نویسنده: roz shafran

ترجمه: سارا کمالی و فروغ ادریسی

کارآفرینان با انتخاب اهداف بزرگ بعد از مدتی با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند. برخی از این کارآفرینان با مشکل کمال‌گرایی و ایده‌آل‌گرایی شدید روبه‌رو هستند و وسواس زیادی در معرفی محصول یا خدمت به بازار دارند.

افراد کمال‌گرا معمولا بر جنبه‌های منفی زندگی تمرکز می‌کنند، فقط متوجه موقعیت هایی می‌شوند که به اهداف دست نمی‌یابند و مواقعی را که موفق شده‌اند را به یاد نمی‌آورند. آنها اغلب خود را به دلیل شکست‌هایشان تحقیر کرده و دائما با جملات انتقادی خود را ملامت می‌کنند. کمال‌گرایی از والدین، خانواده و هم از محیط سرچشمه می‌گیرد. افراد کمال‌گرا مایلند ارزش خود را بر اساس آنچه انجام می‌دادند و نه براساس آنچه که هستند ارزیابی کنند. به جای اینکه تصویری معقول و متعادل از خود داشته باشند، فکر می‌کنند فقط هنگامی به اندازه کافی خوب هستند که به اهداف مهم زندگی شان دست یابند. در مواردی با کارآفرینانی مواجه می‌شویم که به جای انتخاب اهداف متوسط و چالشی، اهداف غیرمنطقی و بسیار بلندپروازانه انتخاب می‌کنند و در نهایت شکست می‌خورند.

مطالعه زندگی کارآفرینان بزرگ مانند مارک زاکربرگ، نشان می‌دهد این کارآفرینان در ابتدا به دنبال انجام کار کوچک و نه بزرگ بوده‌اند. شاید برایتان عجیب باشد که تقریبا اندکی بیش از یک دهه قبل تعداد کاربران فیس‌بوک حدود صد هزار نفر بوده است و زاکربرگ در ابتدای راه به دنبال ایجاد یک شبکه اجتماعی که زندگی انسان را تحت تاثیرات شگرف قرار دهد نبوده است! ولی در مراحل توسعه این هدف بزرگ محقق شده است. در این زمینه برخی کارآفرینان معتقدند عرضه و فروش یک محصول با نمره ۱۲ در زمان حال بهتر از فروش یک محصول با نمره ۲۰ در سال آینده است. بنابراین سعی کنید بر این مانع ذهنی یا سوءگیری غلبه کنید، زیرا کمال‌گرایی پیامدهای منفی زیر را دارد.

پیامد جسمانی: بی‌خوابی، احساس خستگی و کوفتگی. پیامد احساسی: اضطراب و افسردگی. پیامد ذهنی و فکری: فکر کردن زیاد درباره اشتباه که در یک کار، افزایش سرزنش خود، اعتماد به نفس پایین، بیش از حد با وجدان و مسوولیت‌پذیر بودن، بیزار بودن از اتلاف وقت و در نتیجه بیش از حد مشغله داشتن. پیامد ارتباطی: تمرکز بیشتر بر کار و در نتیجه کاهش روابط اجتماعی باید توجه داشت که بین کمال‌گرایی زیانبار و میل به پیشرفت در کارآفرینی تفاوت وجود دارد. در کمال‌گرایی زیانبار، دیدگاهی که کارآفرینان از خودشان دارند به میزان دستیابی به معیارهای دشوارشان بستگی دارد. همچنین در کمال‌گرایی زیانبار کارآفرینان معیارهایشان را بدون توجه به پیامدهای منفی آنها و به‌رغم هشدارهای دیگران ادامه می‌دهند. اقتباس از کتاب کمال‌گرایی، مانعی برای کارآفرینی!!