گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق‌بهادار تهران روز گذشته پس از دو روز رشد در ابتدای هفته بار دیگر با افت قیمت‌ها مواجه شد.

روز گذشته در ابتدای معاملات بازار سهام معامله‌گران در صحنه جهانی شاهد بازگشایی بازارها توام با افت قیمت‌ها بودند. در مهم‌ترین‌ تحول بازارهای جهانی قیمت نفت برنت به زیر 50دلار بازگشت و نفت وست تگزاس نیز به سطح 44دلار عقب‌نشینی کرد. در این شرایط بازار سهام تهران نیز مجددا رو به کاهش نهاد در همین حال بازار دیروز با خبر غافلگیرانه‌ای نیز مواجه شد. دیروز اعلام شد ارزش سهام بازار دوم فرابورس از این پس در محاسبه اعتبار مشتریان منظور نخواهد شد.


براساس قوانین سهامداران می‌توانند تا ۶۰درصد ارزش پرتفوی خود از کارگزاران اعتبار دریافت کنند حال با خروج سهام بازار دوم به ویژه شرکت‌های شاخص پتروشیمی این بازار، بیشتر سهامداران به دلیل کاهش اعتبار ناچار به فروش دارایی خود هستند.


براساس اعلام اولیه احتساب سهام بازار دوم در اعتبار کارگزاران از سه سال پیش تاکنون غیر‌قانونی و به اشتباه صورت گرفته است.

در همین حال دیروز اعلام شد امکان دارد این مساله تا چند روز آینده برطرف شود اما این نگرانی وجود دارد که کارگزاران به دلیل احتمال ریسک اعتباری سهامداران عرضه سهام سرمایه‌گذاران بدهکار را در دستور کار خود قرار دهند.


در گروه تصفیه نفت یکشنبه پالایشگاه شیراز که سود هر سهم سال جاری را با کاهش ۱۷ درصدی و شناسایی زیان ۳۷ تومانی در سه ماه اول همراه کرده، آمار تولید و فروش ۵ ماهه را اعلام کرد.

در این گروه همچنین عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در مورد بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه کشور و شرکت بورسی تاپیکو از مدیرعامل جدید درخواست بررسی کرد.

در گروه خودرویی دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین برنامه اصلاح ساختار مالی خودروسازان و کاهش هزینه‌ها تا سال ۹۶ و ارائه گزارش مربوط به آن در جلسه‌ای با حضور مسوولان بانک مرکزی، گفت: با اجرای این برنامه، بخشی از قیمت‌ها و هزینه تولید کاهش خواهد یافت.‎

به گفته وی، خودروسازان استراتژی ۵ ساله خود را تدوین کرده‌اند.‎

وزیر صنعت در ادامه در مورد ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور گفت: به گفته آقای خزاعی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، هر هفته دو شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران مراجعه می‌کنند که البته تحقق آن نیازمند لغو تحریم‌ها است.


وی همچنین با اشاره به رشد ۱۹ درصدی صادرات در سال گذشته، اظهار کرد: با توجه به افت قیمت جهانی برخی کالاها و مواد اولیه ممکن است امسال از نظر ارزش صادرات رشد بالایی نداشته باشیم، ولی سعی می‌کنیم از نظر مقدار رشد داشته باشیم.


وزیر صنعت در پاسخ به سوالی درباره قیمت‌گذاری سنگ آهن نیز گفت: اول سال تصمیم ما این بود که قیمت سنگ‌آهن بر‌اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، ولی به دلیل شرایط بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن متوجه شدیم که این موضوع باعث ضرر صنایع بعدی می‌شود.


در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات بورس به 68میلیارد تومان و در فرابورس به 60میلیارد تومان بالغ شد.