گروه بورس-حدیث موسوی: سرانجام‌ نخستین هفته معاملاتی مثبت بازار سهام با رشد ۱/ ۰ درصدی شاخص کل، پس از شش هفته روند نزولی این بازار به ثبت رسید. در فاصله روزهای شنبه ۷شهریور تا چهارشنبه یازدهم این ماه، تحت تاثیر افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و نرخ ارز در بازار غیررسمی و همچنین افزایش جو خوش‌بینی‌ها نسبت به تایید کنگره از برجام، شاهد غلبه روزهای مثبت این بازار بر روزهای منفی و در مجموع برآیند مثبت شاخص در مقیاس هفتگی بودیم.

کارشناسان معتقدند با آنکه تایید برجام در کنگره آمریکا و بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران پس از سال‌ها چالش ایران و غرب، می‌تواند بازار سهام را به گونه مثبتی از خود متاثر سازد، اما با توجه به روند ضعیف و بعضا ریزشی قیمت‌ها در بازارهای کالایی جهانی و وضعیت ناخوشایند صنایع داخلی مرتبط با این بازارها، تاثیر این عامل مثبت تاحدودی شکننده و مقطعی به نظر می‌رسد. در واقع مادامی که آثار واقعی رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور منجر به رونق پایدار صنایع و افزایش حجم معاملات در بازارهای داخلی نشده و قیمت‌های جهانی کالاها و مواد خام نیز گام در مسیر ترمیم شدن برندارد، آثار روانی توافق هسته‌ای پس از تایید کنگره از برجام مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود. در جریان معاملات هفته گذشته(شنبه‌تا سه‌شنبه) بورس تهران تغییر مالکیتی به ارزش ۲ میلیارد تومان به نفع سهامداران حقوقی رخ داد که مانند هفته‌های قبل کماکان حکایت از حضور جدی‌تر این طیف از معامله‌گران در قالب خریدار و حقیقی‌ها در جایگاه فروشنده دارد.

بررسی‌ معاملات بورس نشان می‌دهد هفته گذشته در گروه بانکی‌ها، نماد «وبصادر» به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار تغییر مالکیتی به اندازه ۵۰ میلیون سهم از طرف سهامداران حقیقی‌ به حقوقی‌ها را تجربه کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری، بازارگردانی سپهرصاد عمده‌ترین خریدار سهام بانک صادرات در هفته گذشته بوده است. بانک ملت که در دسته‌بندی پرمعامله‌ترین سهم بازار در هفته گذشته جایگاه سوم را از آن خود کرده بود، تغییر مالکیت ۵ میلیون سهمی به نفع حقیقی‌ها را شاهد بود. روز شنبه تغییر مالکیت بالغ بر ۶۲/ ۸ میلیون سهم از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی در این نماد صورت گرفت و موجب شد با آنکه در روزهای بعدی حقوقی‌ها حضور پررنگ‌تری در معاملات به عنوان خریدار داشتند، اما در نهایت سنگینی کفه ترازو به نفع طرف مقابل (سهامداران حقیقی) باشد.

بررسی معاملات بازار سهام در روزهای گذشته همچنین نشان می‌دهد در نماد شپدیس تغییر مالکیت حدودا ۳۷۲ هزار سهمی به نفع حقوقی‌ها رخ داده است. شرایط بینابینی بین هر دو طیف از سهامداران در خصوص خرید و فروش سهام پتروشیمی پردیس حاکم بوده به این معنی که در برخی روزها حقوقی‌ها بیشترین میزان فروش سهام این شرکت را به عهده داشته‌اند و در روزهای دیگر سهامداران حقیقی نقش پررنگ‌تری به عنوان فروشنده سهام پردیس از خود نشان دادند. شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا (سهامی خاص) رقمی در حدود ۸۸ هزار سهم پتروشیمی پردیس را در روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته قبل به فروش رسانده است.

قند نقش جهان که طی هفته قبل در رده‌‌بندی سهام با بیشترین درصد افزایش قیمت، توانست جایگاه سوم را به نام خود ثبت کند، تغییر مالکیت حدود ۸۰ هزار سهمی را به نفع حقوقی‌ها شاهد بود. به جز دو روز معاملاتی دوشنبه و چهارشنبه، در باقی روزهای هفته گذشته حقیقی‌ها ۱۰۰درصد فروش سهام «قنقش» را به عهده داشتند.بررسی معاملات بورس تهران همچنین نشان می‌دهد، شرکت نفت بهران که بیشترین ریزش قیمت را در مقیاس هفتگی متحمل شده، با تغییر مالکیت ۴۵۶ هزار سهمی از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی روبه‌رو شده است.

نزدیک به ۱۰۰درصد خرید سهام «شبهرن» در روزهای معاملاتی هفته گذشته به سهامداران حقیقی اختصاص داشته است.در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم در نماد «سشرق» نیز تغییر مالکیت ۹۴۷ هزار سهمی از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی رخ داده و شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی عام) بالغ بر ۶۴۷ هزار سهم سیمان شرق را در روزهای معاملاتی قبل خریداری کرده است. کل فروش سهام این شرکت توسط سهامداران حقیقی انجام شده است.هفته گذشته در گروه شیمیایی‌ها، پتروشیمی شیراز به مدد حجم بالای خرید سهام این شرکت توسط سهامداران حقیقی، شاهد تغییر مالکیت یک میلیون و ۴۷۳ هزار سهمی به نفع این گروه از معامله‌گران بود. سهامداران حقوقی میزان فروش بیشتری را در «شبریز» در جریان معاملات هفته داشتند.

از سوی دیگر در نماد «تایرا» نیز تغییر مالکیتی در حدود ۸۴۶ هزار سهم از طرف سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت. بانک سینا در دو روز معاملاتی سه‌شنبه و چهارشنبه ۳۴۵ هزار سهم تراکتورسازی ایران را خرید. بیش از ۹۰ درصد فروش سهام این شرکت توسط حقیقی‌ها در معاملات هفته گذشته انجام شد.

شرکت نوسازی ‌و ساختمان ‌تهران‌ هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت یک میلیون و ۲۱۰ هزار سهمی به نفع حقوقی‌ها بود. در نماد «ثنوسا» ۱۰۰ درصد از فروش سهام را معامله‌گران حقیقی بر عهده داشتند ضمن اینکه شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین (سهامی عام) بیش از ۸۷۵ هزار سهم این شرکت را در هفته قبل خریداری کرد. بررسی معاملات بازار سهام در هفته‌ای که گذشت همچنین حکایت از تغییر مالکیت ۲۷ هزار سهمی به نفع حقوقی‌ها در سهم کشت و صنعت پیاذر دارد. شرکت آذر توسعه مسکن خریدار بیشترین سهم «غاذر» در هفته گذشته بوده و حقیقی‌ها نیز نقش زیادی در فروش سهام این شرکت ایفا کرده‌اند.