گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس از افزایش سرمایه این شرکت به مبلغ 10 هزار میلیارد تومان خبر داد.

عادل نژاد‌سلیم در گفت‌وگویی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» گفت: رشد و توسعه هلدینگ خلیج‌فارس در گرو سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای است و این افزایش سرمایه به همین منظور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به ضرورت تمرکز بر صنعت پتروشیمی برای خروج از اقتصاد نفتی افزود: اجرای برنامه‌های خصوصی‌سازی تنها با حضور بخش‌خصوصی امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ پتروپالایشی کشور استراتژی بلندمدتی را در نظر گرفته که متنوع‌سازی و بهینه‌کردن پرتفوی شرکت از اولویت‌های آن است.

به گفته وی، خرید 51 درصد از سهام گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان، سرمایه‌گذاری در سه طرح گازی نیران، هنگام و هرمز و طرح بیدبلند 2 (برای سرمایه‌گذاری در بخش بالا دست به منظور تامین خوراک) از جمله این برنامه‌ها است.


نژاد‌سلیم تصریح کرد: باوجود اینکه طرح بیدبلند ۲ طی سال‌ها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود، اما با مدیریت هلدینگ، نخستین واحد آن در سال ۹۶ راه‌اندازی شده و این طرح در شرایط فعلی قیمت نفت نیز سود ۷۵۰ میلیون دلاری خواهد داشت.


به گفته نژاد‌سلیم، سودده‌کردن شرکت‌های زیان‌ده هلدینگ از دیگر استراتژی‌های این شرکت است که بر اساس آن تاکنون شرکت‌های پتروشیمی اروند، شهید تندگویان، عملیات غیرصنعتی ماهشهر و عملیات غیرصنعتی پازارگاد به سوددهی رسیده‌اند.


وی افزود: تنها شرکت تولیدی زیان‌ده هلدینگ، پتروشیمی خوزستان است که دلیل آن ناشی از فرآیند شرکت است.

مدیرعامل «فارس» درباره سوددهی پتروشیمی اروند گفت: شرکت طرح پی‌وی‌سی امولسیون خود را به بهره‌برداری رسانده که هزینه‌های بسیار بالایی را در بر داشت که منجر به زیان‌ده شدن شرکت شد اما اکنون به سوددهی رسیده و امیدواریم در سال‌های آینده در صورت تامین خوراک مجتمع رشد چشمگیری را محقق کند. وی همچنین با اشاره به پتروشیمی تندگویان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد پلی‌استری در ایران افزود: این شرکت نیز سال گذشته از زیان‌دهی خارج شده و اکنون مشکلات موجود در بازار محصولات این شرکت شناسایی شده و اقدامات لازم صورت گرفته که به دنبال آن سودآوری مجتمع تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


وی در ادامه با اشاره به اینکه هدف هلدینگ خلیج‌فارس افزایش سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه با در نظر گرفتن مسوولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی است، گفت: افزایش بهره‌وری از طریق بهینه‌سازی مصرف انرژی، بهبود سطح تولید و کاهش هزینه‌ها از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است. نژاد‌سلیم با بیان اینکه 40 درصد از تولید صنعت پتروشیمی متعلق به 68 شرکت عضو هلدینگ خلیج‌فارس است، تاکید کرد: میزان تولید محصولات در سال 93 با مدیریت زیرمجموعه‌ها به 4/ 18 میلیون تن رسیده است و پیش‌بینی می‌شود هلدینگ خلیج‌فارس تا پایان سال 97 به 100 درصد ظرفیت اسمی تولید دست یابد.


وی با تاکید بر اینکه حجم فعالیت‌های هلدینگ‌ در تمام جنبه‌ها روند افزایشی را طی می‌کند، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری ۸/ ۲۰ میلیون تن تولید و ۳۱۷ هزار میلیارد ریال فروش داشته باشیم و در زمینه صادرات نیز نسبت به گذشته افزایش پیش‌بینی شده است. این مقام مسوول در ادامه به فعالیت‌های بازار سرمایه پرداخت و افزود: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با اقدامات خود از قبیل سرمایه‌گذاری در بیش از ۸۰ شرکت فعال در صنایع پتروشیمی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم، تنوع فعالیت در شرکت‌های زیرمجموعه و قابلیت نهفته در عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بورس و فرابورس، ۱۱ درصد از ارزش بازار کل بورس ایران را در اختیار داشته و بزرگ‌ترین شرکت بورسی ایران به شمار می‌رود که در نهایت منجر به مزیت رقابتی و تاثیرگذاری قابل توجه آن در بازار سرمایه شده است. نژاد‌سلیم در ادامه شرکت پتروشیمی مبین را یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های یوتیلیتی متمرکز در دنیا دانست که برق و یوتیلیتی موردنیاز واحدهای فاز یک منطقه ویژه انرژی پارس را که تولیدکننده حدود ۴۱ درصد کل تولیدات پتروشیمی ایران است، تامین می‌کند.


وی افزود: با اینکه عرضه اولیه این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران در دوران رکود بورس انجام شد اما در بازه 4 ماهه پس از عرضه اولیه، بازدهی سهامداران شرکت بیش از 24 درصد بوده است.


وی به دیگر موفقیت‌های هلدینگ خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: توانستیم برای دو سال متوالی در ارزیابی سالانه شرکت‌های برتر رتبه‌های برتر ایجاد ارزش افزوده، صادرات، ارزش بازار و سودآوری را از آن خود کنیم. همچنین در رتبه‌بندی ICIS در جایگاه سوم شرکت‌های پتروشیمی خاورمیانه و آفریقا قرار گرفتیم. به گفته نژاد‌سلیم، در زمان پساتحریم لازم است صنعت پتروشیمی به ابزارهای به روز برای تعامل با سایر کشورها مجهز شود و هرچه سریع‌تر عقب‌ماندگی اخیر خود را جبران کند. وی همچنین بخش بازرگانی را یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در صنعت پتروشیمی دانست و گفت: بازرگانی باید از حالت سنتی خارج شود و از ظرفیت‌های خود برای افزایش فروش با قیمت‌های مناسب استفاده کند. نژاد‌سلیم در حالی‌که شیوه بازاریابی و حضور در بازار جهانی را منطبق بر استانداردهای روز ندانست، افزود: عدم انسجام داخلی قدرت چانه‌زنی شرکت‌های ایرانی را کاهش داده است.


وی ایجاد یک بازرگانی متمرکز با تکیه بر تجربه و توان بازرگانی موجود را در مجموعه اعلام کرد و گفت: استفاده از یک تیم مجرب و مجهز به دانش روز مطالعات بازار، بازاریابی و فروش و همچنین در اختیار گرفتن ابزارهای لازم و به روز تحلیلی از ویژگی‌های این شرکت تخصصی بازرگانی است.


وی تصریح کرد: ایجاد این بخش علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان و کاسبان تحریم از بازار محصولات پتروشیمی قابلیت چانه‌زنی در بازارهای جهانی را افزایش و بازاریابی محصولات را بهبود می‌دهد.


مدیرعامل «فارس» در ادامه با اشاره به تجربه‌های هلدینگ در زمینه فاینانس داخلی و خارجی طرح‌ها افزود: با توسعه دپارتمان متخصص در این زمینه خدمات لازم را به شرکت و سایر شرکت‌های فعال در این صنعت ارائه خواهیم کرد.


وی اضافه کرد: برای رسیدن به هدفمان که تبدیل شدن به بزرگ‌ترین هلدینگ خاورمیانه است اقدام به ایجاد اتاق فکر کرده‌ایم و اعضای این اتاق از کارآمدترین متخصصان در صنعت و اقتصاد هستند.