فارس: معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان با موسسات کاریابی برای ایجاد شغل مناسب آشنا می‌شوند، گفت: ارائه مهارت‌ لازم در کنار ارتباط صنعت و دانشگاه با هدف ایجاد اشتغال پیگیری می‌شود.طائی با اشاره به اینکه فارغ‌التحصیلان و افراد دارای مهارت هستند باید با شیوه نگارش رزومه و طرح کسب‌وکار آشنا شوند، اظهار کرد: برای حضور افراد دارای دانش در بازار کار، الزاماتی وجود دارد که نگارش رزومه و طرح کسب‌وکار از جمله آنان است.وی افزود: افرادی که در دانشگاه‌ها مشغول تحصیل هستند، باید همزمان مهارت‌های لازم را در ارتباط با شغل فراگیرند و نیاز آنها متناسب با بازار کار هماهنگ شود.

معاون وزیر کار همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم،تحقیقات و فناوری برای ارتباط موسسات کاریابی با دانش‌آموختگان دانشگاهی خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها باید متناسب با بازار کار، فارغ‌التحصیلان را آماده کنند و در این زمینه دریافت مهارت و کار به‌صورت عملی از ملزومات آن است.


طائی همچنین از راه‌اندازی یک سامانه جامع برای ارتباط بیشتر کارآفرینان با دانشگاه‌ها و افرادی که دارای مهارت‌های تئوری و عملی هستند، خبر داد و تصریح کرد: کارآفرینان با مراجعه به این سایت جامع، براساس اولویت‌ دانشگاه، نیروی کار را جذب می‌کنند، بنابراین دانشگاه‌های تخصصی کمک بیشتری در این زمینه خواهند کرد. این مقام مسوول در وزارت کار تاکید کرد: علاوه بر مواردی که ذکر شد، باید کارآفرینان و افراد دارای مهارت لازم برای ایجاد یک بنگاه تولیدی با روش‌های تامین مالی هم آشنا شوند و برای ایجاد یک کسب‌وکار، الزامات آن رعایت شود.


معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ارائه آموزش‌های بومی و تخصصی کارآفرینی از جمله اقدامات وزارتخانه خواهد بود، گفت: امکان نگارش طرح کسب‌وکار برای کارآفرینانی که در ابتدای کار امکان مراجعه به بانک‌ها را ندارند، بسیار مهم است.وی افزود: هم‌اکنون یک جوان دانش‌آموخته دارای مهارت، برای راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی نمی‌تواند در ابتدای راه از طریق بانک تامین مالی کند، بلکه با مراجعه به سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر، طرح و مهارت خود را تجاری‌سازی کند.طائی با تاکید بر اینکه آماده‌سازی نیروی کار از دوره مهارت‌آموزی و دریافت دانش باید پیگیری شود، گفت: بسیاری از دانشگاه‌های پیشرفته همزمان با ارائه علوم و فنون مرتبط با بازار کار، پیوندی با کارآفرینان و صنایع بزرگ ایجاد کرده‌اند که افراد بلافاصله وارد بازار کار شوند.وی معتقد است باید میل به کار در جوانان و افراد جویای اشتغال در جامعه به وسیله فرهنگ‌سازی و تعریف صحیح از آن افزایش یابد. این مقام مسوول وزارت کار در پاسخ به این سوال فارس مبنی بر اینکه هم‌اکنون چه تعداد بیکار در کشور حضور دارند که در هیچ‌یک از کارگاه‌ها به‌طور دائم مشغول به کار نیستند، گفت: بیکاری براساس تعریف سازمان بین‌المللی کار، مفاهیم متفاوتی دارد.


وی افزود: به‌عنوان مثال اگر مامور سرشماری با مراجعه به کارگاه با کارگرانی که یک ساعت دارای کار باشند مواجه شود، شاغل به حساب می‌آید و اگر یک ساعت هم بیکار باشند، بیکار.طائی گفت: هم‌اکنون رسما آمار بیکاری ۱۱ درصد است که شامل ۵/ ۲ میلیون نفر در کشور می‌شود که این میزان با محاسبه سنین مختلف تغییر می‌کند. معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیکاری در جنبه‌های مختلف تعاریف متعددی دارد، گفت: به‌عنوان مثال، هم‌اکنون شاغلانی در کشور هستند که درآمدشان هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد که این افراد از نظر ما بیکار هستند. وی گفت: شغل این افراد به شکلی است که نمی‌تواند آنان را از فقر مطلق خارج و به فقر نسبی تغییر دهد. طائی در واکنش به این موضوع که اگر ورود سالانه ۸۰۰ هزار نفر به بازار کار را بپذیرید و آمار بیکاری در کشور بیش از ۵/ ۲ نفر خواهد بود، گفت: این‌طور نیست که سالانه ۸۰۰ هزار نفر به سنین بازار کار برسند و نیازمند اشتغال باشند. وی افزود: قطعا این افراد به نوعی بازار کار می‌شوند و سالانه هم بخشی از مردم جذب کارگاه‌ها و صنایع شده‌اند، اما در مجموع، سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ وضعیت کار بهتر خواهد شد.معاون کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیش‌بینی شما از وضعیت بازار کار ۹۴ چه خواهد بود، تصریح کرد: امیدواریم با توجه به گشایش‌های سیاسی و برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، وضعیت کسب‌وکار رو به بهبود رود. وی افزود: در صورتی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی و رفع تحریم‌ها در کنار رشد اقتصادی محقق شود، قطعا می‌توان به افزایش رونق کسب‌وکار و کاهش آمار بیکاران امیدوار بود.