حقوق گردشگران را  رعایت کنیم
گروه گردشگری: فریدون اللهیاری در نخستین جلسه هم‌اندیشی حمایت از حقوق گردشگران خارجی در زمان پسا تحریم با بیان اینکه اهمیت پیدا کردن مسائل مهمی همانند حمایت از حقوق گردشگر در این زمان حاکی از ورود ایران به دوره مهمی از صنعت گردشگری است، اظهار کرد: تحولات عرصه سیاسی چشم‌انداز روشنی پیش روی صنعت گردشگری گشوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با تاکید بر ایجاد زیرساخت های سخت‌افزاری مناسب همچون هتل گفت: در کنار نگاه به این توسعه نباید از توسعه نرم‌افزاری صنعت گردشگری غافل شد. وی ادامه داد: ضرورت برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای نحوه ارتباط بهتر با گردشگر و احترام به حقوق گردشگر بر کسی پوشیده نیست.

اللهیاری با بیان اینکه صنعت گردشگری در حال حاضر مورد توجه بالاترین مراجع نظام جمهوری اسلامی و همچنین استان اصفهان واقع شده است، اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه استان اصفهان گردشگری به عنوان محور اصلی توسعه استان اصفهان محسوب شده است. وی تصریح کرد: در حال حاضر استان اصفهان با احتساب تمام ظرفیت‌های اقامتی اعم از بوم‌گردی و هتل‌های سنتی 16 هزار ظرفیت اقامتی وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در حال حاضر سه هزار تخت در آستانه بهره‌برداری داریم که عمدتا جزو هتل‌های مطلوب هستند. وی تصریح کرد: درصد پیشرفت بخشی از هتل‌های استان اصفهان بالای ۵۰ درصد است و قول‌های مساعدی درباره ارائه تسهیلات برای انجام هرچه سریع‌تر کار داده شده است.

اللهیاری با اشاره به چشم‌انداز ۱۴۰۴ صنعت گردشگری کشور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های اقامتی استان اصفهان باید تا ۱۰۰ هزار تخت افزایش یابد تا پاسخگوی گردشگران باشد. وی حمایت از سرمایه‌گذاران را یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه صنعت گردشگری برشمرد و گفت: اصفهان ظرفیت‌های عظیمی دارد که با تکیه بر این ظرفیت‌ها می‌تواند پایتخت گردشگری ایران شناخته شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان پرداختن به مسئله حقوق گردشگران داخلی و خارجی را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: آموزه‌های دینی ما همواره بر رعایت حقوق تمام انسان‌ها تاکید دارد.

اللهیاری معرفی خوب از کشور و مقاصد گردشگری داخلی را یکی از ضرورت های صنعت گردشگری برشمرد و افزود: اعتقاد ما بر این است که راهنمایان تورهای گردشگری در نگاه اول عاشقان این کشور هستند. وی ادامه داد: در این میان نباید گذاشت افرادی با تخلفات خود زحمات یک صنف زحمتکش فرهنگی و عاشق را مخدوش کنند.

مدیرعامل مجمع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان توجه به حقوق گردشگران داخلی و خارجی را یکی از ضرورت‌های انکارناپذیر توسعه صنعت گردشگری در دوران پساتحریم عنوان کرد.
مهدی نریمانی در نخستین جلسه هم‌اندیشی حمایت از حقوق گردشگران خارجی در زمان پساتحریم اظهار کرد: با توجه به گشایش‌های سیاسی ایجاد شده و شرایط امنیتی بسیار خوب ایران در منطقه علاوه بر توجه به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی باید بر توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری نیز توجه کرد. وی با اشاره به اینکه راهنمایان گردشگری پیشانی صنعت گردشگری در هر کشور محسوب می‌شوند، افزود: توجه به بهبود وضعیت اقتصادی و رفاهی راهنمایان گردشگری برای افزایش کیفیت سفر گردشگران ضروری است.

مدیرعامل مجمع گردشگری استان اصفهان هدف از برگزاری این جلسه را افزایش تعامل میان دو نهاد صنایع دستی و تورگردانان عنوان کرد و گفت: اولویت اول حصول رضایت گردشگر است و در مرحله بعد رضایت سایر بهره‌برداران صنعت گردشگری اولویت دارد. وی همکاری و همدلی خانواده صنعت گردشگری را لازمه و زیرساخت توسعه صنعت گردشگری برشمرد و تصریح کرد: نباید اجازه داد که عده‌ای متخلف زحمات و آبروی افراد سالم صنعت گردشگری را خدشه‌دار کنند.
نریمانی امضای این تفاهمنامه را نخستین گام مثبت برای افزایش تعاملات راهنمایان تور با مجمع گردشگری استان اصفهان خواند و گفت: ما به نتیجه این هم‌اندیشی‌ها بسیار امیدواریم. وی خاطر نشان کرد: افرادی که قانونمند نیستند همواره به صنعت گردشگری ضربه زده‌اند و تمام خانواده صنعت گردشگری باید در مقابل این تخلفات بایستند.

رئیس مجمع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: سفر امروزه جزء ضروریات زندگی قرار گرفته و باید از این فرصت استفاده کرد.
علی لوافان، اخلاق‌مداری در صنعت گردشگری را یکی از ملزومات توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد و گفت: حمایت از حقوق گردشگر جزیی از اخلاق گردشگری است. وی با بیان اینکه برای برگزاری این جلسه جلسات متعددی برگزار شده است، افزود: همه باید برای جلب رضایت گردشگران احساس مسئولیت کرده و برای این مهم تلاش کنیم.

آرش نورآقایی در این جلسه اظهار کرد: بیشترین نگرانی ما در سطح کشور فعالیت راهنمایان گردشگری متخلف و غیرمجاز است. وی با بیان اینکه باید از فعالیت این راهنماهای گردشگری جلوگیری شود، افزود: از طرف دیگر باید تمام تور اپراتورهای کشور از راهنمایان تور مجاز استفاده کنند.