شایعه حضور نظامی روسیه در دمشق
حسین موسوی: داعش به نزدیک‌ترین نقطه مرزی دمشق رسیده است. حالا از سوریه خبر می‌رسد، نبردها بین نیروهای ارتش سوریه و داعشی‌ها تن به تن و خیابانی شده است. سایت العربیه مدعی است که تروریست‌های داعشی توانسته‌اند نیروهای ارتش و مردمی را از این منطقه به عقب برانند. همزمان گلف نیوز نیز به نقل از «رامی عبدالرحمن» مدعی شده است داعش هیچ‌گاه تا این حد به قلب دمشق نزدیک نشده بود.


این در حالی است که یکی از نیروهای ارتش سوریه با تایید این مطلب که ارتش سوریه در حال جنگ با داعش در اطراف دمشق است، گفت: «بسیار خوشحال هستند که نیروهای تحت فرمان وی در حال نبرد جانانه با تروریست‌ها هستند.» گفته می‌شود با بالا گرفتن نبرد در این منطقه شهروندان این منطقه در حال فرار از آن هستند. با اعلام این خبر اما روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارنوت» به نقل از منابع دیپلماتیک ناشناس مدعی شد که نیروهای روسی قدم به دمشق گذاشته‌اند تا از مهم‌ترین هم‌پیمان خود، یعنی بشار اسد دفاع کنند. این در شرایطی است که روز گذشته اصل این خبر از سوی سایت روسی «راشا‌تودی» تکذیب شده است. در این راستا یکی از مقامات ارتش روسیه می‌گوید: روسیه هیچ نیرویی را به دمشق نفرستاده است و از اساس خبر این روزنامه اسرائیلی را تکذیب می‌کند. این مقام نظامی روسی به راشا تودی می‌گوید: تاکنون هیچ جنگنده‌ای به سوی سوریه پرواز نکرده است و نیروهای روسی در پایگاه‌های خود هستند. اما روزنامه اسرائیلی به نقل از منابع دیپلماتیک غربی مدعی شده است نخستین نیروهای روسی، اسکادرانانی هستند که قرار است حملات هوایی خود را علیه نیروهای داعش در اطراف دمشق صورت دهند.


خبرگزاری فارس هم در گزارشی به نقل از روزنامه «یدیعوت آحارنوت» نوشت که «مقامات روسیه و ایران اخیرا تصمیمی استراتژیک مبنی بر دخالت مستقیم در درگیری‌ها و ایستادگی در کنار نظام سوریه اتخاذ کرده‌اند.»


در این راستا سایت دیلی‌بیست هم می‌نویسد: برخی می‌گویند این موضوع با اطلاع آمریکا رخ داده و به‌نوعی همکاری مخفیانه‌ای بین آمریکا و روسیه برای عقب‌راندن داعش از دمشق صورت گرفته است. از سوی دیگر سایت‌هایی همچون دیلی بیست می‌گویند روسیه نیروهای خود را به پایگاهی در دمشق فرستاده است و در حال حاضر صدها نیروی نظامی این کشور از جمله مشاوران نظامی، نیروهای لجستیکی و فنی در پایگاه نظامی دمشق ساکن شده‌اند.


اما آلکس فیشمن که خبر حضور نیروهای روسی را در روزنامه یدیعوت آحارنوت منتشر کرده است در گفت‌وگو با راشا تودی ضمن تکرار ادعاهای خود گفت نمی‌تواند نام منابع خود را اعلام کند. او به راشا تودی گفته است: «نزدیک به ۴۰ سال است که در حوزه نظامی گزارش تهیه می‌کنم و همگان می‌دانند که منابع من بسیار بسیار معتبر است.» این در حالی است که پسکوف، سخنگوی کرملین در ۴ اوت سال جاری میلادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته بود اعزام نیرو به سوریه در دستور کار روسیه نیست. در شرایطی که پسکوف حضور نیروهای نظامی روسیه را در سوریه منتفی می‌داند، پوتین در ۲۶ آگوست پس از دیدار با السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در مسکو اعلام کرد که کشورش آماده همکاری با کشورهای منطقه برای شکست دادن داعش است. پیش‌تر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته بود در دیدار با «خالد خوجه»، رهبر اپوزیسیون سوریه به تفاهم رسیده‌اند تا یک ائتلاف جنگی علیه داعش و نیروهای تندرو به راه بیندازند. به گفته مسکو این ائتلاف ممکن است نیروهای روسی و عراقی را برای مبارزه با داعش به همکاری مستقیم وادار کند.


گفته می‌شود روسیه در اواخر ماه آگوست از ایالات‌متحده خواست تا نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را هم جزو نیروهای خط مقدم با داعش قلمداد کند اما آمریکا به این درخواست پاسخ مثبت نداده است.


برخی اما می‌گویند آمریکا برای نابودی داعش، به همکاری روسیه و سوریه معترض نخواهد شد. سایت دیلی بیست در این خصوص می‌نویسد: جای هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که روسیه خلبانان خود را به دمشق فرستاده است. روسیه پیش‌تر نیز چند فروند میگ ۲۹ و یاک ۱۳۰ به سوریه فروخته است تا در جنگ علیه داعش از آن استفاده کند. اما منابع دیپلماتیک ناشناس می‌گویند روسیه هم‌اینک راسا وارد کارزار سوریه شده است.


روزنامه یدیعوت آحارونوت در این‌باره می‌نویسد: روسیه هیچ‌گاه دشمن (رژیم) اسرائیل نبوده است اما با حضور نیروهای روسی در سوریه، پروازهای شناسایی اسرائیل به چالش کشیده خواهد شد. این روزنامه مدعی است حضور نیروهای روسی در سوریه،‌ معادلات جاری خاورمیانه را دگرگون خواهد کرد.


آلکس فیشمن، نویسنده این گزارش مدعی است منابع دیپلماتیک غربی می‌گویند: روسیه و ایران در حال حاضر همکاری خود را به منظور شکست داعش و حفظ اسد افزایش داده‌اند. این منابع مدعی‌اند که بین برخی از مقامات ایرانی و روسی نیز چندین دیدار صورت گرفته است.


روسیه و ایران قصد دارند دولت دمشق را از گزند نیروهای شبه‌نظامی تندرو و افراطی و همچنین داعش مصون نگه دارند.

فیشمن مدعی است: این تنها روسیه نیست که خط مشی سیاست خاورمیانه خود را با ایران هماهنگ می‌کند. ایالات‌متحده نیز در این اواخر سوار این قطار شده است. این روزنامه‌نگار صهیونیستی مدعی است که مقامات آمریکایی با نمایندگان ایران در چندین نوبت دیدار داشته‌اند و برنامه‌های خود را برای شکست داعش در عراق با هماهنگی ایران به پیش می‌برند.


به ادعای این روزنامه‌نگار همکاری ایران و آمریکا برای شکست داعش بر دو نقطه متمرکز است: یک شکست داعش در الانبار و دیگری خارج کردن داعش از موصل، دومین شهر بزرگ عراق.

برخی منابع می‌گویند در امور سوریه نیز به‌طور مخفی بین آمریکا و روسیه هماهنگی‌هایی صورت گرفته است. به گفته این منابع آمریکا می‌داند که روسیه قصد دارد درخصوص سوریه به‌طور مستقیم ورود کند اما در برابر آن موضع سختی نگرفته است.

فیشمن می‌گوید: روسیه قصد دارد تا ارتش سوریه را از نو تجهیز کند و این موضوع در کمال آگاهی ایالات‌متحده در حال رخ دادن است.


عملیات مخفیانه سیا در سوریه

در حالی که رایزنی‌ها حکایت از همکاری روسی‌آمریکایی برای مبارزه با داعش دارد، فاکس‌نیوز فاش کرد که سازمان اطلاعاتی آمریکا یعنی سیا، برای مبارزه با داعش موتور پهپادهای جنگی خود را روشن کرده است. در ظاهر ایالات‌متحده قصد دارد تا از همان تئوری معروف خود برای مبارزه با افراطیون استفاده کند. در این تئوری «قطع سرِ سران داعش» مجددا به روی میز بارگشته است.


آمریکا سالیان سال است با همین روش با سران القاعده در حال جنگ است. به گفته آمریکا این تاکتیک جنگی کم‌هزینه‌تر از ارسال نیرو به مناطق درگیری است.

واشنگتن‌پست در این ارتباط به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: ایالات‌متحده تاکنون در چندین عملیات مخفیانه پهپادهای خود را برای کشتن سران داعش در آسمان سوریه به پرواز در آورده است.

این پروازها تاکنون نتایج مثبتی در مبارزه با داعش به همراه داشته است. قابل توجه‌ترین این حملات کشتن «جنید حسین» بریتانیایی‌ا‌لاصل بود که گفته می‌شود مغز هکرهای داعشی بوده و بسیاری از حملات هکری به سایت‌های اجتماعی به رهبری او صورت گرفته است.


پیش‌تر آمریکا با توجه به بعد مسافت خلیج‌فارس تا سوریه، کمتر از پهپادهای خود برای مبارزه با داعش استفاده می‌کرد، اما با نقل مکان نیروهای ائتلاف ضدداعش به پایگاه اینچرلیک ترکیه، پروازهای روتین شناسایی و جنگی ایالات‌متحده از سر گرفته شده است.


سایت فاکس نیوز نزدیک به جمهوری‌خواهان گزارش می‌دهد پشت این حملات، واحد «مبارزه با تروریسم سیا» قرار دارد که با هماهنگی فرماندهی عملیات‌های ویژه ستاد مشترک آمریکا صورت می‌گیرد.


براساس آخرین آمار منتشره توسط پنتاگون، در یک سال گذشته بیش از 4 هزار حمله به مواضع داعش در سوریه و عراق صورت گرفته است. این در حالی است که پنتاگون اخیرا اعلام کرده است به‌رغم این حملات هنوز هیچ آسیب جدی به داعش وارد نشده است و آنها توانسته‌اند ساختار اصلی خود را حفظ کنند. حتی گفته می‌شود که از لحاظ تعداد نفرات نیز آنها با کاهش محسوسی مواجه نشده‌اند.


آمریکا پیش‌تر گفته بود که با این روش تنها در یمن و پاکستان پهپادهایش مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما سوریه نیز به‌رغم انکار مقامات سیا وارد این دایره شده است.