در میان تعداد زیادی گسل در منطقه، گسل‌های زیر از خطر بالاتری برخوردارند:

1 - گسل مشاء فشم به طول ۴۰۰ کیلومتر:
گسل فشاری مشا، گسل بزرگی است که شامل زیر شاخه‌های فراوانی نیز می‌شود. زلزله ۱۸۳۰میلادی به منطقه شرقی فعالیت این گسل نسبت داده می‌شود. علاوه براین زلزله‌، زلزله بزرگی هم که در سال ۹۵۸ میلادی با بزرگای گشتاوری ۷/ ۷ در ۵۰ کیلومتری تهران رخ داده است به قسمت غربی این گسل نسبت داده می‌شود. مساله مهم در مورد این گسل تلاقی آن با گسل شمال تهران در بالادست سد لتیان است به این جهت که فعالیت این گسل می‌تواند موجب فعال شدن گسل تهران شود.

2 - گسل شمال تهران به طول 75 کیلومتر:
گسل شمال تهران بین شاخه غربی گسل مشا و شهر قرار دارد. اگر گسل شمال تهران فعال شود میزان خسارت به مراتب خیلی حادتر از زلزله‌ای است که در سال ۱۹۶۸ میلادی رخ داده است. گسل شمال تهران از این لحاظ می‌تواند یک چشمه لرزه‌زا باشد.

۳ - گسل جنوب ری به طول 20 کیلومتر:
گسل جنوب ری ایوانکی در جنوب تهران به طول ۲۰ کیلومتر قرار گرفته است. تمامی این گسل می‌تواند به‌عنوان یک چشمه لرزه‌زا برای تهران باشد.

۴ - گسل شمال ری:
در حوالی عظیم‌آباد در کناره جنوبی بزرگراه ری ـ بهشت زهرا قرار دارد و دیواره‌ای به ارتفاع ۲ متر را به‌وجود آورده است. امتداد آن شرقی ـ غربی بوده و طولی حدود ۱۶/ ۵ کیلومتر دارد.

۵- گسل معکوس آهار:
این گسل قسمتی از گسل معروف مشاء فشم را تشکیل داده است که با طولی در حدود ۴۰۰ کیلومتر از جنوب غربی شاهرود در شرق تا آبیک در غرب ادامه دارد و شیبی در حدود ۳۵ تا ۷۰ درجه به سمت شمال دارد. قسمتی از این گسل در ناحیه آهار که یکی از سه شاخه فرعی آن است گسل آهار نامیده می‌شود.

۶- گسل معکوس امامزاده داوود:
راستای شمال غرب ـ جنوب غرب دارد و از حوالی امامزاده داوود عبور می‌کند. این گسل معکوس دارای شیبی معادل ۸۰ درجه به سمت شمال شرق است؛ در حوالی ولنجک این گسل به گسل شمال تهران می‌پیوندد.

۷- گسل کهریزک:
از شمال سلطان‌آباد در غرب تا کهریزک و سپس شمال شمس‌آباد در شرق امتداد یافته و راستایش شرقی- غربی و طولش بیش از ۴۰ کیلومتر است.این گسل دیواره‌ای به ارتفاع ۱- ۱۰ متر در آبرفت‌های جنوب تهران ایجاد کرده است.

8- راندگی نیاوران:
با راستای شمال شرقی ـ جنوب غربی وبا طولی حدود ۱۳ کیلومتر از سعادت‌آباد تا نیاوران و شمال اقدسیه امتداد می‌یابد.

9- گسل محمودیه:
گسلی با سازوکار کششی با راستای شرقی ـ غربی است.

10- گسل شبان کوثر:
در شمال تهرانپارس با طول ۳ کیلومتر و راستای شرقی ـ غربی واقع است.

11- گسل شرق:
گسل شرق نیز که توانایی قوی‌ترین زلزله را دارد از شرق به تهران وارد شده و با گذر از اراضی سرخه حصار و حرکت بر روی بزرگراه شهید بابایی تا مجیدیه و سیدخندان امتداد می‌یابد.

12- گسل ملاصدرا:
گسل ملاصدرا نیز که از خیابان شریعتی تا شهرک غرب امتداد یافته، محلات ونک، میرداماد، سعادت آباد و شهرک غرب را ناایمن ساخته است.