سیمای رئیس‌جمهوری در میان جمع
اتومبیل‌ها و ون‌ها حوالی صبح در نزدیکی کلیسای ماراناتا که کلیسای باپتیست‌هاست به صف شدند. روز 30 اوت این کلیسا یک میهمان ویژه داشت که برای حضور در برنامه مذهبی آنها حضور به هم رسانده بود. این میهمان ویژه کسی جز سی و نهمین رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده نبود. جیمی کارتر صبح یکشنبه این هفته به‌عنوان میهمان ویژه در این مراسم حضور پیدا کرد و از کلیساروهای کلیسای ماراناتا خواست تا برای بهبودی وی دعا بخوانند.

جیمی کارتر به سرطان شدیدی مبتلا شده است و در حال حاضر به درمان خود مشغول است. خانم جیل استاکی که برگزار‌کننده مراسم دعا برای جیمی کارتر بود، یکی از اعضای کتابخانه جیمی کارتر است، وی شروع مراسم را از ساعت 9 صبح کلید زد. او در این مراسم به میهمانانی که حضور داشتند گفت قرار است جیمی کارتر هر هفته خود را به این مراسم برساند و در کنار مردم به نیایش بپردازد. دموکرات‌ها به عکس جمهوری‌خواهان چندان پیرو عقاید دینی نیستند؛ اما برخی می‌گویند بیماری جیمی کارتر کار را به دعای کلیسایی کشانده است. جیل استاکی در مورد بیماری جیمی کارتر به میهمانان می‌گوید: باور اینکه آدم به بیماری دچار شود سخت است، اما بیماری در کمین مردم است و جیمی کارتر نیز از بیماری سرطان رنج می‌برد. کارتر سال گذشته 90 سالگی خود را جشن گرفت، اما هنوز به میانه‌های 90 سالگی خود نرسیده است که موضوع سرطان وی آشکار می‌شود. جیمی کارتر که جزو روسای‌جمهوری تک‌دوره‌ای آمریکا به حساب می‌آید هم در داخل حزب خود و هم در داخل حزب رقیب مخالفانی دارد. مخالفان وی می‌گویند او در دو عرصه داخلی و خارجی اصلا جزو روسای‌جمهوری موفق به حساب نمی‌آید و حتی دموکرات‌ها بیشترین احترام را به دلیل فعالیت‌های پس از دوران ریاست‌جمهوری وی قائل هستند.

در انتخابات سال 92 زمانی که از بیل کلینتون در مورد شباهت‌های وی و جیمی کارتر پرسیده شد او برای اینکه خود را از این شباهت تبرئه کند یک پاسخ سیاستمدارانه داد و گفت: تفاوت بین من و جیمی مثل تفاوت روز و شب است. البته وی در این گفت‌وگو مشخص نکرد که چه کسی شب است و چه کسی روز. در میان جمهوری‌خواهان اوضاع از این هم تندتر است. بارها تد کروز، سناتور تگزاس، کریس کریستی فرماندار نیوجرسی برای اینکه باراک اوباما را به استهزا بگیرند، او را به جیمی کارتر شبیه دانسته‌اند. آنها گفته‌اند باراک اوباما مانند جیمی کارتر در سیاست خارجی «ضعیف» و «سست» است و گویی از روی دست وی نگاه کرده است. این در حالی است که پس از مشخص شدن بیماری کارتر، کمی از هجوهایی که علیه وی وجود داشت، کاسته شده است. تد کروز و کریس کریستی، منتقدان همیشگی باراک اوباما و جیمی کارتر می‌گویند برای سلامتی وی دست به دعا برداشته‌اند.
یکی از کسانی که در این مراسم شرکت کرده بود، می‌گوید: جیمی کارتر و رئیس‌جمهوری فعلی ما جزو آدم‌های مذهبی نیستند و برای همین اگر قرار باشد به کسی رای دهم اولویت نخست من یک جمهوری‌خواه است. او البته معتقد است باید فعالیت‌های انسان‌دوستانه جیمی کارتر را ارج نهاد و از او تقدیر کرد.

کارتر به پشت تریبون می‌آید
جیمی کارتر پیش از اینکه به پشت تریبون بیاید، مشغول سلفی گرفتن با افراد حاضر در کلیسا بوده است؛ اما زمانی که عقربه‌های ساعت به ۱۰ می‌رسد او به پشت تریبون فراخوانده می‌شود. رزالین کارتر همسر او در حالی که وی را تا بالای تریبون هدایت می‌کرد، در کنارش ایستاد تا سخنان وی تمام شود. پیش از اینکه او خود را به بالای تریبون برساند یک نفر از میان جمع فریاد زد: بسیار متاسفم بابت بیماری‌ات جیمی». او در حالی که دست خود را تکان می‌داد به پشت تریبون رفت. سخنان وی نیز البته یک گزارش کامل از روند درمانش بوده است. این در حالی است که بخشی از سخنرانی ۳۰ دقیقه‌ای وی به دفاع از عملکرد خویش در دوران ریاست‌جمهوری و پس از آن مربوط می‌شد.

کارتر گفت: «دکترها می‌گویند در درمان پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند. آنها می‌گویند که در طول ۵ سال گذشته در مبارزه با سرطان پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند پس باید بگویم من از این بابت خوش‌شانسم.» او پس از اینکه روند درمانی خود که مبتنی بر درمان به روش سلول بنیادین است سخن گفت، به دفاع از عملکرد خویش در دوران ریاست‌جمهوری‌اش پرداخت و گفت: در دورانی که من در کاخ سفید بودم رابطه با چین بهتر شد و پس از پایان دوره و زمانی که بنیاد کارتر را بنا نهادم، ارتباط خود را با چینی‌ها حفظ کردم تا بتوانیم از این اهرم استفاده کنیم و گفت‌وگوهای بین دو کره را کلید بزنیم. حضار این مراسم می‌گویند او سعی داشت تا از چهره خود در عرصه دیپلماسی خارجی دفاع کند. هرچند این روزها حمله جمهوری‌خواهان علیه وی کاهش یافته است، اما او مانند یک نامزد دموکرات در این مراسم از عملکرد خود دفاع کرد.
او سخنان خود را در حالی به پایان برد که عقربه‌ها به ساعت 10:30 رسیده بودند و او مجبور بود که به توصیه پزشک داروی خود را مصرف کند.