ضرورت‌های بانکداری در پساتحریم
خبرآنلاین: ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقتصاد در یک جمله تخصیص منابع محدود با توجه به اولویت‌ها است، گفت: توجه به این تعریف کلاسیک و پذیرفته‌شده از علم اقتصاد زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که با مرور شرایط اقتصاد کشور طی سه دهه گذشته در مقاطعی از زمان منابع بسیار زیادی داشتیم؛ وضعیت قیمت نفت خیلی خوب بوده و بودجه رقم بالایی داشته است، اما ما نتوانستیم از آن فرصت‌ها درست بهره ببریم. این موضوع شخصا بسیار برای من آزاردهنده است.

وی ادامه داد: به‌طور مثال در سال‌های 67 به بعد مخصوصا بعد از پذیرش قطعنامه 598 و در شرایطی که وارد مرحله بازسازی اقتصادی پیش آمده بود، منابع زیادی داشتیم، اما نتوانستیم از آن شرایط و منابع برای رشد مستمر و پایدار در اقتصاد استفاده کنیم. سیف با بیان اینکه علت اصلی این موضوع به اعتقاد من، بی‌نظمی بود، گفت: انضباط مالی یعنی تمام دستگاه‌ها و عوامل به‌صورت منسجم و هماهنگ در کنار هم تلاش کنند هم‌افزایی جدیدی ایجاد شود. وقتی تک‌تک دستگاه‌ها به‌صورت منفرد عمل می‌کنند و ساختار اقتصاد را می‌سازند، اندامی ساخته می‌شود که اعضای آن با هم تناسب ندارند و ظاهر بسیار زننده‌ای به‌وجود می‌آورد. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره اولویت‌های کنونی اقتصاد کشور گفت: اولویت دو سال گذشته دولت در حوزه اقتصاد، تورم و خروج از رکود بوده و همچنان نیز همین است. این در حالی است که یکی از دستاوردهای قابل افتخار برای دولت یازدهم دستاوردهای اقتصادی است.


همه ما به‌خاطر داریم روزهای اول فعالیت دولت گفته می‌شد، شرایط اقتصادی بسیار وخیم؛ تورم بسیار بالا، شتابان و رو به افزایش بود و در کنار آن رکود مزمن نیز وجود داشت. وی ادامه داد: کارشناسان اقتصادی تایید می‌کنند که سخت‌ترین شرایط در اقتصاد زمانی است که تورم و رکود توأم با هم باشند. سیاست‌گذار پولی در این شرایط دچار چالش‌های بزرگی می‌شود؛ علاج تورم در کنترل نقدینگی است و اعمال سیاست‌های انقباضی اما خروج از رکود مستلزم سیاست‌های انبساطی پولی است.وی درباره راهکار مقابله با تورم در اقتصاد ایران تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی باید این تناقض را در دو سال گذشته حل می‌کرد، آن هم تنها در چارچوب رعایت انضباط مالی محقق بود. دولت با در پیش گرفتن سیاست انضباط مالی توانست گام‌های اصلی و صحیح را بردارد. سیف ادامه داد: مخصوصا با تخصیص بهینه منابع بانکی به فعالیت‌هایی که بیشترین اثر مثبت را در رشد اقتصاد ایفا می‌کند آن هم اولویت بخشیدن به تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی.


با این روش توانستیم هم تورم را از بالای 40درصد به 15 درصد برسانیم و هم رشد نقدینگی را کنترل کنیم و متناسب با نیاز بخش واقعی تولید آن را تامین کنیم. به گفته سیف این اقدامات تنها توسط بانک مرکزی انجام نشد؛ بلکه بانک مرکزی سیاست‌ها را تعیین کرد و رعایت این انضباط توسط سایر دستگاه‌ها و اعضای دولت این نتایج مثبت را به‌بار آورد.سیف درباره بانکداری ایران در پساتحریم گفت: تجربه فعالیت در صحنه بانکداری بین‌المللی این ذهنیت را برای من ایجاد کرد که ما با حضور و شفافیت کامل بپذیریم نظام بانکی ما نسبت به رشد و توسعه و فناوری‌هایی که در بانک‌های بین‌المللی استفاده می‌شود، خیلی عقب است. وی ادامه داد: در شرایطی قرارداریم که تفاهم‌های سیاسی صورت گرفته و به‌زودی تحریم‌ها رفع می‌شود؛ بنابراین همکاران بانکی من باید در نظام بانکی از اکنون در تلاش باشند به سرعت اقدامات لازم را برای پر کردن این خلأ انجام بدهند و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا پیش بروند چون باید رابطه کارگزاری با بانک‌های بزرگ و پیشرفته دنیا داشته باشند و از سوی بانک مقابل انتخاب شوند برای این همکاری‌ها. اگر نظام بانکی ما نتواند خواسته‌ها و استانداردهای بین‌المللی را تامین کند شاید همکاری خوبی پانگیرد. به همین خاطر تیم‌هایی در حال تلاش هستند تا تحقیق در مورد فناوری‌ها، فاصله موجود را پرکنند.