گروه بازار پول: شنبه، بازارساز ارزی با وجود بالا بودن نسبی حجم تقاضا توانست مانند روزهای گذشته نوسانات دلار را مدیریت کند تا نهایتا نرخ فروش این ارز نسبت به پنج شنبه گذشته نوسان چندانی را تجربه نکند و با ۳ تومان رشد به قیمت ۳۳۹۸ تومان برسد.

به گفته فعالان، در سومین ماه تابستان تقاضا در بازار ارز بالا رفته است، تقاضایی که بیشتر به دو شکل «آربیتراژی» و «فصلی» وجود دارد. با بالا رفتن خریداران ارز، معامله‌گران غیررسمی نیز کوشش کرده‌اند با ایجاد جو روانی و حرکات هیجانی، دامنه نوسانات دلار را بیشتر کنند. در این شرایط با وجود نیروهای افزایشی، بازیگران بازارساز ارزی با بالا بردن حجم عرضه خود در این مدت توانسته‌اند نوسانات بازار را مدیریت کنند. در این راه، ماندن نفت بالای مرز روانی ۴۰ دلار نیز به آنها کمک کرده است. در واقع، نیروهای کاهشی در روزهای اخیر اثرات نیروهای افزایشی را خنثی کرده اند.

دلار در اولین روز هفته معاملات خود را بالای سطح ۳۴۰۰ تومان آغاز کرد. در ساعات ابتدایی روز شنبه، شاخص بازار ارز ۳۴۲۰ تومان قیمت خورد که افزایشی ۲۵ تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. البته نرخ ۳۴۲۰ تومان، رقم عرضه و تقاضای عمده بازار نبود؛ بلکه بیشتر قیمت معامله‌گران غیررسمی بود که در دو روز انتهایی هفته توانسته بودند این ارز را با معاملات محدود خود به این قیمت برسانند، اما در ادامه روز شنبه، بازارساز ارزی برای شکستن قیمت‌های حبابی وارد بازار شد. اولین عرضه بازارساز موجب شد قیمت تا ۳۴۱۷ تومان هم پایین بیاید.

به اعتقاد یکی از فعالان، بازیگران بازارساز ارزی نیروی کاهشی قوی‌ هستند که این روزها در برابر نیروهای افزایشی بازار ایستاده‌اند. به باور او، دلار به دلیل بالا رفتن تقاضا، کشش افزایش قیمت را دارد، اما همزمان تقویت عرضه منجر به خنثی شدن اثر افزایش تقاضا شده است. افزایش سفرهای تابستانی در انتهای شهریور و ادامه اعزام حجاج دو سرفصل جدید تقاضا در ششمین ماه سال ۹۴ هستند. در کنار این دو، تقاضای آربیتراژی معامله‌گران منطقه سلیمانیه عراق نیز وجود دارد که منجر به خروج دلار از بازار داخلی می شود. با وجود فشار تقاضا، بازارساز ارزی توانسته نوسانات بازار دلار را مدیریت و از شوک‌های قیمتی جلوگیری کند. در روزهای اخیر عرضه بازیگران بازارساز ارزی موجب شده از یکسو دامنه نوسانات در بازار غیررسمی محدود شود و از سوی دیگر، قیمت عرضه و تقاضای عمده همچنان زیر ۳۴۰۰ تومان باقی بماند. البته قیمت‌های معامله‌گران غیررسمی بالای ۳۴۰۰ تومان است.

روز شنبه قیمت عرضه و تقاضای عمده تا ساعت ۴ بعدازظهر چنان که اشاره شد به ۳۳۹۸ تومان رسید. در این زمان، قیمت دلار بر تابلوی اکثر صرافی ها ۳۴۲۵ تومان بود.

روز شنبه، سکه تمام بهار آزادی روز نسبتا آرامی داشت. در اولین روز هفته، سکه تحت تاثیر رسیدن قیمت اونس به رقم ۱۱۲۲ دلار در آخر وقت روز جمعه، هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۹۱۶ هزار تومان رسید. با ثبت این قیمت، فاصله بین ارزش ذاتی سکه با قیمت بازاری آن به ۱۳ هزار تومان رسید تا حباب مثبت کمی بیشتر از روز پنج‌شنبه شود. شنبه نیم‌سکه هم با هزار تومان کاهش به قیمت ۴۷۰ هزار تومان رسید.

مدیریت دلار در روزهای پرتقاضا

مدیریت دلار در روزهای پرتقاضا