اسکله 12میلیون تنی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به بهره‌برداری رسید

گروه بنگاه‌ها - زهرا مسافر: طرح توسعه اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی با هدف افزایش ظرفیت از ۶ به ۱۲ میلیون تن و باسرمایه‌گذاری ۵۶۰ میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس باحضور رئیس هیات عامل ایمیدرو به بهره‌برداری رسید.

این اسکله یکی از بزرگ‌ترین‌ اسکله‌های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و تولیدات صنایع معدنی و آماده پذیرش شناورهای دریایی است. برای اجرای این طرح ۵۶۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شامل دایک سنگی (۴۰ هکتار استحصال زمین) خرید لوله، بخش سیویل، نصب تجهیزات و لایروبی صورت گرفت که از محل درآمدهای منطقه تامین اعتبار شده است. همچنین میزان اشتغال اسکله ۱۲ میلیون تنی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ۳ هزار نفر است.

با راه‌اندازی این اسکله، ظرفیت انتقال و تخلیه و بارگیری موادمعدنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس(استان هرمزگان) از ۶ میلیون تن به ۱۲ میلیون تن افزایش می‌یابد و همزمان دو کشتی با ظرفیت هرکدام ۱۱۰ هزار تن پهلودهی می‌شوند.مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در مراسم افتتاح این طرح که جمعی از مدیران شرکت‌های خصوصی و مسوولان استان هرمزگان حضور داشتند با ارائه گزارشی از روند اجرای این طرح گفت: این اسکله از بزرگ‌ترین سازه‌های آبی کشور است که در عمق ۵/ ۱۴ متری ایجاد شده است، مساحت عرشه ۱۱ هزار مترمربع است که روی ۱۶۶ شمع ۴۲ متری به قطر ۵۶ اینچ که در کف دریا کوبیده شده، نصب شده است. هندیان افزود: طول این اسکله ۳۴۳ متر و عرض آن ۲/ ۳۸ متر است و ۶۴۰متر ریل برای جابه‌جا‌یی تجهیزات تخلیه و بارگیری اسکله روی آن نصب شده است. با افتتاح این اسکله، طول اسکله‌های اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به ۶۵۵ متر رسیده است. این اسکله بعد از عملیات لایروبی تا عمق ۲۵ متر قادر به پهلودهی کشتی‌های ۴۰۰ هزارتن به بالا است.

وی تصریح کرد: تمام مراحل طراحی ساخت و نصب تجهیزات و نظارت به وسیله شرکت‌های ایرانی انجام شده و ۱۰۰ درصد بومی‌سازی شده است. در ساخت این اسکله نسبت به برآورد شرکت‌های خارجی بیش از ۱۰۰میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شده است. همچنین با حذف حوضچه چرخش جدید و استفاده از حوضچه قدیم حدود ۱۵۰ میلیارد تومان نیز صرفه‌جویی ریالی انجام شده است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس خاطرنشان کرد: این مجموعه در راستای چشم اندازهای تدوین شده و شتاب توسعه در صنایع فولاد یک عامل اصلی برای این طرح ملی است. یکی از اهداف این مجموعه، تبدیل منطقه به قطب تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی است که توانست گام‌های بلندی را برای خدمت به کشور بردارد. وی درخصوص دستاوردهای دولت یازدهم نیز افزود: جذب ۴/ ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جدید و افزایش ۶۲ درصدی سرمایه‌گذاری در سال ۹۳ و رسیدن به رقم ۹ میلیارد دلار از جمله دستاوردهای مهم دولت است. هندیان تصریح کرد: آغاز عملیات اجرایی بیش از ۱۰ طرح بزرگ در بخش صنایع معدنی و نیروگاهی از دیگر دستاوردهای دو سال اخیر در دولت تدبیر و امید است.

وی با بیان اینکه بیش از ۵ میلیارد دلار پروژه در زمینه‌های مختلف صنعتی و معدنی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در دست اجراست، خاطرنشان کرد: این منطقه در یکی از مهم‌ترین نقاط راهبردی جهان واقع شده که دسترسی آسان به آب‌های آزاد، منابع انرژی گاز و... دارد. در این مراسم، رئیس هیات عامل ایمیدرو نیز گفت: استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های توسعه‌ای بسیاری است که دولت در نظر دارد برای توسعه این استان همه تلاش خود را به کار گیرد.مهدی کرباسیان تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس برای سرمایه‌گذاران به خصوص در بخش صنایع انرژی بر، مزیت‌های بسیاری دارد که صنایع آلومینیوم از جمله آنها است. رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: دسترسی به منابع عظیم گازی، این منطقه را برای تولید فلز استراتژیک آلومینیوم، مناسب سرمایه‌گذاری کرده است. در زمینه تامین آلومینا به تازگی قرارداد بهره‌برداری از معادن بوکسیت گینه با ذخیره ۶۰۰ میلیون تن به مدت ۲۵ سال تمدید شده است.

وی درباره تامین برق مورد نیاز صنایع در این منطقه گفت: دو نیروگاه به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات در دست ساخت است که یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی تا ۱۲ ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد.کرباسیان گفت: منطقه ویژه پارسیان به تازگی برای سرمایه‌گذاری در بخش صنایع انرژی بر بسترسازی شده و آماده همکاری واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران است. وی درخصوص ذخایر معدنی کشور خاطرنشان کرد: ایران دارای ۷۰۰ میلیارد دلار ذخیره قطعی معدنی است که با اجرای طرح‌های اکتشافی جدید، پیش‌بینی می‌کنیم این رقم تا ۲ برابر افزایش یابد. هم اکنون با اکتشافات جدید صورت گرفته به۲۵۰ میلیون تن سنگ‌آهن، ۱۵۰ میلیون تن زغال‌سنگ و ۳۰ تن ذخیره قطعی طلا دست پیدا کرده‌ایم.رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: توسعه صنایع معدنی، مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری است و دولت در تلاش است ارزش افزوده ذخایر معدنی را با توسعه صنایع معدنی افزایش دهد.

هم اکنون در دنیا از هر واحد ماده معدنی در چند چرخه تولید، تا ۳ برابر محصولات معدنی استحصال می‌شود. وی با اشاره به توافق انجام شده با کشورهای ۱+۵ که به لغو تحریم‌های ظالمانه منجر خواهد شد درباره گفت‌وگوهای صورت گرفته با کشورهای توسعه یافته، تصریح کرد: در این گفت‌وگوها همواره اعلام کرده‌ایم خواسته ما انتقال دانش فناوری و تکنولوژی و جذب سرمایه است و صرفا به ورود ماشین آلات و پیمانکاری محدود نخواهد شد.