نقطه جوش!
دنیای اقتصاد، رها بخشایش- انگار حکایت تجمع‎های سریالی سپرده‏گذاران و مالباختگان مؤسسات و شرکت‏های سرمایه‎گذاری در خراسان رضوی تمامی ندارد؛ جمعی از مالباختگان پدیده و میزان که پیش از این نیز تجمع‎های مختلفی را در اعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان برگزار کرده بودند، این بار در روز چهارم شهریور ماه به صورت همزمان مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند تا بار دیگر دست استمداد به سوی نماینده عالی دولت در خراسان رضوی دراز کنند.

تجمع‎کنندگان سعی داشتند با سر دادن شعارهایی از قبیل «ما همه یک دسته شدیم، از وعده‎ها خسته شدیم»، «استاندار حمایت حمایت»، «نیروی انتظامی حمایت حمایت»، «هیهات من الذله» و ... صدای خود را به گوش مسئولان برسانند.

وعده‌های جدید معاون فرماندار مشهد
به گزارش خبرآنلاین، معاون فرماندار مشهد که در میان تجمع‎کنندگان حاضر شده بود، اظهار کرد: اقدامات برای پس گرفتن وجوه سرمایه‎گذاران از پدیده در حال نهایی شدن است و مسئولان با یک مجموعه سرمایه‏گذاری که توان اجرای بقیه امور این شرکت و دادن حق و حقوق مردم را داشته باشد، در حال رایزنی هستند.

محمود کریمی ضمن درخواست از مردم برای حفظ آرامش، وعده پیگیری و اعلام مصوبات شورای عالی امنیت ملی را داد و افزود: نتیجه پرونده پدیده ظرف دو روز آینده مشخص می‏شود و به اطلاع مردم خواهد رسید. وی پیش‎برد توافق با سرمایه‏گذار را ۹۰ درصدی خواند و عنوان کرد: موضوع پدیده شاندیز در حال انجام توافق است تا این شرکت به یک مجموعه قانونی، اقتصادی با توان اجرایی و پاسخگوی مردم تبدیل شود. مجوز دادن از الزامات توافق با سرمایه‏گذار است؛ ما دنبال استیفای حقوق مردم هستیم و به همین دلیل مسئولان استان پیگیر هستند تا با کمک تهران مجوزهای لازم را اخذ کنند.

امتناع استاندار از پاسخگویی
استاندار خراسان رضوی از پاسخگویی به یکی از خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پرونده پدیده و میزان امتناع کرد و گفت: پاسخ من همان جواب روز نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته دولت است.
علیرضا رشیدیان پیش از این در روز دوم شهریور ماه در نشست خبری اعلام برنامه‎های هفته دولت در خصوص وضعیت دو پرونده میزان و پدیده اینگونه اظهار کرده بود: موضوع موسسه منحله میزان و شرکت پدیده دو آزمونی است که باید با تدبیر درست به انجام برسد. این موضوع در سطح کشوری در حال پیگیری است؛ در حال حاضر یک الگو برای حل معضل تأمین مالی مؤسسه منحله میزان پیشنهاد شده است؛ به رغم اینکه حل این مشکل با برخی ضوابط و شاخص‌های اقتصادی همخوانی نداشت اما با همکاری وزیر اقتصاد و مدیر عامل بانک صادرات اقداماتی انجام شده و امیدواریم هر چه زودتر نسبت به تأمین نقدینگی اقدام کنند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه عبور از امور مالی و اقتصادی از معابر قانونی بسیار سخت و مشکل است، خاطرنشان کرده بود: بسیاری از تصمیمات اتخاذ شده پیرامون مؤسسه منحله میزان در مرحله تصویب نهایی با معضلات و پیچ و خم‌های اداری زیادی مواجه می‌شد اما به طور کلی امیدواریم این موضوع سریع‌تر به نتیجه برسد.
رشیدیان در خصوص شرکت پدیده نیز، تصریح کرده بود: این شرکت به دلایل مختلف چند تخلف جدی در بحث تملک زمین، اخذ مالکیت خصوصی، عدم اخذ مجوز برای احداث هایپر مارکت، ورزشگاه، فروش سهام و ... داشته که باید به آن‌ها توجه شود؛ رسیدگی به این موضوع واقعا پیچیده بود، در نهایت تصمیم بر این شد تا پدیده کار خود را در مشهد و کیش به سرانجام برساند و در صورت تمایل برای ادامه کار باید سهام خود را به صورت عام به فروش برساند.

pic۱



بانک صادرات
عهده‎دار بازپرداخت دیون میزان
همچنین به گزارش تسنیم، عضو مجمع نمایندگان خراسان ‌رضوی گفت: در جلسه‌ای که نمایندگان با رئیس کل بانک مرکزی داشتند به ‌طور قطعی بنا براین شد که بانک صادرات بازپرداخت دیون مؤسسه منحله میزان را عهده‌دار شود.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر تصریح کرد: همچنین در این جلسه برنامه زمانبندی سه هفته‌ای برای اقدام در این زمینه در نظر گرفته شد که در هفته نخست آن باید اموالی که در اختیار موسسه منحله میزان بوده است، شناسایی و مراحل کارشناسی روی آن‌ها برای قیمت‌گذاری انجام شود.

pic2


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مرحله بعدی باید اقدامات حقوقی مربوط برای بانک صادرات انجام پذیرد، تا مسئولان بتوانند امور مربوطه را پیگیری کنند، خاطرنشان کرد: در هفته سوم نیز باید جمع‌بندی‌های مورد نیاز برای بازپرداخت سپرده‌ها انجام گیرد تا پس از آن مردم بتوانند با مراجعه به بانک صادرات نسبت به دریافت سپرده‌های خود اقدام کنند.
پژمانفر اضافه کرد: ورود بانک صادرات برای حل مشکل سپرده‌گذاران میزان هم اکنون به صورت مصوبه درآمده و این راهکارهای اجرایی به زودی به‌اجرا در می‌آید.


مدیرعامل قطارشهری مشهد: درخواست مجدد
افزایش قیمت بلیت قطارشهری
روزنامه جمهوری اسلامی در خبری پیرامون افزایش بلیت مترو، نوشت: مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با اعلام اینکه درخواست افزایش قیمت بلیت قطارشهری در ابتدای سال قبول نشده است گفت: این درخواست هم‌اکنون آماده شده تا مجددا به شورای اسلامی شهر ارسال شود. قاسم طاهری در خصوص افزایش قیمت استفاده از ناوگان قطارشهری افزود: در ابتدای سال ۹۴ به علت افزایش قیمت‌ها، استهلاک و... درخواست حداقل ۱۰۰ تومان افزایش قیمت بلیت مترو را داشتیم تا این مبلغ به ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کند که موردقبول شورای اسلامی شهر واقع نشد. وی تصریح کرد:

pic۳



برای ارائه خدمات به شهروندان از طریق سیستم حمل و نقل ریلی قطارشهری تا انتهای سال جاری نیازمند ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم که این مبلغ هم اکنون جزء کسری بودجه قطارشهری محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت بهره‌‌برداری قطارشهری مشهد یادآور شد: واریز نشدن این مبلغ به حساب قطارشهری در کوتاه‌مدت سبب حذف تقویت فنی، انسانی، پژوهشی و خرید ناوگان خواهد شد که باید مسئولین شهر و اعضای شورای شهر به این مهم به صورت ویژه توجه داشته باشند. قیمت تمام‌شده بلیت قطارشهری ۱۵۰۰ تومان است که بدون استهلاک محسوب شده است ولی با احتساب این موضوع قیمت به بیش از ۳۶۰۰ تومان خواهد رسید.

فراخوان برای سرمایه‌گذاری در مشهد

pic4


روزنامه ایران در خبری به نقل از محمدرضا مزجی، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد، نوشت: تا کنون دو هزار میلیارد تومان پروانه زمین به علاقه‌مندان سرمایه‌‌گذاری در مشهد واگذار می‌شود.
مزجی با اعلام اینکه تاکنون دو هزار میلیارد تومان مبادله قرارداد صورت گرفته است، گفت: افرادی که از سایر نقاط کشور خواستار سرمایه‌گذاری در مشهد هستند، می‌توانند با واگذاری دارایی‌های خود در سایر شهرها، زمین و پروانه در مشهد دریافت کنند. شهرداری با فروش سهم خود به برخی شرکای طرح‌های مشارکتی که تمایل به اداره مستقل سهم خود دارند، از آن‌ها استقبال می‌کند. رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری در خصوص استفاده از فضای حضور زائر، عنوان کرد: به‌زودی استفاده از فضای حضور زائر به‌شکل مشخص و با رعایت ابزارهای مالی و اقتصادی صورت خواهد گرفت.

pic5



اصلاحات مشکلات روحانی را درک می‌کند

pic۶
روزنامه آفتاب یزد با انتشار گفت‌وگویی از علی تا جرنیا، نماینده مردم مشهد در مجلس ششم، نوشت: ارزیابی عملکرد دولت بدون توجه به اینکه روحانی میراث‌‌دار چه شرایطی بوده امکان‌پذیر نیست. نباید فراموش کنیم اقتصاد ورشکسته، فضای داخلی پرتنش و روابط خارجی ناکارآمد میراث دولت قبل بود که روحانی با اولویت قرار دادن سیاست خارجی توانست تعامل درست با جهان و حل پرونده هسته‌ای کشورمان را به خوبی مدیریت کند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور همچنان به شعارهایی که در زمینه سیاست‌ داخلی داده بود، وفادار است البته در زمینه مدیران دستگاه‌های اجرایی و کسانی‌ که وظیفه اجرای این شعارها را دارند نقص‌هایی را می‌بینیم اما تا امروز با توجه به اولویت سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای این نواقص تا حدی توجیه داشت.

تاجرنیا ادامه داد:

pic۷

معتقدم روحانی در وعده‌های خود به مردم کاملا صادقانه عمل کرده است، به‌گونه‌ای که مردم صداقت دولت را به خوبی احساس می‌کنند و برای آن‌ها آرامش نسبی امروز و فضای داخلی دولت با دو سال قبل قابل مقایسه نیست. او عنوان کرد: متاسفانه به قدری در دوره احمدی‌نژاد و به خصوص در برخی حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگی پس‌رفت داشتیم که شاید پیش‌رفت‌های نسبی که تا کنون در همه حوزه‌ها ایجاد شده نتوانسته توقع اهالی هر یک از این حوزه‌ها را برطرف کند. تاجرنیا با اشاره به نحوه تعامل دولت یازدهم با اصلاح‌طلبان عنوان کرد: اصلاح‌طلبان تاکنون کاملا به دولت روحانی وفادار بوده‌اند و دولت یازدهم نیز تا جایی که محذوریت‌ها اجازه داده پاسخ این وفاداری را داده است. با این حال برای اصلاح‌طلبان مشکلات دولت قابل درک است.

هاشمی در جمع تشکل‌های سیاسی خراسان رضوی: رهبری رأی مردم را حق‌الناس می‌داند، برخی زینت روزنامه شرق با انتشار گزارشی از دیدارهای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مشهد، نوشت: هاشمی این روزها از مشهد، پیام‌های معناداری را برای سیاسیون مخابره می‌کند.

pic8

او که شامگاه یکشنبه در دیدار با آیت‌الله صانعی از لزوم حفظ انقلاب در مقابل «انحرافیون» سخن گفته بود و دوشنبه‌ شب هم به جز دیدار با آیت‌الله شبیری زنجانی، در جمع فعالان اقتصادی خراسان از کسانی گفت که به رئیس دولت سابق تقدس داده‌اند و حالا باید پاسخ‌گو باشند. اما این پایان کار نبود و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از طلاب و روحانیون مشهد، بار دیگر از «توطئه» ها سخن گفت.


pic9


واعظ طبسی در دیدار با هاشمی، او را «برادر عزیز» خطاب کرد و به آیت‌الله گفت: «حضرت عالی به‌عنوان محقق و عالم در میان دوستان شناخته‌شده هستید و دشمنان هم این مسائل را می‌دانند. آینده نظام اسلامی چه خواهد شد؟ و چقدر توانستیم دنیا را متوجه تأثیرگذاری انقلاب کنیم؟». هاشمی شامگاه سه‌شنبه در ادامه برنامه‌های سفر خویش به مشهد مقدس به دیدار احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب، اعتدالیون و مستقل‌های استان خراسان رضوی رفت. او در جمع سیاسیون درباره دموکراسی و حق‌الناس سخن گفت.

pic۱۰


هاشمی با تأکید مجدد بر تعبیر رهبری که «رأی مردم حق‌الناس است»، اظهار کرد: کسانی که رأی مردم را زینت می‌دانند، به اسم اسلام، مسائل غیراسلامی درباره اهمیت رأی مردم را در انقلاب اسلامی ترویج می‌‌کنند. هاشمی در بخش پایانی سخنان خویش گفت: حرف آخر من با شما نمایندگان تشکل‌‌ها در استان خراسان رضوی این است که شرط اجرائی‌شدن اندیشه‌های شما در قوای مختلف کشور حضور پرقدرت در انتخابات است، چراکه خداوند در قرآن می‌فرماید: «خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه خود اقدام به تغییر کنند.»