ساخت پالایشگاه آناهیتا کلیدخورد

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: در مراسمی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ ساخت پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه به زمین زده شد.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم کلنگ زنی این طرح گفت: قفل طرح پالایشگاه آناهیتا در دولت تدبیر و امید شکست.

وی افزود: تلاش‌های مستمر و پیگیری‌های گسترده استاندار کرمانشاه، نمایندگان استان و همچنین همراهی دولت موجب شد پس از سال‌ها تلاش، امروز قفل این طرح بشکند.

وی گفت: این پالایشگاه علاوه‌بر اشتغال مستقیم برای ۶۵۰ نفر، در صنایع پایین دستی نیز می‌تواند زمینه اشتغال افراد بسیاری را فراهم کند.

وی افزود: این مجموعه یک طرح مهم اقتصادی است که به تنهایی ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارد و در همین مرحله خاکبرداری، چند هزار نفر در آن مشغول به‌کار می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در دولت تدبیر و امید مشکلات همه استان‌ها پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: مشکلات استان‌هایی همچون کرمانشاه که گرفتار نابرابری هستند، به شکلی ویژه مورد توجه قرار می‌گیرند و به‌منظور رفع آنها تلاش خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه موضوع نابرابری‌های استانی با جدیت دنبال می‌شود و سعی داریم در تمام دستورالعمل‌هایی که از سوی دولت تدبیر و امید ارائه می‌شود این موضوع مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه کرمانشاه را یک استان مهم در تاریخ ایران دانست و اظهار کرد: این استان از همزیستی بی نظیری برخوردار است. کرمانشاه به‌دلیل حضور فرهنگ‌ها و هویت‌های مختلف همچون یک باغ پرگل است که هر کدام هنوز عطر و بو و ارزش‌های سنتی خود را حفظ کرده‌اند.

در ادامه استاندار کرمانشاه نیز اظهار کرد: این پالایشگاه یکی از مطالبات اصلی مردم کرمانشاه و از نیازهای اصلی این استان بود که خوشبختانه اجرایی شد.

رضایی بابادی ادامه داد: برای آغاز به‌کار این طرح عظیم وزارتخانه‌های کار و نفت کمک زیادی کردند. وی اظهار امیدواری کرد: با بهره‌برداری به موقع از این طرح شاهد توسعه هرچه بیشتر استان باشیم.

رضایی بابادی در ادامه به نرخ بیکاری استان اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری استان از ۷/ ۱۴ درصد در بهار سال گذشته به ۷/ ۱۳ درصد در بهار امسال کاهش یافته است و رتبه کرمانشاه در بیکاری از اول به ششم تقلیل یافته است.

وی افزود: همچنین جایگاه استان در خصوص بهبود فضای کسب‌وکار از رتبه ۳۰ به ۲۴ کشور ارتقا پیدا کرده است.

رضایی بابادی اظهار امیدواری کرد: با به سرانجام رسیدن بخش عمده‌ای از طرح‌های در دست اجرا در استان شاهد تحول اساسی در تمام بخش‌های کرمانشاه باشیم.

نماینده کرمانشاه در مجلس نیز در این مراسم گفت: این طرح علاوه‌بر تمام مزیت‌های اقتصادی که به همراه خواهد داشت، در یک بازه زمانی دو ساله ۱۲ هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

عبدالرضا مصری افزود: بدون شک اجرای این طرح و کاهش نرخ بیکاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات استان در افزایش نرخ امید به زندگی مردم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در سال‌های قبل و بعد از انقلاب چنین طرح عظیمی در غرب کشور اجرا نشده بود.

نماینده کرمانشاه در مجلس ادامه داد: پالایشگاه آناهیتا ظرفیت تولید روزانه ۱۵۰هزار بشکه نفت در روز را دارد و برای اجرای آن ۱۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت خواهد گرفت.

وی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و حمایت مسوولان ارشد کشور، ۸۵ درصد از اعتبار مورد نیاز این طرح از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و ۱۵ درصد باقیمانده نیز از سهم آورده سهامداران پرداخت می‌شود.

مصری معافیت ۱۰ ساله مالیاتی طرح و تامین خوراک آن ۱۰ درصد زیر قیمت خلیج‌فارس را از مشوق‌ها برای اجرای پالایشگاه آناهیتا اعلام کرد و گفت: وزارت نفت نیز تعهد کرده خطوط لوله را تا پشت پالایشگاه با هزینه خود وزارتخانه اجرا کند.