رویکرد جایگزین مسکن ویژه

گروه مسکن: مدیرکل اداره راه‌ وشهرسازی استان تهران رویکرد جدید دولت برای ساخت مسکن در پایتخت را تشریح کرد.


به گزارش «دنیای اقتصاد» فریبرز واحدی که هم‌اکنون مسوولیت تکمیل و افتتاح 2300 واحد مسکن ویژه تهرانسر را بر عهده دارد، در حالی سیاست‌های دولت قبل در تامین مسکن را مورد انتقاد قرار داد که به گفته وی دولت هیچ‌گاه مسکن‌ساز خوبی نبوده و نخواهد بود و لازم است وزارت راه‌وشهرسازی خود را از مداخله مستقیم در ساخت‌وسازها کنار بکشد و تنها به نقش نظارتی خود در این حوزه بپردازد.


وی با اشاره به سیاست جدیدی که بر این اساس هم‌اکنون در وزارت راه‌وشهرسازی در پیش گرفته شده است، اعلام کرد: با اتمام پروژه مسکن ویژه تهرانسر و افتتاح تمام واحدها، دیگر ساخت‌وساز جدیدی به این شکل و با مداخله مستقیم دولت انجام نمی‌شود و اگر قرار باشد دولت بار دیگر و در قالب سیاست‌های حمایتی به عرصه ساخت‌وساز ورود کند، قطعا این مداخله غیرمستقیم و با شکل دیگری صورت خواهد گرفت. واحدی در توضیح رویکرد جدید دولت برای تامین مسکن در پایتخت، گفت: در حال حاضر دولت بنا به ساخت پروژه‌های جدید مشابه مسکن ویژه تهرانسر ندارد، بلکه هم‌اکنون تاکید بر ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده است.


وی افزود: بافت‌های فرسوده شهری از پتانسیل‌ها و زیرساخت‌های مناسب شهری برای ساخت‌وساز برخوردارند، ضمن اینکه با توجه به وضعیت لرزه‌خیزی شهر تهران، نوسازی واحدهای فرسوده در اولویت برنامه‌های وزارت راه‌وشهرسازی قرار گرفته است.


شرط تحویل مسکن تهرانسر

به گزارش «دنیای اقتصاد»، دیروز پروژه ۵۰۰ واحدی فاز ۳ مسکن ویژه تهرانسر با حضور مدیرکل اداره راه‌وشهرسازی استان تهران افتتاح و به متقاضیان واگذار شد.


واحدی شرط تحویل واحدها به متقاضیان را پرداخت قسط پنجم از مبلغ پیش‌پرداخت تعیین شده اعلام کرد و گفت: تمام متقاضیان این واحدها که از سال 92 به بعد برای دریافت مسکن ویژه ثبت‌نام کرده‌اند، باید تا زمان آماده شدن واحد و در موعدهای مقرر شده در قرارداد، 125 میلیون تومان پرداخت کرده باشند تا بتوانیم واحد را به آنها تحویل دهیم. وی ارزش افزوده این واحدها را برای متقاضیان خرید آنها رقمی بین 70 تا 100 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر اگر برخی متقاضیان توان پرداخت قسط پنجم را نداشته باشند، می‌توانند با برخورداری از سود سرمایه‌گذاری خود در پروژه مسکن تهرانسر، آن را به فرد دیگری واگذار کنند.


معاون وزیر راه‌وشهرسازی پیشرفت فیزیکی کل این پروژه را ۹۰درصد اعلام کرد و افزود: کف قیمت واحدهای مسکن تهرانسر ۲۳۱ میلیون تومان و سقف آن ۲۷۶ میلیون تومان متغیر است.


وی با رد هرگونه احتمال گسترش ساخت‌وساز در محدوده مسکن ویژه تهرانسر گفت: اگر بنا باشد برنامه جدید تامین مسکن در زمین‌های مجاور پروژه مسکن تهرانسر اجرا شود، سازمان ملی زمین و مسکن وابسته به وزارت راه‌وشهرسازی به این زمین‌ها ورود خواهد کرد و متناسب با سیاست‌های این وزارتخانه برنامه‌های موردنظر را اجرا خواهد کرد. واحدی ادامه داد: این در حالی است که مسکن ویژه آخرین پروژه‌ای است که ما در آن به شکل مستقیم مداخله کردیم و با اتمام کار در تهرانسر، اداره کل راه‌وشهرسازی تهران نقش مشابهی را در این زمینه ایفا نخواهد کرد. مدیرکل اداره راه‌وشهرسازی استان تهران همچنین اعلام کرد: از مجموع حدود 328 هزار واحد مسکن مهر استان تهران، تا پایان هفته دولت، در کل، حدود 208 هزار واحد افتتاح شده است و مطابق با برنامه‌ریزی موجود، بقیه واحدها تا پایان سال 95 افتتاح خواهند شد.