گروه بورس- زهرا رحیمی: بازار سهام کشور دیروز شاهد تقابل پایاپای عرضه و تقاضا بود و در نتیجه این تحرکات سرانجام با رشد اندکیسبز پوش شد. بازار دیروز شاهد ریزش شاخص اکثر صنایع بورسی بود؛ اما این ریزش بسیار خفیف‌تر از روزهای قبل ادامه یافت که به نظر می‌رسد به دلیل نزدیک شدن قیمت‌ها به ارزش ذاتی خود و عدم انتظار سرمایه‌گذاران از ریزش‌های قیمتی بیشتر است. بر این اساس از بین 37 صنعت بورسی، شاخص 22 صنعت با افت و شاخص 10 صنعت با رشد مواجه شدند.
در بین گروه‌های منفی بازار گروه‌های رایانه و استخراج معادن قرار داشتند که با ریزش به ترتیب ۱/ ۲ و ۹۳/ ۰ درصدی زیان ده ترین صنعت در بازار دیروز بودند. گروه‌های دباغی، انبوه‌سازی، خودرو و بانکی در صدر صنایع با بیشترین رشد قیمتی قرار گرفتند. بیشترین حجم معاملات در اختیار گروه بانکی، خودرو و سرمایه‌گذاری‌ها بود. گروه بانکی همچنین در صدر صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. بسیاری از کارشناسان یکی از مهم‌ترین عامل‌های ریزش شاخص صنایع بورسی را ناشی را افت قیمت در بازار‌های کالایی می‌دانند. یکی از گروه‌های تحت تاثیر افت قیمت‌های جهانی، گروه حمل‌و‌نقل است که به اعتقاد کارشناسان به دلیل کاهش صادرات و واردات در اثر ضعف اقتصاد جهانی به ویژه ضعف چین با افت سود‌آوری مواجه خواهد شد.

حمل‌ونقل‌ زیر سایه ضعف اقتصاد جهانی
شاخص گروه حمل‌و‌نقل روز گذشته روند ابتدای سال خود را با رشد ۲۱/ ۰ درصدی خود ادامه داد؛ این در حالی است که شاخص این گروه از ابتدای سال با رشد چشمگیر ۸۵ درصد مواجه بوده است. در این گروه «حپترو» با بیشترین رشد قیمت مواجه شد. «حفارس» بیشترین ریزش قیمت را بین هم گروهی‌های خود ثبت کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار بزرگ‌ترین‌ شرکت گروه یعنی «حکشتی» بود.

در اخبار مربوط به این گروه «حتاید» روز گذشته با سومین بندر بزرگ ایران و پایلوت غلات بنادر شمالی کشور قرارداد سرمایه‌گذاری و ساخت سیلو منعقد کرد که به نظر می‌رسد بتواند سود آوری این شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. در تحولات گروه حمل‌و‌نقل و در شرایطی که کارشناسان مهم‌ترین‌ عامل اثر‌گذار بر روند سود آوری شرکت‌های این گروه را منوط به مذاکرات هسته‌ای می‌دانند اما برخی کارشناسان معتقدند ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار‌های جهانی نیز می‌تواند وضعیت این گروه را با تغییر مواجه کند. در رابطه با وضعیت این گروه حسن کاظم زاده کارشناس بازار سهام گفت: برای بررسی وضعیت این گروه باید به آمار صادرات و واردات توجه کرد.
در پنج ماه نخست سال صادرات از 42 میلیون تن به 38 میلیون تن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. همچنین واردات نیز از 16 میلیون تن به 13 میلیون تن کاهش یافته است (به عبارتی صادرات و واردات کشور با افت به ترتیب 17 درصدی و 16 درصدی مواجه شده است) این کارشناس بازار سهام افزود: از نظر واردات و صادراتی اقلامی که حمل‌و‌نقل آنها توسط کشتیرانی‌ها و خدمات بندری صورت می‌گیرد با افت حدود 20 درصدی در صادرات مواجه بوده است. وی ادامه داد: کاهش در صادرات و واردات کالاها در سه ماه ابتدای سال در اثر ضعف اقتصاد جهانی وضعیت کشتیرانی را نیز تحت تاثیر قرار داده است و در صورت ادامه این ریزش قیمتی سود آوری کشتیرانی‌ها این شرکت‌ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. به اعتقاد کاظم زاده رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی و بهبود در وضعیت اقتصاد جهانی و بازار‌های کالایی و افزایش حجم صادرات می‌تواند شرایط مناسبی پیش روی گروه مزبور قرار دهد.

تعدیل مثبت چشمگیر «سهگمت»
شاخص گروه سیمانی در ادامه روند ریزشی خود از ابتدای سال روز گذشته نیز با افت ۴۷/ ۰ درصدی مواجه شد. شاخص این گروه از ابتدای سال تا کنون افت ۴/ ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. بیشتر نمادهای معامله شده در این گروه نیز در همین راستا در مسیر نزولی حرکت کردند. «سشرق» با بیشترین رشد قیمت و «سپاها» با بیشترین افت قیمت مواجه شدند. «سپاها» بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت.

«سفارس» که بیشترین ارزش معاملات را در اختیار داشت افت 98/ 1 درصدی ثبت کرد. در این گروه «سدشت» روز یکشنبه گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور 95 را روی سامانه کدال قرار داد. پیش‌بینی سود هر سهم برای سال جاری 225 ریال بوده که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال گذشته تعدیل حدود 35 درصدی داشته است.

در صورت مالی این شرکت سرمایه از 798 میلیارد به یک هزار میلیارد افزایش یافته است، اما در نامه‌ای به مدیر نظارت بر ناشران بورسی آورده است که به دلیل اینکه ثبت افزایش سرمایه تا مجمع عمومی عادی سالانه صورت نمی‌گیرد، سود به دارندگان حق تقدم این سهم تعلق نمی‌گیرد. سیمان هگمتان که با احتساب تقسیم سود 75 تومانی هر سهم، طی 5 ماه اول سال جاری با بازدهی منفی 15 درصدی سهام مواجه و نماد آن از 31 مرداد به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده، درباره تعدیل منفی 62 درصدی سود هر سهم سال مالی 30 دی 94 توضیحاتی داد و با اعلام افزایش 72 درصدی سود، بازگشایی شد.

براساس این گزارش، این شرکت در گزارش عملکرد 6 ماهه، سود هر سهم سال مالی را از 670 ریال اعلام شده در 29 اردیبهشت به 253 ریال در 30 مرداد کاهش داده بود اما مدیران سیمان هگمتان دوم شهریور اقدام به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم کرده و دلایل تعدیل اخیر را فروش دارایی ثابت، اقلام مازاد موجود در انبار و فروش سهام سیمان خوزستان اعلام کردند و طبق اطلاعاتی جدید، سود هر سهم سال مالی جاری را 446 ریال پیش‌بینی کردند که نسبت به سود 253 ریالی قبلی حدود 72 درصد افزایش نشان می‌دهد.

فروش بلوک ۲۸ درصدی بترانس قطعی شد
گروه دستگاه برقی جزو گروه‌های سبز بازار دیروز بود به‌طوری که رشد ۱۶/ ۰ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. شاخص این گروه از ابتدای سال تا روز گذشته نیز با رشد ۳/ ۱۴ درصدی مواجه بوده است. در معاملات دیروز دستگاه‌های برقی «بسویچ» با رشد ۴۳/ ۲ درصدی بیشترین رشد قیمتی بین هم گروه‌های خود را داشت، از سوی دیگر «بکام» با ریزش ۸۸/ ۲ درصدی خود بیشترین ریزش قیمتی را تجربه کرد.

در این گروه یکشنبه هفته جاری پس از مدت‌ها کش و قوس معامله بلوک ۲۸درصدی «بترانس» به ارزش ۳۴۹ میلیارد تومان توسط یک شرکت خصوصی قطعی شد. این درحالی است که به‌رغم این مسائل و حواشی و شرایط منفی بازار و اکثر شرکت‌ها، بررسی‌های بازدهی یکساله سهام «بترانس» بازدهی چشمگیری را نشان می‌دهد به‌طوری که قیمت هر سهم آن از ۴۷۴ تومان ۸ شهریور سال گذشته به ۸۸۱ تومان دیروز رسیده و در مجمع سالانه هم تقسیم سود ۳۵ تومانی تصویب شده است. بلوک فوق شامل ۴۲۵ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۹۳۵ سهم «بترانس» بود که به قیمت هر سهم ۸۳۴۳ ریال به‌صورت ۱۵ درصد نقد و باقی اقساط ۵ ساله خریداری شد.

پوشش 101 درصدی ولصنم در شش ماهه اول سال
روز گذشته شاخص گروه سایر واسطه گری مالی نیز همگام با رشد شاخص کل حرکت کرد و با رشد ۱۷/ ۰ درصدی در بین گروه‌های مثبت قرار گرفت این در حالی است که شاخص گروه مزبور در هفت روز معاملاتی اخیر با افت ۴/ ۳ درصدی مواجه بوده است. «ولساپا» بیشترین رشد و «ولغدر» بیشترین افت قیمت را به نام خود ثبت کرد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار «ولساپا» بود. در این گروه «ولصنم» در تازه‌ترین گزارش این شرکت بر سود ۲۳۴ ریالی پیشین خود تاکید کرده است بر‌اساس این گزارش، پوشش ۱۰۱ درصدی سود پیش‌بینی شده خود در شش ماهه ابتدای سال خبر داد. در این گزارش بر همان سود ۲۳۴ ریالی پیشین تاکید شده است. بر اساس این گزارش «ولصنم» در ۶ ماهه ابتدای سال پیش از سود پیش‌بینی شده ۲۳۴ ریالی خود یعنی ۲۳۷ ریال معادل ۱۰۱ درصد را پوشش داده است. علت پوشش بالا، پوشش ۹۴ درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها در سه ماه اول سال بوده است. حدود یک سوم سود خالص ولصنم از محل سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها است. زمینه‌های فعالیت لیزینگی صنعت و معدن، اعطای تسهیلات به بخش حمل‌و‌نقل متقاضیان خرید خودروهای کار سبک و سنگین شامل کامیون، کامیونت و کشنده، اعطای تسهیلات به بخش تجهیزات و ماشین آلات و اعطای تسهیلات به بخش دفاتر کار است.

بازتاب ضعف تجارت‌دریایی در بورس

بازتاب ضعف تجارت‌دریایی در بورس