توسعه با اتمام طرح‌های کلان برزمین مانده، محقق می‌شود
دنیای اقتصاد، گروه سیاسی-از 4 شهریور1371 تا خرداد 1375، سه سال و شش ماه، دولت وقت مسئولیت استانداری خراسان بزرگ را پس از علی جنتی وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی به اسماعیل مفیدی سپرد. او پیش از این به مدت 33 ماه و 12 روز (29 آذر 68 تا 9 شهریور 71 ) سابقه استانداری مازندران را در کارنامه خود داشت. وی سئوال ما را درباره ظرفیت‌های اقتصادی استان خراسان رضوی با این مقدمه پاسخ می‌دهد که استان خراسان رضوی با نام مشهد و محوریت مشهد شناخته می‌شود. در حقیقت سرنوشت استان به هر شکل با سرنوشت شهر مشهد گره خورده است. از این رو وقتی صحبت از توسعه و پیشرفت اقتصادی خراسان رضوی به میان می‌آید، نگاه‌ها متوجه شهر مشهد و نیازهای توسعه‌ای آن می‌شود.

مفیدی با این توضیحات به بررسی و نهایی شدن طرح آمایش شرق کشور در دولت سازندگی اشاره می‌کند و می‌افزاید: در آن طرح، مشهد به عنوان توسعه‌یافته‌ترین کانون شرق کشور معرفی و تاکید شد که بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری مذهبی در این خطه با تامین زیرساخت‌ها ممکن است و این زیرساخت‌ها باید در حدی باشند که مشهد برای میزبانی از هر تعداد مسافر آمادگی داشته باشد.

به بسته گردشگری مذهبی نیاز داریم
مفیدی با بیان اینکه، متاسفانه کمبودها همچنان به قوت خود باقی هستند، تاکید می‌کند: یکی از موضوعات مهمی که در جذب گردشگر مذهبی باید درنظرگرفته شود و تاکنون از آن غفلت شده، تعریف یک بسته گردشگری مذهبی است؛ به این معنا که زائر ایرانی یا خارجی در شهر مشهد در کنار بهره‌مندی از زیارت مضجع نورانی امام هشتم، باید بتواند از جاذبه‌های تفریحی این شهر نیز استفاده کند. الان زائران سفر خود را کوتاه می‌کنند، چون برنامه‌ای برای اوقاتی که به زیارت سپری نمی‌شود، ندارند. در این بسته می‌توان برنامه‌هایی را تعریف کرد که توامان رونق اقتصادی و اشتغالزایی را در بخش‌های مختلف منجر می‌شوند.

از نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم غفلت شده است
مفیدی بار دیگر به موضوع توسعه زیرساخت‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: اساسا توسعه صحن‌ها و روضه منوره حرم رضوی با همین رویکرد صورت گرفت و آستان قدس با تلاش فراوانی درصدد تامین فضای لازم برای خیل عظیم زائران و مشتاقان زیارت از اقصی نقاط جهان بود که ایجاد برخی صحن‌ها و مکان‌های ویژه زائران خارجی و برنامه‌ریزی برای آن‌ها در همین راستا صورت گرفته است. وی البته این وظیفه را تنها مختص آستان قدس رضوی نمی‌داند و تاکید می‌کند: اگرچه در توسعه حرم مطهر موفق عمل شده است اما در طول ادوار گذشته موضوع احیا و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مغفول مانده است.

استاندار خراسان بزرگ در دولت سازندگی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات صورت گرفته، مرکز اسکان زائر در مشهد، بافت اطراف حرم مطهر رضوی است، یادآور می‌شود: زائران به ویژه زائران خارجی مایلند جایی نزدیک حرم سکونت پیدا کنند. بنابراین می‌بایست مثل مکه و مدینه هتل‌ها و مراکز اقامتی متناسب با نیازها و زمینه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی در اطراف حرم مطهر ایجاد می‌شد. بنابراین در همان مقطعی که موضوع بازسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم در شورای عالی شهرسازی تصویب شد، مقرر گردید این طرح در ۳۰۰ هکتار پیرامونی حرم مطهر اجرا شود.

مفیدی با اذعان به اینکه نوسازی بافت پیرامون حرم رضوی دچار چالش‌های جدی شده است، می‌افزاید: متاسفانه علی‌رغم ضرورتی که احساس می‌شد، نوسازی این محدوده در دوره‌ای متوقف شد. وی تاکید می‌کند: تحقق طرح نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر رضوی؛ به توسعه خدمات زیرساختی کمک می‌کند و سرمایه‌گذاری ۳۰هزار میلیارد تومانی که در آن صورت می‌گیرد؛ به نوعی کمک به اشتغال و رشد صنایع استان خواهد بود.

دفاع جدی از طرح‌های کلان سرمایه‌گذاری
یکی دیگر از مسائلی که مفیدی به آن نقد جدی وارد می‌کند، ‌حمایت نکردن مسئولان استانی از طرح‌های ویژه سرمایه‌گذاری در استان است و دراین‌باره به تعطیلی پروژه‌هایی مثل پدیده اشاره می‌کند و می‌افزاید: یکی از کارهایی که استاندارخراسان رضوی باید برای آن فکری اساسی بکند دفاع جدی از طرح‌های کلان سرمایه‌گذاری است. اشتباهی هم اگر صورت گرفته باید در مسیر منطقی خودش حل و فصل شود، نه اینکه شاهد تعطیلی یک پروژه گردشگری و اقتصادی باشیم و در پی آن، گریز سرمایه از استان را به تماشا بنشینیم. وی دولت را نسبت به تامین امنیت روانی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری موظف می‌داند و تاکید می‌کند: بخش اعظمی از توسعه استان با حضور بخش خصوصی محقق می‌شود و سرمایه‌گذار بخش خصوصی؛ امنیت و تضمین سودش را طلب می‌کند.

مفیدی خاطر نشان می‌کند: تراکم طرح‌های کلانی که درصدی از پیشرفت را تجربه کرده‌اند اما به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند، باعث شده تا استان خسارتی از بابت هزینه‌های نگهداری و تاخیر بپردازد. این خسارت در بلندمدت برای اقتصاد این خطه فرساینده خواهد بود. به نظر می‌رسد، نماینده عالی دولت در استان باید پیش از تعریف طرح‌های جدید، بر تکمیل طرح‌های برزمین مانده پافشاری کند تا این بار از روی دوش استان سبک شود. وی تاکید می‌کند: بهره‌برداری از همین طرح‌های برزمین مانده، بخش عمده‌ای از توسعه‌ای که طلب می‌کنیم را محقق می‌سازد.