ترافیک معارض‌ها در بزرگراه «همت»

دنیای اقتصاد، البرز، رسول باقری: مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد: وجود چند معارض روند اجرایی طرح بزرگراه شهید همت در این استان را با کندی مواجه کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی البرز، افشین پیرنون در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه راه و شهرسازی استان افزود: بزرگراه شهید همت به لحاظ عملکردی یکی از مهمترین طرح‌های استان است که در مسیر این طرح ۱۳۰پلاک بدون سند وجود دارد.

وی گفت: راهکارهای قانونی برای تملک این پلاک‌ها وجود ندارد و همین امر سبب شده تا دولت نتواند این پلاک‌ها را تملک کند.

وی با اشاره به انواع تملکات در طول مسیر بزرگراه شهید همت اظهار کرد: پادگان‌های نظامی، دکل‌های بی‌سیم و خطوط فوق توزیع برق سبب شده تا عملیات اجرایی این طرح به کندی پیش رود.

وی یکی دیگر از دلایل کندی عملیات توسعه این طرح را در سال گذشته نداشتن اعتبار برای اجرای آن اعلام کرد و افزود: پارسال به این طرح هیچ اعتباری اختصاص داده نشده بود، اما در سال‌جاری ۷۰۰میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن اختصاص یافته است. پیرنون گفت: طول مسیر طرح شهید همت در استان البرز ۵/ ۱۸ کیلومتر است که اکنون ۵/ ۵ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری رسیده، سه کیلومتر آن آماده بهره‌برداری و ۶ کیلومتر دارای ۱۰ درصد پیشرفت است.

وی اظهار کرد: این مسیر یکی از مهمترین محورهایی است که درصورت بهره‌برداری کامل از آن ترافیک ورودی به کلان‌شهر کرج کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: بزرگراه شهید همت به موازات جاده کرج- چالوس در حال اجرا است و برای استان دارای اهمیت فراوان ترافیکی است.

پیرنون در ادامه با اشاره به طرح‌های عمرانی در حال اجرای استان اظهار کرد: عملیات اجرایی جاده نوجان به آتشگاه به عنوان محور کمکی برای جاده کرج- چالوس درحال انجام است که این محور ترافیک شمال و شمال غرب کرج را به صورت جداگانه تفکیک و از مبدا جدا می‌کند و در نهایت به کیلومتر ۱۷ در جاده کرج -چالوس می‌رسد.

پیرنون تصریح کرد: طول این مسیر ۱۱ کیلومتر و اعتبار صرف شده برای آن ۷۰ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه محور نوجان- آتشگاه محدودیت‌های یکطرفه شدن جاده کرج- چالوس را نخواهد داشت، گفت: پیشرفت این محور تاکنون ۹۰ درصد است و تا پایان شهریور به بهره‌برداری می‌رسد.

پیرنون اظهار کرد: اکنون در محور کرج- چالوس دو اکیپ عملیاتی مشغول روکش آسفالت جاده هستند که در این طرح مسیری به طول ۷۰ کیلومتر روکش آسفالت خواهد شد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی البرز اظهار کرد: آسفالتی که در این جاده به‌کار گرفته شده برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: این آسفالت به صورت نیمه گرم و الیافی است که از تکنولوژی‌های پیشرفته و نوین در آن استفاده شده است.

پیرنون یادآور شد: از دیگر مزایای این آسفالت کاهش سوخت و آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش منابع انسانی و عمر بالای آن نسبت به آسفالت‌هایی معمولی است.

پیرنون دلیل استفاده از آسفالت الیافی در جاده کرج-چالوس را اقلیم و آب و هوایی البرز اعلام کرد و گفت: در گذشته در تمام راه‌های مواصلاتی کشور اعم از شمال و جنوب از یک نوع آسفالت استفاده می‌شد.

وی افزود: برای ارتقای سطح ایمنی در آزادراه تهران- کرج- قزوین روکش آسفالت به طول ۲۴ کیلومتر انجام شد.

پیرنون اظهار کرد: این عملیات در محدوده ورودی البرز تا پل کلاک به طول ۱۰ کیلومتر و عوارضی مهرشهر کرج به طول ۱۴کیلومتر انجام شد که بخشی از این مسیر پنج خطه شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های استان به وضعیت بزرگراه شهیدان آجرلو بین کرج - اشتهارد نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون از ۳۰ کیلومتر مسافت این مسیر، روکش آسفالت ۱۵ کیلومتر آن به پایان رسیده است.

وی همچنین از بهسازی و آسفالت ۳۰ کیلومتر از جاده قدیم کرج - هشتگرد در دو باند شمالی و جنوبی این جاده خبر داد و افزود: اکنون این مسیر تا منطقه آبیک قزوین چهار خطه شده است.

پیرنون، اجرای روکش آسفالت ۱۲ کیلومتر از جاده قدیمی طالقان را از دیگر طرح‌های اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اعلام کرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون یکصد هزار تن آسفالت برای راه‌های اصلی و ۳۰ هزار تن آسفالت برای راه‌های روستایی البرز مصرف شده است.

این مسوول گفت: در این مدت ۴۰ میلیارد ریال برای توسعه راه‌های استان هزینه شده است.