گروه بورس- اسماعیل دلخموش:‌ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته ۲۲۱ واحد (معادل ۳۴/۰ درصد) افزایش را تجربه کرد تا برای سومین روز کاری متوالی در کانال ۶۴ هزار واحدی رشد کند. شاخص کل از نخستین روز شهریورماه وارد این کانال شد و در دو هفته گذشته در این کانال نوسان داشت.


افزایش شاخص روز شنبه نسبت به روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته قابل‌توجه‌تر بود. در حالی که شاخص کل در این دو روز در مجموع 50 واحد افزایش را تجربه کرد،‌ دیروز با افزایش 221 واحدی رشد محسوس‌تری داشت. همچنین تعداد معاملات در این روز 32 هزار و 186 دفعه بود که نسبت به متوسط دفعات معاملات در هفته گذشته (24 هزار و 640 دفعه) اندکی رشد را نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند فاصله گرفتن قیمت‌های جهانی از جمله نفت و سایر کالاهای موثر بر بازار سهام از کف قیمتی و کم شدن احتمال ریزش‌های شدیدتر در این مقطع یکی از عوامل مثبت در روند حرکتی بازار بوده است.


همچنین افزایش تعداد حامیان موافقت‌نامه هسته‌ای کشورمان در سنا به ۳۸ نفر و انتشار مجموعه‌ای از اخبار امیدوار‌کننده پیرامون موضوع توافق هسته‌ای از دیگر عوامل موثر بر ایجاد خوش‌بینی در بازار بوده است. از سوی دیگر از میان نرفتن برخی ابهامات باعث شده معامله‌گران به‌ویژه حقیقی‌ها هنوز دست به عصا عمل کنند. نبود چشم انداز رشد قیمت‌های جهانی و نگرانی از وضعیت قیمت کالا‌ها با توجه به کاهش تقاضا در نیمه دوم سال و انتظار برای قطعی شدن رای کنگره بخشی از این تردیدها هستند. به نظر می‌رسد در صورت از میان رفتن این نگرانی‌ها و تاثیر سیگنال‌های مثبت یادشده در گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها، شاهد رونق مجدد بورس باشیم.


افزایش شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته و افزایش نسبی فعالیت معامله‌گران حقیقی در بازار حاکی از پدید آمدن برخی خوش بینی‌ها بود. بهنام بهزادفر درباره وضعیت روز گذشته و رشد شاخص کل در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: اگرچه وضعیت بازار در روز شنبه نشان‌دهنده رشد شاخص و افزایش تعداد معاملات بود اما نمی‌توان نسبت به این افزایش بیش از حد خوش‌بین بود.


این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: سطح رکود بازار در سال ۱۳۹۳ با ارزش معاملات زیر ۱۰۰ میلیارد تومان مشخص می‌شد. به این ترتیب هر روز معاملاتی با ارزش زیر ۱۰۰ میلیارد تومان نشان‌دهنده ادامه رکود است. این رقم برای سال ۱۳۹۴ و در ماه‌های گذشته ۵۰ میلیارد تومان است. ارزش معاملات دیروز حدود ۵۷ میلیارد تومان بود و این نشان می‌دهد ارزش رشد قابل توجهی نداشته است. بر این اساس می‌توان گفت بورس با روزهای رونق خود هنوز فاصله دارد.


وی افزود: بخشی از رشد شاخص به دلیل افزایش قیمت نمادهای بانکی رخ داده است به شکلی که حدود 50 درصد از افزایش شاخص به دلیل افزایش این نمادها اتفاق افتاد. از سوی دیگر شاهد افزایش قیمت نمادهای خودرویی نیز بوده‌ایم. کنار هم قرار گرفتن این دو گروه نشان از نقش جدی مسائل سیاسی و خوش‌بینی‌های پدید آمده پیرامون رفع تحریم‌ها دارد.


این دو گروه به شکل مستقیم از رفع تحریم‌ها منتفع می‌شوند و نقش گشایش‌های هسته‌ای در صورت‌های مالی آنها بسیار کلیدی است. این گشایش‌ها می‌توانند بر صورت‌های مالی ۹ ماهه این گروه‌ها نیز اثر‌گذار باشند. بهزادفر وضعیت قیمت‌های جهانی و تاثیرگذاری آنها را چنین تشریح کرد: گزارش‌های جهانی نشان می‌دهند شرایط فعلی این قیمت‌ها چندان مناسب نیست و به نظر می‌رسد چشم اندازی برای افزایش قیمت‌ها و افزایش قیمت نفت و سایر کالاهای جهانی نیز وجود نداشته باشد. همچنین بحران اقتصادی چین این مساله را تشدید می‌کند.


وی افزود: به این ترتیب به نظر می‌رسد عامل تقویت‌کننده شرکت‌ها در بورس کشور رفع نگرانی‌های فعلی و قطعی شدن مساله رفع تحریم‌ها در ماه‌های پایانی سال باشد. تاثیر سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی در این گزارش‌ها می‌تواند عامل ایجاد یک رونق کلی در بورس باشد.


در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بورس روز شنبه ۲۲۱ واحد افزایش یافت تا به رقم ۶۴ هزار و ۴۹۷ واحد برسد. نمادهای تاثیرگذار بر رشد شاخص کل در این روز به ترتیب نمادهای وبصادر، وبملت، وخارزم،‌ وتجارت،‌ وسینا و خودرو بودند. نمادهای معاملاتی گروه‌های بانک و خودرو که تاثیر زیادی بر رشد شاخص کل داشتند عمده حجم و ارزش معاملات را نیز به خود اختصاص دادند؛ به‌طوری که وبصادر و خپارس بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته بورس را در اختیار داشتند. همچنین نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین تاثیر را بر افت شاخص کل داشت. حجم معاملات روز گذشته بورس حدود ۳۸۴ میلیون سهم و ارزش معاملات نیز ۵۷۴ میلیارد ریال بود.


تحولات فرابورس

شاخص کل فرابورس معاملات روز یکشنبه را با 71/5 واحد افزایش پشت سر گذاشت و با 78/0 درصد افزایش به رقم 42/738 واحد رسید. نماد مارون با بیشترین تاثیرگذاری بر آیفکس موجب کاهش آن شد در حالی که نمادهای ذوب،‌ پترول،‌ شتران، هرمز،‌ وگردش و خراسان موجب افزایش شاخص کل فرابورس شدند. حجم معاملات فرابورس در روز گذشته حدود 115 میلیون سهم و ارزش معاملات 1472 میلیارد ریال بود.