین او بسیار به کار داعش می‌آمد و فقدان او ضربه‌ای بزرگ به این گروه است. با این حال، بعید است فقدان او تاثیری بر فعالیت‌ها و توطئه‌های خطرناک داعش داشته باشد.» مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی چند ماه پیش با یکدیگر دیدار کردند و در این دیدار تصمیم گرفته شد که حسین و سایر بریتانیایی‌های عضو داعش یا کشته شوند یا زنده دستگیر شوند. یک مقام آمریکایی در همین رابطه به نیویورک‌تایمز می‌گوید: هر دو کشور مدتی بود همکاری با یکدیگر برای کسب اطلاعات در مورد حسین را آغاز کرده بودند.


سخنگوی وزارت کشور بریتانیا می‌گوید: کشورش از کشته شدن حسین آگاه است. این مقام بریتانیایی اضافه می‌کند: «ما همواره به مردم در مورد پیوستن به داعش یا رفتن به عراق و سوریه هشدار داده‌ایم. داعش دشمن بریتانیاست و آنهایی که جنگیدن در کنار داعش را انتخاب می‌کنند و از ایدئولوژی بربرصفتانه داعش پیروی می‌کنند، هدف نیروهای ائتلاف خواهند بود؛ چرا که دست به اقدامات تروریستی و بربرصفتانه می‌زنند.»