راه هموار اروپایی شدن سپاهانی ها!
مهدی قانونی: خیلی جذاب است وقتی در شهر غریبه ای قدم بزنی، یک همشهری را ببینی. نام یکی از دوستانت را در جایی از آن شهر بزرگ بیابی. حتی همین بودن اسم هم برایت کافی است. حالا این شادمانی درونی چند برابر می شود اگر این رخداد در یک کشور دیگر اتفاق بیافتد. اینکه مثلا در کشوری در قاره اروپا، در یکی از خیابان های فرانکفورت، ببینی پسر محجوب کاشانی دارد از پیاده رو رد می شود. اینکه ببینی یکی از یوزهای ایرانی آن جا برای خودش اسم و رسمی دارد.

اصلا همین که از اینجا، کنار زاینده رود بشنوی که یکی از فرزندان کویر، یکی از یوزهای ایرانی قرار است پرچم و ملیت ایرانی اش را ببرد آن سوی دنیا و بشود نماینده تمدن، فرهنگ و البته ورزش ایران زمین، خود مایه مباهات است.
حرف حرف احسان حاج صفی بازیکن ۲۵ ساله کاشانی است که مسیر ترقی را به درستی پیمود. از کاشان با پدرش به اصفهان می آمد و در ورزشگاه ملت اصفهان با تیم نونهالان و نوجوانان ذوب آهن فوتبالش را آغاز کرد و بعد به سپاهان رفت تا خیلی زود از همان تیم جوانان سپاهان به تیم بزرگسالان سپاهان راه یابد و بشود پدیده فوتبال ایران!

حاج صفی خیلی زود از سپاهان به تیم ملی امید و تیم ملی ایران رفت و توانست جایگاه خود را در تیم ملی تثبیت کند تا یکی از یوزهای ایرانی در جام جهانی برزیل لقب بگیرد و همراه با تیم کارلوس کیروش مقابل ستاره های فوتبال دنیا قرار بگیرد.
حاج صفی نمونه بارزی از حرکت در مسیری بود که باشگاه فولاد مبارکه سپاهان برای بازیکنانش برگزیده است و بدون تردید این راه بسته نخواهد شد و با توجه به حضور تیم سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا و دیده شدن بازیکنانش در سطح بین المللی، این مسیر شکل و شمایل ویژه تری خواهد یافت.

مهدی شریفی در یک قدمی اتریش
اما این تمام ماجرا نیست. همزمان با حضور رسمی حاج صفی در تیم اف. اس. وی فرانکفورت که در حال حاضر با دو شکست،‌ دو برد و یک تساوی در رده هفتم بوندس لیگا۲ ایستاده است، خبر پیوستن مهدی شریفی به تیم باشگاه فوتبال راپیدوین که ‌اکنون در بوندس‌لیگا بازی می کند، خود نمود دیگری از این رخداد بود.
هر چند به نظر می رسد این انتقال با توجه به پایان رسیدن زمان نقل و انتقالات اروپا در این زمان این انتقال امکان پذیر نباشد اما حضور مهدی شریفی بازیکن جوان سپاهانی که او هم شرایطی شبیه به احسان حاج صفی را داشته است در تیم های اروپایی بسیار محتمل به نظر می رسد.
هر چند از این رهگذر باشگاه سپاهان با توجه به از دست دادن دو بازیکن تاثیرگذارش شاید در ادامه فصل با مشکلاتی روبرو شود و این تیم را به ویژه در رقابت های آسیایی با مشکل کمبود بازیکن روبرو سازد اما حضور دو بازیکن این تیم در تیم های اروپایی می تواند مهر تاییدی بر موضوعی باشد که آن؛ راه طلایی سپاهان در مسیر بازیکن سازی است. مسیری که اکنون دو بازیکنش را در یک قدمی دو باشگاه اروپایی گذاشته است.

رفتن حاج صفی به آلمان می‌تواند نگرش جدیدی را در باشگاه‌ها ایجاد کند
در همین ارتباط یک کارشناس فوتبال گفت: پیوستن بازیکنان سپاهان به لیگ‌های اروپایی می‌تواند نگرش جدیدی در باشگاه‌ها ایجاد کند که بیشتر به پرورش چنین بازیکنانی بپردازند و به آکادمی‌های خود توجه خاصی کنند.
رسول کربکندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در باره پیوستن احسان حاج صفی به لیگ دسته دوم آلمان، اظهارکرد: به هر حال رفتن حاج صفی بی تاثیر نیست، نمی‌توان نقش این بازیکن در این فصل را نادیده گرفت. یک تیم حرفه‌ای و بزرگ تیمی است که با رفتن یک بازیکن ساختارش دگرگون نمی‌شود.

وی افزود: با رفتن حاج صفی سپاهان باید به فکر جایگزین مناسبی برای او باشد. یا یک بازیکن جذب و یا به جوانان تیم خود اعتماد کنند. مهم این است که حاج صفی محصول آکادمی سپاهان است و این خود نشان گر آن است که به جوانان باید بهای بیشتری داد و اگر نگاه‌ها تغییر کند حاج صفی‌های زیادی به فوتبال کشور معرفی می‌شوند.

این کارشناس فوتبال گفت: بازیکنی مانند حاج صفی حق دارد که به فکر بازی در اروپا باشد. یکی از راه‌های درآمدزایی برای باشگاه‌ها انتقال بازیکنان به خارج کشور است. باشگاه‌ها از این طریق می‌توانند بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند. کربکندی در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند بازی در لیگ دست دوم آلمان در شان حاج صفی نیست، تصریح‌کرد: به هر حال ورود به لیگ برتر آلمان کار ساده‌ای نیست و همه این مسائل را حاج صفی مسلما می‌داند و بی جهت چنین تصمیمی نگرفته است. در ایران به او پول خوبی می‌دادند، اما شاید این فکر را کرده است که در فوتبال آلمان بهتر دیده می‌شود.

وی در باره احتمال پیوستن مهدی شریفی به لیگ برتر اتریش، اظهارکرد: همان طور که گفتم مهم این است که این بازیکنان در آکادمی سپاهان پرورش پیدا کرده‌اند و خود این موضوع و پیوستن این بازیکنان به لیگ‌های اروپایی می‌تواند نگرش جدیدی در باشگاه‌ها ایجاد کند که بیشتر به پرورش چنین بازیکنانی بپردازند.
این کارشناس فوتبال در باره تعطیلی 3 هفته‌ای لیگ برتر، خاطرنشان‌کرد: فی نفسه تعطیلی خوب نیست و حفظ تیم در شرایطی که لیگ تعطیل است کار آسانی نیست. این تعطیلات بیشتر به نفع تیم‌هایی است که دیر تمرینات خود را قبل از لیگ آغاز کرده‌اند.