گروه بورس، اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران حدود16 واحد(معادل 02/ 0 درصد) افزایش یافت تا به رقم 64 هزار و 467 واحد برسد. در میان صنایع بورسی شاخص 14 گروه مثبت بود. شاخص 17 گروه کاهش یافت و 6 گروه بدون تغییر شاخص به کار خود پایان دادند. گروه‌های قند و شکر، تامین آب و برق و خدمات فنی و مهندسی به ترتیب بیشترین افزایش روزانه شاخص و گروه‌های ساخت محصولات فلزی، خودرو و لیزینگ بیشترین کاهش شاخص را تجربه کردند. بانک‌ها و موسسات اعتباری با 153 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات نیز با 263 میلیارد ریال در اختیار همین گروه بود. دیروز شاخص گروه‌های سرمایه‌گذاری و چند‌رشته‌ای‌های صنعتی با کاهش مواجه شدند.

کارشناسان معتقدند گرچه اثر واقعی کاهش قیمت کالاهای جهانی با یک فاز تاخیر روی هلدینگ‌ها با سرمایه‌گذاری در صنایع کالامحور نمایان خواهند شد، اما ارزیابی معامله‌گران بازار در شرایط فعلی باعث می‌شود این شرکت‌ها نیز تا حدی از افت قیمتی کالاها متضرر شوند.
به باور کارشناسان در بلند مدت کاهش سودآوری در شرکت‌های زیر‌مجموعه، کاهش سودآوری هلدینگ‌ها را محتمل خواهد کرد.

چند‌رشته‌ای‌ها متضرر از افت قیمت‌ها
روز گذشته با یکپارچه قرمز پوش شدن نمادهای چند رشته ای‌های صنعتی شاخص این گروه ۱۴/ ۰ درصد کاهش یافت.
در میان 4 نماد این گروه «وصندوق» با 03/ 0 درصد کاهش کمترین میزان کاهش قیمت را تجربه کرد؛ در حالی که «وغدیر» با 26/ 0 درصد کاهش بیشترین کاهش قیمت را داشت. حجم معاملات در هر 4 نماد این گروه از میانگین حجم ماهانه معاملات خود بسیار پایین‌تر بود. 2/ 71 درصد از حجم خرید سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به معامله‌گران حقیقی اختصاص یافت؛ در حالی که حقوقی‌ها 2/ 29درصد از حجم فروش این نماد را در اختیار داشتند. همچنین 100 درصد از حجم خرید و 3/ 73درصد از حجم فروش سرمایه‌گذاری غدیر در اختیار حقیقی‌ها بود.

رامین عباسی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درباره وضعیت نمادهای این گروه گفت: کالاهای جهانی به شکل کلی روی این هلدینگ‌ها با یک فاز تاخیر اثر گذار خواهند بود اما با توجه به تحلیل بازار از احتمال کاهش رشد این نمادها تقریبا به اندازه زیر مجموعه‌های خود از کاهش قیمت کالاهای جهانی متضرر خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بررسی نمادهای چند‌رشته‌ای‌های صنعتی افزود: «وامید» یک هلدینگ معدنی است و با توجه به قیمت سنگ‌آهن و کاهش سود شرکت‌های کچاد و کگل، میزان سود این نماد نیز کاهش خواهد یافت.

قلب تپنده «وغدیر»،‌ پتروشیمی پارسان است و دو نماد «وبانک» و «وصندوق» نیز تا حد زیادی تحت تاثیر پتروشیمی‌ها هستند. 10 تا 15 درصد از زیرمجموعه‌های «وغدیر» متانولی هستند و افت قیمت متانول تاثیر بسیار زیادی روی این نماد خواهد داشت. همچنین کاهش سودآوری پتروشیمی‌های خارک و جم روی سودآوری نماد «وصندوق» موثر خواهند بود.

از سوی دیگر «وبانک» نیز متاثر از پتروشیمی اراک و کاهش قیمت پلی اتیلن است. به این ترتیب با توجه به موارد یاد شده قابل پیش بینی است که سال آینده سود حاصل از سرمایه‌گذاری این هلدینگ‌ها با کاهش مواجه شود و با این شرایط جبران کاهش سود از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها محتمل است.

بیشترین حجم معاملات بورس در اختیار «ونوین»
بانک‌ها و موسسات اعتباری روز یکشنبه را با ۰۵/ ۰ درصد افزایش شاخص به پایان رساندند. بانک اقتصاد نوین با ۴۷/ ۲ درصد افزایش قیمت در میان نمادهای این گروه صدرنشین بود. بانک‌های خاورمیانه و تجارت از دیگر نمادهای سبز پوش این گروه بودند؛ در حالی که بانک سینا با ۱/ ۲ درصد کاهش قیمت بیشترین کاهش قیمت در میان نمادهای این گروه را داشت.

بخش عمده خرید و فروش در نماد «ونوین» در اختیار حقوقی‌ها بود. معامله‌گران حقوقی ۸/ ۹۹ درصد از حجم خرید و ۶/ ۹۹ درصد از حجم فروش سهام این نماد را در اختیار داشتند. حجم معاملات این نماد با ۵/ ۱۰۰ میلیون سهم بیشترین حجم معامله در این گروه و در کل معاملات بورس را به خود اختصاص داد. همچنین ۵/ ۸۷ درصد از حجم فروش در نماد «وسینا» در اختیار معامله‌گران حقوقی بود در حالی که ۲/ ۹۴ درصد از حجم خرید این نماد به حقیقی‌ها اختصاص یافت.

از اخبار موثر بر وضعیت این گروه می‌توان به سخنان هفته گذشته وزیر اقتصاد اشاره کرد.‌ طیب‌نیا درخصوص افزایش سرمایه بانک‌ها گفت که سرمایه فعلی بانک‌ها جوابگوی نیاز جامعه نیست و با رفع تحریم‌ها در صورت افزایش درآمدها باید حداقل 10 هزار میلیاردتومان صرف افزایش سرمایه بانک‌ها شود، تا قدرت اعطای تسهیلات 12 برابر افزایش یابد.

افت ۳ درصدی در ۷ روز
۱۱/ ۰ درصد کاهش شاخص نتیجه معاملات دیروز برای گروه سرمایه‌گذاری‌ها بود تا کاهش ۷ روزه شاخص این گروه به ۳ درصد برسد. روز گذشته نماد معاملاتی گروه صنایع بهشهر ایران ۸۶/ ۱ درصد افزایش قیمت یافت تا بیشترین افزایش قیمت نمادهای این گروه را داشته باشد. همچنین سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با ۷۳/ ۱ درصد کاهش قیمت بیش از دیگر نمادهای این گروه کاهش قیمت یافت. ۵/ ۸۵ درصد از حجم خرید و ۱۰۰ درصد از حجم فروش سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر در اختیار معامله‌گران حقوقی بود. ۲/ ۱ میلیون سهم(۵/ ۹۲ درصد) از حجم خرید سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران نیز به معامله‌گران حقیقی اختصاص یافت. این در حالی بود که ۳/ ۵۶ درصد از حجم فروش این نماد به‌وسیله معامله‌گران حقوقی انجام شد.

حضور کمرنگ حقوقی‌ها در گروه لاستیک
شاخص این گروه معاملات روز یکشنبه را با ۲/ ۰ درصد کاهش سپری کرد. همه نمادهای فعال گروه لاستیک و پلاستیک روز گذشته را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. نماد معاملاتی گروه صنعتی بارز با ۰۵/ ۰ درصد کاهش قیمت کمترین و پلاسکوکار با ۰۸/ ۲ درصد کاهش بیشترین میزان افت قیمت نمادهای این گروه را داشتند. حضور حقوقی‌ها در این صنعت بورسی بسیار ضعیف بود به شکلی که ۱۰۰ درصد حجم معاملات در نمادهای پکرمان، پلاسک و پکویر در اختیار معامله‌گران حقیقی بود. شرکت درخشان تهران نمادی که از ۲۱ مردادماه برای تشکیل جلسه هیات مدیره به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه متوقف شده بود روز یکشنبه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی آماده انجام معامله بود. پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه این شرکت نشان می‌دهد در حالی که سود هر سهم ۲۰ ریال پیش‌بینی شده بود شرکت در سه ماه نخست موفق به محقق کردن سود نشده است. پدرخش سال گذشته در همین بازه زمانی برای هر سهم ۵۷ ریال زیان ایجاد کرده بود.

توقف اخابر در روز منفی
گروه مخابرات با ۵۷/ ۰ درصد کاهش شاخص در میان پنج گروه با بیشترین میزان کاهش شاخص روزانه قرار گرفت. هر دو نماد این گروه معاملات روز گذشته را با کاهش قیمت به پایان رساندند. نماد معاملاتی شرکت ارتباطات سیار ایران ۵۴/ ۰ درصد و نماد مخابرات ایران ۶۳/ ۰ درصد کاهش را تجربه کردند. ۷/ ۵۶ درصد از حجم خرید و ۵/ ۲۷ درصد از حجم فروش نماد همراه در اختیار حقوقی‌ها بود. همچنین ۶/ ۶۴ درصد از حجم خرید و ۷/ ۲۵ درصد از حجم فروش نماد اخابر نیز به معامله‌گران حقوقی اختصاص یافت. در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت مخابرات ایران برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.

هلدینگ‌های کالایی آخر صف زیان