گروه بورس، حدیث موسوی: پس از دو روز افزایش شاخص کل بازار سهام، روز گذشته نماگر بازار با افت 241 واحدی به رقم 64 هزار و 226 واحد رسید. از میان 37 صنعت فعال در بورس تهران تنها 10 گروه تغییرات مثبت شاخص را تجربه کردند و 24 صنعت با ریزش شاخصی تا حداکثر 5/ 8 درصد روبه‌رو شدند. روز قبل بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در میان صنایع بورسی به ترتیب به سه گروه بانک، خودرو و انبوه‌سازی اختصاص داشت.


به گفته کارشناسان، رکود اقتصادی کشور در کنار شرایط نامساعد بازارهای کالایی جهانی و تداوم افت قیمت‌ در این بازارها با اثر نامطلوبی که بر صنایع داخلی وابسته به این بازارها داشته است موجب شده تا دورنمای دوگانه و ابهام آلودی در برابر سهامداران به واسطه پیش‌بینی رونق یا ادامه رکود فعلی شکل بگیرد و آن دسته از فعالان ریسک‌گریز را از بورس تهران خارج کند. از این رو شاهدیم در اغلب روزهای معاملاتی گذشته بازار سهام (پس از اعلام توافق هسته‌ای تاکنون)، نوسان شاخص عمدتا نزولی بوده و کاهش معنادار حجم و ارزش معاملات به ثبت رسیده است.


پالایشی‌ها بر مدار زیان؟

روز گذشته گروه فرآورده‌های نفتی با افت ۸۳/ ۱ درصدی شاخص همراه شد و در بین ۵ گروه با بیشترین میزان ریزش قرار گرفت. این گروه در ۷ روز معاملاتی گذشته نیز کاهش ۹/ ۱ درصدی شاخص را تجربه کرده است. در این گروه «شبندر» به تازگی اقدام به ارائه گزارش سه ماهه کرده است. پالایشگاه نفت بندرعباس سود هر سهم سال جاری را با ۵۶ درصد کاهش نسبت به سود سال قبل، ۲۲ تومان پیش‌بینی کرد و آماده بازگشایی نماد شد. این شرکت در گزارش عملکرد سه ماه اول سال، ۱۸ درصد معادل ۳۹ ریال از سود ۲۲ تومانی را پوشش داده است.


مازیار فتحی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص وضعیت عمومی گزارش‌های سه ماهه شرکت‌های پالایشی که اخیرا در سامانه کدال منتشر شده، می‌گوید: با توجه به اینکه عملکرد پالایشی‌ها به‌صورت فصلی نیست و در کل سال در بازه‌های زمانی سه ماهه انتظار پوشش سود 25 درصدی از این شرکت‌ها می‌رود، اما گزارش‌های منتشر‌شده عملکرد 5 پالایشگاه از 6 پالایشگاه حاضر در بازار سرمایه نشان می‌دهد به‌طور میانگین کمتر از 20 درصد از سود پیش‌بینی شده در سه ماه اول سال محقق شده است.


به گفته وی مهم‌ترین‌ عامل که منجر به عدم دستیابی شرکت‌ها به پوشش سود مورد انتظار در گزارش‌های سه ماهه شده است، تداوم روند نزولی قیمت نفت است؛ چراکه شرکت‌های پالایشی قیمت نفت خام را به‌عنوان ماده اولیه بعضا تا حدود ۸۰ دلار در بودجه خود پیش‌بینی کرده‌ بودند در حالی که در این مدت قیمت نفت بین ۵۰ تا ۶۰ دلار بوده و اخیرا قیمت سبد نفتی اوپک حتی به حدود ۴۲ دلار نیز رسیده است. فتحی توضیح می‌دهد: همسو با کاهش قیمت نفت به‌عنوان ماده اولیه شرکت‌های پالایشی، بهای تولیدات و فرآورده‌های آنها نیز کاهش یافته و منجر به کاهش سودآوری آنها و در نتیجه عدم موفقیت این شرکت‌ها در پوشش مورد انتظار سود شده و این در حالی است که در سایر نقاط دنیا شرکت‌های پالایشی به علت افت بیشتر قیمت نفت در مقابل محصول نهایی بعضا سودآور شده‌اند.


این کارشناس بازار سهام ادامه می‌دهد: چشم‌انداز قیمت نفت در میان مدت کماکان کاهشی است از این رو در بازار سهام انتظار مثبتی برای عملکرد آتی این شرکت‌ها در شرایطی که مشکلاتشان با شرکت ملی پالایش و پخش هنوز برطرف نشده و قیمت‌ نفت و محصولات تولیدی به‌صورت دستوری به آنها ابلاغ می‌شود شکل نگرفته است، به همین دلیل در زمان بازگشایی نمادهایی مانند شبریز و شتران شاهد ریزش قیمت سهام این شرکت‌ها بودیم و بعضا مشاهده شد حق‌تقدم شتران با خود شتران تفاوت قیمتی زیادی پیدا کرد. در گروه پالایشی‌ها، روز گذشته نفت بهران با بیشترین ریزش قیمت به میزان 4/ 14 درصد روبه‌رو شد و تنها نماد سبزپوش این گروه شبریز با رشد قیمتی به اندازه 52/ 0 درصد بود. «شبهرن» به تنهایی تاثیر منفی 5/ 71 واحدی را نیز روی برآورد رقم نهایی شاخص کل برجا گذاشت. از طرفی بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه به «شتران» اختصاص داشت. در معاملات این نماد 100 درصد سهام توسط سهامداران حقیقی دست به دست شد.


کشمکش شرکت‌های فولادی‌ها با سنگ‌آهنی‌ها ادامه دارد

روز قبل در گروه استخراج کانه‌های فلزی، رشد شاخص ۱/ ۰ درصدی به ثبت رسید. این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون متاثر از شرایط نامساعد شرکت‌های معدنی در پی رکود بازارهای داخلی و افت معنادار قیمت‌ها در بازارهای جهانی تغییرات شاخص این گروه منفی ۶/ ۱۴ درصد بوده است.


مهم‌ترین‌ بحث این صنعت در چند ماه گذشته مربوط به بخشنامه وزارت صنعت درخصوص نسبت‌های قیمتی زنجیره فولاد (گندله‌و آهن اسفنجی) است که حرف و حدیث‌های زیادی را در چند وقت اخیر به همراه داشته است. در حالی که به تازگی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهوری برای لغو مصوبه چالش برانگیز کاهش 3 واحد درصدی قیمت گندله آهن خبر داده بود، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اعلام کرده طی چند روز گذشته شایعاتی با موضوع لغو ابلاغیه وزیر یادشده در مورد نسبت‌های قیمتی زنجیره فولاد توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در رسانه‌ها منتشر شده که با پیگیری‌های این انجمن مشخص شد، موضوع صحت ندارد. به گفته خلیفه سلطانی، جهانگیری درخصوص نحوه محاسبه و مبنای کارشناسی ابلاغیه پرسش کرده که وزارت صنعت نیز در حال تهیه پاسخ برای این نامه است.

به این ترتیب به درستی مشخص نیست فرجام کشمکش سهامداران سنگ‌آهنی و فولادی‌ها به لغو این ابلاغیه منجر خواهد شد یا اجرایی شدن آن.


در این گروه روز گذشته «کروی» بیشترین افزایش قیمت، حجم و ارزش معاملات را در کارنامه روزانه خود به ثبت رساند. بررسی معاملات روز قبل شرکت توسعه معادن روی ایران نشان می‌دهد سهامداران حقیقی 100 درصد فروش و 7/ 95 درصد خرید سهام این شرکت را برعهده داشته‌اند.


صنعت انبوه‌سازی در لاک بی‌رونقی

صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستغلات روز گذشته همسو با ریزش بازار سهام با افت شاخصی به میزان ۵۷/ ۰ درصد روبه‌رو شد.

در این گروه به تازگی مجوز افزایش سرمایه ۶۷ درصدی سرمایه‌گذاری مسکن از سوی سازمان بورس صادر شده است. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب نیز که طی یک سال اخیر ۴۴ درصد بازدهی مثبت داشته، اولین سود سال مالی آینده را نسبت به سود سال جاری ۲۵ درصد افزایش داده است. «ثغرب» 60 میلیارد تومانی در حالی سود هر سهم مالی جاری را 404 ریال اعلام کرده که برای سال مالی آینده برای هر سهم 505 ریال سود پیش‌بینی کرده که نسبت به سال جاری با رشد 25‌درصدی همراه شده است. این رشد عمدتا ناشی از پیش‌بینی فروش پروژه‌های دارای حاشیه سود بالا اعلام شده است.


در این گروه بیشترین افزایش قیمت مربوط به «ثشرق» به میزان ۷/ ۴ درصد بود. بالاترین حجم و ارزش معاملات این صنعت نیز روز گذشته در اختیار این نماد قرار داشت و حقوقی‌ها بیش از ۹۷ درصد خرید و فروش سهام این شرکت را در اختیار داشتند.


سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق با سرمایه اسمی 90 میلیارد تومان، اخیرا سود هر سهم خود را از 331 ریال در سال مالی جاری به 334 ریال در سال آینده (معادل 7 درصد رشد) افزایش داده است.


پوشش ضعیف سود «رمپنا» در سه ماه اول سال

شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی روز گذشته ۰۷/ ۰ درصد کاهش یافت. در ۷ روز معاملاتی گذشته نیز این گروه با افت ۱/ ۱ درصدی شاخص روبه‌رو شده است. بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه روز دوشنبه به «رمپنا» اختصاص داشت. گروه مپنا اوایل شهریورماه اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۳ ماه اول سال جاری را در سامانه کدال منتشر کرد که طبق آن، این شرکت بزرگ بورسی تنها ۵۹ ریال از ۶۲۲ ریال سود پیش‌بینی شده سال مالی ۹۴ را پوشش داده که معادل ۴/ ۹ درصد است.


افت 28/ 0 درصد شاخص گروه ماشین‌آلات

صنعت ماشین آلات و تجهیزات از آن دست صنایعی است که بازدهی مورد انتظار سهامداران خود را از ابتدای سال تاکنون برای آنها به ارمغان نیاورده است. این گروه روز گذشته ۲۸/ ۰ درصد با ریزش شاخص روبه‌رو شد. در ۷ روز معاملاتی قبل و از ابتدای سال تاکنون نیز افت شاخص این گروه به میزان ۲/ ۴ و ۷/ ۴ درصد بوده است.


بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه به کمباین‌سازی ایران اختصاص داشت و کل سهام «تکمبا» توسط سهامداران حقیقی جابه‌جا شد.

بی‌نصیبی پالایشی‌ها از افت قیمت نفت

بی‌نصیبی پالایشی‌ها از افت قیمت نفت