گروه دیپلماسی:‌ تنها 20 روز دیگر تا مهلت تعیین شده برای رای‌گیری توافق‌نامه در کنگره آمریکا زمان باقی مانده است و تا امروز 29 سناتور به‌صورت رسمی اعلام کرده‌اند که از توافق حمایت خواهند کرد و در روزهای اخیر نیز دو سناتور دیگر از گرایش‌شان برای رای مثبت به توافق سخن گفتند.
به گزارش واشنگتن پست به نقل از پایگاه خبری هیل، سناتور تام کارپر از حزب دموکرات و نماینده ایالت دلاویر اعلام کرده که گرایش دارد از توافق هسته‌ای حمایت کند اما فعلا به‌صورت رسمی این حمایت را اعلام نمی‌کند تا وقتی که تمام متن توافق را به‌صورت کامل مطالعه کند. او اعلام نظر موافق یا مخالفش را به هفته آینده موکول کرده است. همچنین سناتور جف مرکلی از ایالت اورگان نیز به‌صورت آشکار از توافق هسته‌ای حمایت کرده اما هنوز اعلام رسمی نکرده است. اگر این سناتورها نیز از توافق اعلام حمایت رسمی کنند، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای وتوی آرای مخالف جمهوریخواهان، تنها به ۳ رای موافق دیگر احتیاج دارد. همزمان به گزارش «ایسنا» ‌به نقل از روزنامه یو‌اس‌تی‌دی،سناتور باب کورکر در حالی‌که مخالفت خود با هرگونه توافق بر سر آینده برنامه هسته‌ای ایران را اعلام می‌کرد، گفت: «احتمالا کنگره نمی‌تواند برای مخالفت با توافق‌نامه به اجماع برسد.» ‌

اظهارنظر هاموند و فابیوس

از سوی دیگر فیلیپ هاموند و لوران فابیوس، وزرای خارجه بریتانیا و فرانسه که به تازگی و بعد از حصول توافق هسته‌ای در وین به تهران سفر کرده بودند، در سخنانی به مذاکرات و آینده آن در کنگره واکنش نشان دادند. وزیر خارجه فرانسه گفته کشورش در رایزنی‌های هسته‌ای با ایران، تا لحظه آخر «قاطعیت سازنده و مشروعی» داشته است؛ وزیر خارجه بریتانیا هم در یک حاشیه‌نویسی بر سند «برجام» درباره احتمال رد سند «برجام» در کنگره هشدار داده است. هاموند در قسمتی از «برجام» نوشته است: «در صورتی که آمریکا از این توافق کنار بکشد، اتحاد بین‌المللی فرومی‌پاشد.»


اعلام پایبندی ایران به توافق هسته‌ای

همچنین گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه منتشر شد که در آن ضمن تاکید بر پایبندی ایران به مفاد توافق ژنو، ادعاهایی نیز درباره سایت پارچین مشاهده می‌شود. دیده‌بان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش ادعا کرد که از گزارش پیشین در ماه مه (حدود اردیبهشت ماه) تا کنون آژانس همچنان سایت پارچین را از طریق ماهواره تحت نظر دارد و تحرک ماشین‌آلات، مصالح و ابزارهایی برای ساخت‌وساز رصد شده است. همچنین توسعه کمی نیز با ساخت یک سازه کوچک در این سایت به چشم می‌خورد. همزمان رضا نجفی، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن بی‌اساس خواندن اتهامات آژانس، تاکید کرد: «مضحک‌تر اینکه ادعا شده یک بخش کوچکی به یک ساختمان در حوالی محل مورد ادعای آژانس در پارچین اضافه شده است که معلوم نیست اصلا چه ربطی به آژانس دارد. ایران برای ساخت‌وساز در اماکن خود نیاز به اجازه آژانس ندارد که حالا آژانس بخواهد با عکس‌های ماهواره‌ای آن را رصد کند.» از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به ادعای اخیر ‌آژانس مبنی بر وجود ساخت و ساز جدید در پارچین آن را یک «سایت نظامی متعارف» توصیف کرد که تحت محدودیت‌های آژانس برای ساخت‌وساز وجود ندارد. کربی افزود: «وقتی درباره سایتی مثل پارچین صحبت می‌کنید، شما در حال صحبت درخصوص یک سایت نظامی متعارف هستید نه یک تاسیسات هسته‌ای.»


تحریم‌ها ۲ تا ۳ ماه آینده لغو می‌شوند

از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران در سخنانی با بیان اینکه چالش مهم پیش روی ایران پس از تحریم‌ها، استفاده از فرصت به دست آمده است، گفت این موضوع یک مسوولیت تاریخی است و همه در برابر آن مسوولیم، چون فرصت به زودی می‌گذرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف عصر روز پنج‌شنبه در آیین کلنگ‌زنی بزرگ‌ترین شهرک نمایشگاهی بین‌المللی کشور در اصفهان، با اشاره به اینکه ایثار و شهادت بزرگ‌ترین مبانی ایران در جهان کنونی هستند، گفت: «توقع نداشته باشید برداشته شدن تحریم و رفع این مانع خود به خود وضعیت اقتصادی را حل می‌کند. خودمان باید به میدان بیاییم، درست است که یک مانع بزرگ اقتصادی و سیاسی برداشته شده و سال‌ها تلاش بدخواهان کشور برای در زندان ایران هراسی قرار دادن ما از بین رفت، ولی اینکه بنشینیم و نگاه کنیم هم کار درستی نیست.»


ظریف اضافه کرد: «همه ملت و دولتمردان و بخش خصوصی موظف هستند حضوری فعال و سازنده داشته باشند و در صحنه سازندگی و اقتصاد کشور به میدان بیایند و بر اساس اقتصاد مقاومتی موظفیم این فرصت را غنیمت شمرده و از آن استفاده کنیم.» او تاکید کرد: «چالش مهم پیش روی ایران، پس از تحریم‌ها، استفاده از فرصت به دست آمده است که این موضوع یک مسوولیت تاریخی است و همه در برابر آن مسوولیم چرا که فرصت به زودی می‌گذرد. وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها ظرف دو یا سه ماه آینده برداشته می‌شود ادامه داد: «مردم باید بدانند که منافع برداشتن تحریم‌ها از همان فردای اجرا مشخص نمی‌شود بلکه زمان می‌برد تا اتفاقات و تحولاتی در کشور رخ بدهد اما روند تسهیلات بانکی، تبادلات تجاری و زمینه‌های اقتصادی را تسهیل‌ می‌کند و در واقع وزنه‌هایی که به دست و پای کشور بسته بودند، باز می‌شود.»