گروه گردشگری: معاون رئیس‌جمهوری گفت که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال ساماندهی مکانی و زمانی در حوزه گردشگری داخلی است. به گزارش «دنیای اقتصاد» مسعود سلطانی‌فر درحالی به ساماندهی زمانی سفر اشاره کرد که هنوز اقدام موثری برای بهبود اوضاع تعطیلات کشور صورت نگرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در این خصوص افزود: «در گردشگری داخلی، ساماندهی مکانی و زمانی را دنبال می‌کنیم که بتوانیم در فصل‌های مختلف جابه‌جایی انجام دهیم تا در فصل پُرگردشگر، فشار کمتری به مقاصد گردشگری وارد شود.» وی با اشاره به ارائه بسته‌های تشویقی و تخفیف به اقشار مختلف جامعه مثل بازنشستگان و دانشجویان که مجموعا ۸ میلیون نفر هستند، گفت: «با دادن این بسته‌ها، این اقشار وادار می‌شوند در فصل کم گردشگر سفر کنند و به این ترتیب در فصل پرگردشگر که حدود ۱۰۵ روز در سال است فشاری به اماکن وارد نخواهد شد.»

سلطانی‌فربا برشمردن اقدامات سازمان متبوعش برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران در کشورهای دیگر تصریح کرد: «بین همه کشورهای جهان، ۴۰ کشور را به عنوان مبدا اصلی گردشگر خارجی شناسایی کردیم. اتباع این کشورها با توجه به سوابق تاریخی، اقتصادی و فرهنگی ما بیش از همه کشورها به ایران می‌آیند. اینها شامل ۱۵ کشور همسایه و کشورهای اروپایی و آسیای جنوب شرقی هستند که در این کشورها هماهنگ کردیم با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین ظرفیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دفاتر اطلاع‌رسانی و جذب گردشگر راه‌اندازی کنیم که فعلا در ۱۰ کشور راه‌اندازی شده و تا پایان سال به حدود ۲۵ کشور می‌رسانیم و سال آینده هر ۴۰ کشور تکمیل خواهد شد.» وی خاطرنشان کرد که در این راستا از ظرفیت رایزن‌های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ۶۰ کشور نیز استفاده خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری با ارائه آمارهای تکراری در خصوص کمبود هتل‌های ۴و۵ستاره اظهار کرد: «شبکه هتل‌ها را باید به سرعت گسترش دهیم. تعداد هتل‌های ما ۱۱۰۰ واحد است. ۱۳۰ واحد از هتل‌های ما ۴ و ۵ ستاره هستند. ما حساب کردیم اگر بخواهیم ۵ میلیون گردشگر را به ۲۰ میلیون نفر برسانیم باید ظرف ۱۰ سال آینده ۲۷۰ هتل ۴ یا ۵ ستاره بسازیم تا تعداد این هتل‌ها را به ۴۰۰ دستگاه برسانیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: «در این راستا، ما از سال گذشته هر چه هتل با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد بود را برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در اولویت قرار دادیم. سال گذشته ۱۰ هتل به بهره‌برداری رسید و امسال هم ۱۳ هتل ۴ و ۵ ستاره به مجموعه گردشگری اضافه می‌شود.»

وی با تاکید بر لزوم توسعه شبکه حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: «اکنون تمام ایرلاین‌های ما ۲۴۵ فروند هواپیما دارند که ۹۰ فروند آن به‌دلیل محدودیت‌های تحریم، زمین‌گیر است و باید به سرعت بازسازی شوند.» سلطانی‌فر همچنین بر برقراری پروازهای مستقیم بین تهران و پایتخت کشورهای غربی و لغو فرودگاه‌های واسطه تاکید کرد.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، اکنون ۵، ۶ مورد اصلاح قوانین و مقررات انجام شده و حداقل ۱۰، ۱۲ مورد دیگر در کمیسیون‌های مختلف دولت در انتظار اصلاح و تصویب است.

معاون رئیس‌جمهوری با ارائه آمار از گردشگران ورودی کشور در سال ۹۳، این تعداد را نزدیک به ۵ میلیون و صد هزار نفر عنوان کرد و گفت: «۵۰ درصد این‌ها، گردشگران مذهبی و زیارتی هستند؛ حدود ۶/ ۱ میلیون نفر از عراق، حدود ۵۰۰ هزار نفر از عربستان، کویت، بحرین و حاشیه خلیج‌فارس، حدود ۳۰۰ هزار نفر از هند، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه که اولویت این نوع گردشگران، اماکن مذهبی است و سپس به طبیعت گردی می‌پردازند.» به گفته وی، گردشگران غربی و آسیای جنوب شرقی نیز ابتدا به دنبال جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی هستند و برای طبیعت‌گردی معمولا به کویر می‌روند.

سلطانی‌فر تنها تسهیلات درنظر گرفته شده برای توریست‌های خارجی را، تسهیلات در ارائه ویزا برشمرد و عملکرد کنسولگری‌ها را خوب ارزیابی کرد. این مقام مسوول ادامه داد: «گردشگران غربی که با تور وارد می‌شوند در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، بین ۸۰ تا ۹۰ درصد رشد داشته‌اند.»

وی ضمن اشاره به آثار مثبت لغو ویزا بر افزایش گردشگران خارجی، ابراز امیدواری کرد شرایط سیاسی به گونه‌ای پیش برود که لغو روادید بیشتری صورت گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این سوال که رابطه این سازمان با بخش خصوصی چگونه است، تصریح کرد: «بحث مشارکت با بخش خصوصی در زمینه احیا و مرمت بناهای فرهنگی و تاریخی و بهره‌برداری از آنها را همواره پیگیری کرده‌ایم. از آنجا که میزان اعتبار برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی سالانه کمتر از ۵ درصد نیاز واقعی ماست (یعنی ۹۵ درصد کسری اعتبار)، قانون به ما اجازه داده با سازوکار مشخصی بتوانیم با بخش خصوصی مشارکت کرده و بناها را با سرمایه بخش خصوصی، مرمت و احیا کنیم و اجازه بهره‌برداری به عنوان اماکن اقامتی، پذیرایی، کلاس‌های آموزشی یا موزه شخصی به آنها بدهیم.»

به گفته سلطانی‌فر، با این مشارکت که در قالب یک قرارداد انجام می‌شود، ضمن اینکه با سرمایه بخش خصوصی بنا از تخریب و نابودی نجات داده می‌شود، تبدیل به بنگاهی خصوصی خواهد شد که می‌تواند اشتغال‌زایی هم داشته باشد. وی افزود: «سال گذشته در زمینه مرمت حدود ۳۰۰ خانه تاریخی، کمک‌هایی به بخش خصوصی کردیم. در زمینه استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در ۱۳ مورد عمل کردیم که امسال موارد مشارکتی را به بالای ۱۰۰ مورد خواهیم رساند و حتما بیش از ۳۰۰ مورد هم مشارکت در بناها خواهیم داشت.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین با تشریح وضعیت صادرات صنایع دستی ایران، به رشد ۴۰درصدی آن اشاره کرد و گفت: «در سال ۹۲، صادرات ما ۱۱۲ میلیون دلار بود که در سال ۹۳ به حدود ۱۵۳ میلیون دلار افزایش یافت. البته صادرات چمدانی به‌عنوان سوغات ایران نیز که معادل تقریبا همین مقدار است، باید به آن اضافه شود.»