تعامل اقتصادی برد- برد با خارجی‌ها عکس: آکو سالمی، دنیای اقتصاد
گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته در نشست خبری به مناسبت هفته دولت با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در ایران پس از توافق هسته‌ای گفت: اگر در ذهن بنگاه‌ها، شرکت‌ها و دولت‌های خارجی بعد از تحریم و پساتحریم، در اقتصاد ایران این باشد که در ایران بازار 80 میلیون نفری در اختیار دارند، اشتباه می‌کنند. به صراحت به مقامات کشورهای مورد نظر گفتم که سیاست ما بر این است که شما به این کشور سرمایه و تکنولوژی بیاورید و با ایرانی‌ها مشارکت کنید بخشی از بازار ایران و بازار منطقه و جهان در اختیار هر دو طرف قرار بگیرد، هدف نهایی ما ایجاد اشتغال است که امروز معضل اصلی ما است. وی همچنین تاکید کرد: این معضل را باید حل کنیم، امیدوارم در این مسیر به‌خوبی دولت بتواند حرکت کند و بی‌تردید اگر غیر این باشد، کشور ضرر می‌کند؛ یعنی پولی به دست بیاوریم و کالای خارجی بخریم.

در این نشست خبری که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن و تجارت و جمعی دیگر از دولتمردان حضور داشتند، روحانی از همه نهادها خواست تا برای برگزاری انتخابات دست در دست هم دهند. وی همچنین تاکید کرد در انتخابات به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد و قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم. اجرای قانون یکی از کارهای سخت است. هر جایی که می‌گوییم قانون باید اجرا شود بعضی‌ها عصبانی و ناراحت می‌شوند. روحانی افزود:همه باید به قانون احترام بگذاریم و در برابر قانون سرتعظیم فرود آوریم و برای پیشرفت مملکت همه باید قانون را اجرا کنیم.روحانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع بررسی برجام در مجلس هم اشاره کرد و گفت: هیچ کشور دیگری از 1+5 برجام را به پارلمان خودشان نبرده که ما ببریم و تصویب کنیم. ضمن اینکه ما اگر پارلمان ببریم چه می‌شود، یک الزامی بر دولت می‌شود، نه بر آنها؛ یعنی کار را به نفع آنها انجام دادیم.


وی در تکمیل سخنانش گفت: شورای‌عالی امنیت ملی بررسی‌های فراوانی را در زمینه برجام انجام داده و جلسات متعددی داشته است. او افزود: کار تقریبا مراحل نهایی خود را سیر می‌کند و قاعدتا چیزی که طبق اصل ۱۷۶ تحت‌نظر شورای‌عالی امنیت ملی است اگر تصویب شود و در نهایت مسیرش را طی کند، به‌طور طبیعی این اصل حاکم بر همان اصولی است که در سوال مطرح شده مستتر بود. موضوع حصر نیز یکی دیگر از سوال‌های مطرح شده در این نشست بود که روحانی در پاسخ به آن گفت: اگر موضوعی در گذشته در کشور بوده و ما می‌توانیم این موضوع را طبق قانون پایان دهیم، باید پایان دهیم. البته قوه‌قضائیه و دادگاه‌ها درباره مشکلی که در جامعه به‌وجود بیاید حکم می‌کنند، اما اینکه یک موضوع را تبدیل به مساله دائم در کشور کرده و مدام آن را مطرح کنیم کسی سودی نمی‌برد. روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش از برخورداری برخی از رسانه‌ها از رانت نیز انتقاد کرد و گفت: نباید رسانه‌ها متفاوت باشند و یک رسانه، امنیت داشته باشد و رسانه دیگر فاقد آن باشد، همه باید دارای امنیت واحد باشند. وی در ادامه گفت: یعنی یک رسانه هر چه بگوید از تهمت، افترا و دروغ هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید و در مقابل یک رسانه دیگر با کوچک‌ترین خطا، همه فعال شده و می‌گویند باید قانون اجرا شود. [درحالی که] همه باید یکسان باشند و قانون برای همه اجرا شود.


مرهم زخم‌ها

به گزارش «ایرنا» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، نیمه نخست راه دولت را «ایجاد آرامش و ثبات در بخش‌های مختلف جامعه» عنوان کرد و گفت: دولت تمام تلاش خود را کرد تا در سیاست داخلی زخم جدیدی ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما ازدولتی که با التهاب، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، سیاست خارجی و مسائل اقتصادی روبه‌رو بود به سمت یک دولت مستقر، با ثبات و دولتی که همه تلاش خود را به کار برد که در قدم اول در سیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهمی بگذارد، حرکت کردیم، اظهار امیدواری کرد: تا پایان کار دولت یازدهم که وعده ما به مردم بوده است، تورم را یک رقمی کنیم و بتوانیم به تورم یک رقمی دست پیدا کنیم.


سال سخت اقتصادی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سال سخت اقتصادی در پیش داریم، گفت: برخی از کشورهایی که صادر‌کننده نفت بودند، به‌دلیل کاهش قیمت نفت به تورم سه‌رقمی دچار شدند و برخی دیگر از کشورها پول ملی آنها کاهش بسیار زیادی پیدا کرده است و البته ما هم با مشکلات فراوانی مواجه بودیم و هستیم.


مرگ دائمی ایران‌هراسی

روحانی به خدمات دیگر دولت اشاره کرد و افزود: در زمینه سیاست خارجی ما به یک آرامش،ثبات، تعامل مثبت با جهان و بازسازی چهره ایران در افکار عمومی دنیا رسیدیم.رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز نگاه به ایران نگاه دیگری است و نام ایران بیش از همیشه در رسانه‌ها در این ماه‌های اخیر مطرح بوده؛ اما شما کمتر شاهدید در سال‌های گذشته به‌طور مثبت نام ایران این قدر مطرح شده باشد.روحانی ادامه داد: شاهدیم نام ایران به‌عنوان کشور صلح خواه، صلح‌طلب و تعامل خواه در افکار عمومی مطرح می‌شود. وی اضافه کرد: تقریبا ایران‌هراسی شرایط وخیم را می‌گذراند. البته با اکسیژن می‌خواهند آن را نجات دهند؛ اما ایران‌هراسی دارای مرگ همیشگی خواهد بود؛ امیدواریم در زمینه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی راه را ادامه دهیم.


اثر ملموس رفع تحریم در ماه‌های آتی

رئیس‌جمهوری درباره پرونده هسته‌ای نیز گفت: در زمینه هسته‌ای پرونده پیچیده‌ای روی میز روابط بین‌الملل قرار گرفته بود، ولی ملت ایران توانست با یک حرکت خوب و منسجم به نقطه مطلوبی برسد؛ البته در تمام زمینه‌ها و به‌ویژه سیاست خارجی آنچه باعث موفقیت بود این است که تصمیم عجولانه نگرفتیم و از خرد جمعی استفاده کردیم و با صاحب‌نظران مشورت کردیم.روحانی با بیان اینکه اثر حل شدن پرونده هسته‌ای دیده می‌شود، گفت: اثر ملموس‌تر را زمانی که قدم‌های نهایی برداشته شود و تحریم‌ها برداشته شود، در ماه‌های آینده ان‌شاءالله خواهیم دید.وی ادامه داد: زمانی که اثر تحریم برداشته شود تا زمان آثار مثبت، طول دارد؛ مثلا مانع برداشته می‌شود که نفت ما اندازه قبل در بازار نفت حضور یابد و صادر شود. این زمانی طول می‌کشد تا تولید نفت افزایش یابد و مشتری بیابیم و این زمان بندی دارد؛ اما آنچه مهم است آن است که چیزی که به‌دست آمده اعتماد و امید بیشتر مردم است.


بالا بردن احساس سلامت در انتخابات

روحانی در ادامه به موضوع انتخابات اشاره کرد و افزود: ان‌شاءالله امسال شاهد انتخابات خوب خواهیم بود و آن رشد و رونق که در زمینه سیاسی گفتیم در اسفند ماه ظاهر می‌شود و مردم ما شاهد انتخابات بسیار خوب، با مشارکت بسیار مناسب، شکوهمند، رقابتی‌تر از گذشته و با احساس سلامت بیشتر خواهند بود. رئیس قوه مجریه ادامه داد: سالم بودن [انتخابات] یک موضوع است که ان‌شاءالله همیشه سالم بوده اما احساس سلامت مساله دوم است که ان‌شاءالله احساس سلامت را هم در این انتخابات بالا می‌بریم. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: در اجرای قانون اساسی به وظایف خود عمل خواهیم کرد؛ چه، کسانی خوشحال شوند، چه خوشحال نشوند؛ اجرای قانون وظیفه همه ماست.


همه تسلیم قانون باشیم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مواجهه اقتصاد کشور با مسائلی چون رانت، انحصار و فساد سازمان یافته گفت: همچنین عدم اجرای درست سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از مشکلات است که بنا بود این سیاست‌ها اجرا شود و اقتصاد را به بخش غیردولتی بسپاریم نه اینکه اسم‌های آن را عوض کنیم و حکومتی و دولتی بماند. روحانی اضافه کرد: متاسفانه آن سیاست‌ها درست نشد،وی با طرح این سوال که نمی‌دانم چرا «الحق مُر»؟ گفت: حق چرا اینقدر تلخ است؟ هرجا می‌گوییم قانون باید اجرا شود بعضی‌ها خیلی ناراحت و عصبانی می‌شوند، بعضی‌ها دعوت به قانون را می‌گویند حاشیه‌سازی نکنید، عجب! اگر قانون حاشیه شد پس متن چیست؟ پس متن همان رانت و بی‌عدالتی که شما می‌گویید به آن اشاره می‌کنید می‌شود.رئیس‌جمهوری ادامه داد: همه باید تسلیم قانون شویم و راه دیگری وجود ندارد.


صرف پول نفت در سرمایه‌گذاری

روحانی در ادامه درباره چگونگی ایجاد تعادل بین اقتصاد مقاومتی و مراودات تجاری با غرب گفت: ما در یک مقطعی قرار گرفتیم که در گذشته درآمد ارزی خوبی در اختیار داشتیم و بیش از 700 میلیارد دلار درآمد ارزی بود، اما حاصل آن این شد که دو هزار بنگاه صنعتی تعطیل شد و 500 هزار نفر از اشتغال در بخش صنعت بازماندند. وی افزود: در آن مدت ایران برای مهندسان و کارگران خارجی بهشت شد؛ یعنی آنها کالا تولید کردند و ما کالا را با پول نفت از آنان خریدیم و وارد بازار کردیم.رئیس‌جمهوری گفت: تصمیم ما بر این است بعد از تحریم و پساتحریم که در ماه‌های آینده به زمان آن می‌رسیم برای حضور بنگاه‌ها، شرکت‌ها و دولت‌های خارجی در اقتصاد ایران اگر ذهن آنها این باشد که در ایران بازار 80 میلیونی در اختیار آنان قرار می‌گیرد، خطا می‌کنند و ما نباید بگذاریم و من این را به صراحت هم به مقامات کشورهایی که با من ملاقات داشته‌اند، گفته‌ام.روحانی افزود: به مقامات خارجی گفتم سیاست ما بر این است که شما در این کشور سرمایه و تکنولوژی بیاورید و با ایرانی‌ها مشارکت کنید، بخشی از بازار ایران و بازار منطقه و جهان در اختیار هردو ما قرار بگیرد و آن وقت برای جوانان ما اشتغال ایجاد می‌شود.وی ادامه داد: هدف نهایی اشتغال است که امروز بحث اشتغال معضل اصلی ما است و ما باید این را حل کنیم که امیدواریم در این مسیر دولت بتواند به‌خوبی حرکت کند و اگر غیر از این باشد، کشور ضرر می‌کند.رئیس‌جمهوری همچنین گفت: در واقع ما باید به اینجا برسیم که پول نفت ما باید در بخش سرمایه‌گذاری‌های اصلی در کشور مصرف شود، آنچه ما نیاز به مصرف و واردات داریم آنها را باید از صادرات غیرنفتی به‌دست بیاوریم همانطور که در چهارماه اول امسال برای اولین بار صادرات بیشتر از واردات بوده و تراز مثبت شده است.


برجام در مجلس

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان مبنی بر ارسال لایحه برای بررسی برجام در مجلس، به اصول ۱۷۶ و ۱۲۵ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: اصل ۱۲۵ قانون اساسی می‌گوید وقتی معاهده و توافقنامه‌ای را رئیس‌جمهوری و یا نماینده رئیس‌جمهوری امضا می‌کند باید آن توافق‌نامه برای تصویب به مجلس فرستاده شود، اما ما چیزی را امضا نکردیم. آنچه امروز دارد انجام می‌گیرد، در واقع نسبت به اجرای یک معاهده‌ای است که قبلا ایران آن را پذیرفته است.رئیس شورای‌عالی امنیت ملی افزود: تمام مذاکرات برای این بود که ما ثابت کنیم اتهامات ناروا است و یک اعتمادی هم نسبت به آینده برنامه هسته‌ای داشته باشند که صلح‌آمیز است. پس تمام بحث‌ها برای درست اجرا شدن معاهده‌ای بوده که قبلا ایران عضو آن معاهده شده است و مجالس قدیم در قبل مصوب کردند و به صورت قانون درآوردند.رئیس شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: امروز هیچ معاهده جدیدی وجود ندارد، در برجام نگاه کنید می‌گوید به صورت داوطلبانه ایران این کارها را انجام دهد.


به اضافه اینکه هیچ کشور دیگری از 1+5 برجام را به پارلمان خودشان نبرده که ما ببریم تصویب کنیم .ضمن اینکه ما اگر پارلمان ببریم چه می‌شود، یک الزامی بر دولت می‌شود، نه بر آنها. یعنی کار را به نفع آنها انجام دادیم.روحانی افزود: چیزی که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه امضا کند، باید به مجلس رفته و تصویب شود. چرا برای خود الزاماتی ایجاد کنیم درحالی‌که هیچ کشوری این کار را نکرده است، چرا ما می‌خواهیم یک فشاری را از لحاظ حقوقی بر مردم ایران وارد بکنیم، فشاری که هیچ الزام و نیازی به آن نداریم؟رئیس‌جمهوری ادامه داد: برجام سبکش این بوده که دولت‌ها با هم تفاهم کنند و برود شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود، آن هم رفته و تصویب شده است؛ بنابراین از ابتدای برنامه برجام یعنی قبل از اینکه به توافق نهایی برسیم بنا بر همین بوده است. شما می‌دانید شبیه این توافق را در توافق ژنو هم داشتیم.