فروش جهانی رایانه‌های سرور در سه ماه دوم سال ۲۰۱۵ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۲/ ۷ درصدی مواجه شده و این امر شرکت‌های سخت‌افزاری را خوشحال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وی‌تری، بررسی‌های موسسه تحقیقاتی گارتنر نشان می‌دهد در این مدت در مجموع ۶/ ۲ میلیارد رایانه سرور در کل دنیا به فروش رفته است.

هم‌اکنون اچ پی برترین تولیدکننده رایانه‌های سرور در جهان است. این شرکت با درآمد ۴/ ۳ میلیارد دلاری کنترل ۲/ ۲۵ درصد از این بازار را در اختیار دارد. سهم اچ‌پی از بازار مذکور تنها ۱/ ۰ درصد بیشتر شده اما درآمد آن ۶/ ۷ درصد رشد را نشان می‌دهد.

برخی کارشناسان تصور می‌کردند تقسیم شدن اچ پی به دو شرکت جداگانه موجب نزول جایگاه آن خواهد شد، اما ظاهرا این تصورات صحیح نبوده است. جایگاه دوم در این بازار متعلق به شرکت دل است که از سهم ۴/ ۱۷ درصدی و درآمد ۳/ ۲ میلیارد دلاری بهره‌مند است. میزان رشد دل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱/ ۷ درصد بوده است اما آی بی ام با نزول ۳/ ۳۴ درصدی تنها ۸/ ۱ میلیارد دلار درآمد کسب کرده و توانسته ۷/ ۱۳ درصد از بازار را در اختیار خود بگیرد. لنوو هم با رشد خیره‌کننده ۵/ ۵۲۳ درصدی سهم ۲/ ۱ درصدی خود در سال ۲۰۱۴ را به ۷ درصد در سه ماه دوم سال ۲۰۱۵ رسانده و ۹۴۹ میلیون دلار به جیب زده است.

جایگاه پنجم با ۸۶۶ میلیون دلار درآمد و سهم ۴/ ۶ درصدی متعلق به سیسکو است. سهم این شرکت از بازار در سال ۲۰۱۴ برابر با ۷/ ۵ درصد بوده است. بر این اساس ۲/ ۲۸ درصد از بازار سرورها در کنترل شرکت‌های دیگر است.