شرکت پالایش نفت اصفهان روز گذشته اصلاحیه پیش‌بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد سه ماهه را روی سامانه «کدال» منتشر کرد. در این خصوص، مقدار سود محقق شده در سه ماه اول سال ۹۴ با رشد ۲۰ ریالی نسبت به اطلاعات قبلی مواجه شده است (پوشش ۲۲ درصدی سود در این دوره). در بررسی این اطلاعات تنها مورد اختلافی مقدار بهای تمام‌شده کالای فروش رفته است. مقدار بهای تمام شده یک درصد کاهش یافته است. کاهش یک دلاری قیمت هر بشکه نفت (در ماه‌های فروردین و اردیبهشت) موجب کاهش بهای تمام شده کالا و به دنبال آن افزایش سود این شرکت در عملکرد واقعی دوره سه ماهه شده است. با این حال، پیش‌بینی سود این شرکت تغییر نکرده است.

کاهش سودآوری «ومعادن»

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات پیش‌بینی سود بر اساس عملکرد سه ماهه را ارائه کرده است. در بررسی صورت مالی حسابرسی نشده سود خالص این شرکت همراه با افت سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه، با کاهش ۱۴ درصدی سود نسبت به اولین پیش‌بینی سال مالی ۹۴ مواجه شده است. عمده پرتفوی این شرکت را شرکت‌های سنگ‌آهنی تشکیل می‌دهد. بر این اساس، همراه با توقف نمادهای شرکت‌های مزبور «ومعادن» نیز متوقف است (آخرین معاملات این شرکت در تاریخ ۱۴ شهریور انجام شده است)، با توجه به ارائه برآورد سودآوری سال ۹۵ این شرکت‌ها انتظار بازگشایی نماد معاملاتی در روزهای معاملاتی آتی نیز وجود دارد (شرکت‌های سنگ آهنی نیز در هفته‌های اخیر پیش‌بینی سال ۹۴ بر اساس عملکرد سه ماهه را ارائه کرده اند).

فشار هزینه‌های غیرعملیاتی بر سود‌آوری «بمپنا»

پوشش ۹ درصدی سود خالص شرکت برق عسلویه مپنا در عملکرد سه ماهه اول سال ۹۴ باعث شده این شرکت، توضیحاتی را در این خصوص ارائه کند. بر این اساس، در حالی‌که سود عملیاتی محقق شده در دوره سه ماهه ۲۳ درصد از سود پیش‌بینی شده برای سال ۹۴ را پوشش داده است، اما تغییرات در خالص سایر در‌آمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی باعث کاهش سود خالص این شرکت شده است. بر اساس این توضیحات تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی باعث افزایش هزینه‌های غیرعملیاتی شده است. نرخ یورو در صورت‌های مالی سال ۹۴ این شرکت ۳۲ هزار ریال در نظر گرفته شده است، این در حالی است که نرخ یورو در پایان خرداد معادل ۳۳ هزار و ۱۱۷ ریال بوده است.

افزایش سرمایه «قاسم»

شرکت قاسم ایران با نماد «قاسم» روز گذشته آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده را روی سامانه «کدال»‌منتشر کرد. در این جلسه از مجمع که روز یکشنبه مورخ ۲۲ شهریور برگزار می‌شود، بنا است که سهامداران این شرکت درخصوص افزایش سرمایه از ۳۶۰ به ۸۰۰ میلیارد ریال (معادل ۱۲۲ درصد) تصمیم‌گیری کنند. بر اساس گزارش‌های توجیهی افزایش سرمایه منابع تامین این افزایش سرمایه مطالبات سهامداران و سود انباشته است.

کاهش سودآوری «پاسا» با رکود صنعت لاستیک

روز گذشته شرکت ایران یاسا تایر و رابر با نماد «پاسا» در اصلاحیه پیش‌بینی سودآوری بر اساس عملکرد سه ماهه، سود خالص با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده است و سود هر سهم خود در پیش‌بینی جدید را ۲۸۰ ریال عنوان کرده است. این شرکت در سه ماه نخست با زیان ۱۶۵ ریالی مواجه شده است. رکود حاکم بر صنعت لاستیک باعث کاهش فروش کل انتظاری این شرکت شده است، در نتیجه کاهش سودآوری این شرکت را به دنبال داشته است.