گروه بازرگانی: آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت از میزان صدور پروانه‌های اصناف در تیر ماه سال جاری، حاکی از سهم ۴۸ درصدی پروانه‌های توزیعی نسبت به کل پروانه‌های صادره اصناف است. این در حالی است که در این ماه، سهم پروانه‌های تولیدی حدود ۵/ ۱۷ درصد و پروانه‌های خدماتی نیز حدود ۵/ ۳۴ درصد بوده است.

افزایش واردات رسمی و غیررسمی کالا و ساخت مراکز خرید در بافت شهری موجب شده صدور پروانه‌های اصناف توزیعی در جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از پروانه‌های تولیدی و خدماتی باشد. به عقیده برخی از فعالان اقتصادی، حمایت اندک از تولید داخلی موجب روی آوردن افراد به نظام توزیع شده است.

در همین خصوص علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر، نسبت واحدهای تولیدی به واحدهای توزیعی بسیار کاهش یافته که این امر ناشی از رشد واردات به خصوص در اقلام مصرفی است. از سویی عدم تخصیص تسهیلات به واحدهای تولیدی موجب رشد واحدهای توزیعی شده است. به گفته وی، ساخت و سازهای بی‌رویه مراکز تجاری برای واحدهای غیرتولیدی نیز به این موضوع دامن زده به طوری‌که برخی از واحدها بدون پروانه به کار خود ادامه می‌دهند. با توجه به اظهارات رئیس اتاق اصناف می‌توان گفت آمار مربوط به صدور پروانه اصناف در بخش توزیعی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده کمتر از واحدهای فعال توزیعی در سطح کشور است. چرا که در این آمار تنها تعداد پروانه‌های اصناف توزیعی که به‌صورت رسمی فعالیت دارند، ذکر شده است. در حالی که واحدهای غیررسمی و بدون پروانه نیز در این بخش فعال هستند.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در گزارش عملکرد چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری اصناف ایران درخصوص صدور پروانه، از رشد ۱۷ درصدی پروانه‌های صادره اصناف نسبت به دوره مشابه سال گذشته حکایت دارد؛ به‌طوری‌که طی این دوره در کل کشور ۶۸ هزار و ۱۲۵ فقره پروانه اصناف صادر شده است. این در حالی است که در تیر ماه سال جاری میزان صدور پروانه‌های اصناف ۲۲ هزار و ۷۵۲ فقره بوده که بیشترین آنها به ترتیب به استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی، مازندران و فارس اختصاص داشته است.

این پنج استان، در حالی بیشترین میزان صدور پروانه در تیرماه سال جاری را داشته‌اند که براساس آمار وزارت صنعت، در این ماه، استان تهران ۳۴۱۷ فقره، استان اصفهان ۱۸۵۶ فقره، استان آذربایجان شرقی ۱۷۹۴ فقره، استان مازندران ۱۳۹۲ فقره و استان فارس نیز ۱۳۲۲ فقره پروانه اصناف صادر کرده‌اند.

در استان تهران، اصفهان، فارس و مازندران بیشترین پروانه‌های صادره، مربوط به پروانه‌های توزیعی بوده، اما در استان آذربایجان‌شرقی بیشترین صدور پروانه مختص پروانه‌های خدماتی ثبت شده است. در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری نیز، بیشترین رشد پروانه‌های صادره اصناف مربوط به پنج استان همدان، آذربایجان شرقی، یزد، البرز و تهران بوده است. بر این اساس، استان همدان با رشد حدود ۹۵ درصدی در صدور پروانه اصناف روبه‌رو بوده است. این استان طی دوره مورد بررسی به میزان ۱۰۴۶ فقره پروانه اصناف صادر کرده است. پس از آن استان آذربایجان شرقی، با صدور ۳۳۲۹ فقره پروانه در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری، رشد حدود ۴۷ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته رقم زده است. استان یزد نیز طی این دوره، ۹۸۴ فقره پروانه اصناف صادر کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد حدود ۴۴ درصدی را تجربه کرده است.

رشد حدود ۳۷ درصدی صدور پروانه اصناف طی دوره مورد بررسی در حالی برای استان البرز رقم خورده که این استان در این دوره، به میزان ۱۶۵۵ فقره پروانه صادر کرده است. استان تهران نیز طی این دوره، رشد ۳۵ درصدی را در صدور پروانه‌های اصناف ثبت کرده و طی چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری، ۹۱۶۹ فقره پروانه صادر کرده است. از سوی دیگر، از بین ۳۲ استان مورد بررسی نیز بیشترین افت در پروانه‌های صادره اصناف، مربوط به پنج استان خراسان رضوی، ایلام، لرستان، اصفهان و مرکزی بوده است. بر این اساس، استان خراسان رضوی که در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری به میزان ۵۱۷۶ فقره، پروانه اصناف صادر کرده، نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت حدود ۹ درصدی را تجربه کرده است. دو استان ایلام و لرستان نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته، در حالی افت حدود ۶ درصدی را در صدور پروانه اصناف رقم زده‌اند که طی چهار ماه نخست سال جاری، استان ایلام ۸۴۳ فقره پروانه و استان لرستان نیز ۱۴۱۹ فقره پروانه اصناف صادر کرده است. پس از آن، استان اصفهان نیز که در دوره مورد بررسی ۷۶۷۶ فقره پروانه اصناف صادر کرده، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت بیش از پنج درصدی در صدور این پروانه‌ها روبه‌رو بوده است.

استان مرکزی نیز طی این دوره در صدور پروانه‌های اصناف، در حالی افت نزدیک به یک درصدی را تجربه کرده که در این دوره به میزان ۱۹۳۷ فقره پروانه اصناف از این استان صادر شده است.

سایر استان‌ها نیز از جمله آذربایجان غربی، رشد حدود ۲۲درصدی، استان اردبیل رشد بیش از ۸ درصدی، بوشهر رشد حدود چهار درصدی، چهارمحال‌و بختیاری رشد ۲۲ درصدی، خراسان جنوبی رشد ۳۰ درصدی، خراسان شمالی رشدی بالغ بر سه درصدی، خوزستان رشد ۱۳ درصدی، زنجان رشد ۱۲ درصدی، سمنان رشد ۱۹ درصدی، سیستان و بلوچستان رشد ۹ درصدی، فارس رشد نزدیک به ۱۵ درصدی، قزوین رشد ۱۳درصدی، قم رشد ۵۱ درصدی، کردستان رشد ۲ درصدی، کرمان رشد حدود ۱۹ درصدی، کرمانشاه رشد ۳۱ درصدی، کهکیلویه و بویراحمد رشد ۱۶ درصدی، گلستان رشد حدود ۵/ ۶۰ درصدی، گیلان رشد هفت درصدی، مازندران رشد ۱۰ درصدی و هرمزگان نیز رشد ۳۱ درصدی را در صدور پروانه‌های اصناف، طی چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری تجربه کرده است.

سبقت پروانه‌های توزیعی از تولیدی