گروه بورس- مهرنوش سلوکی: تحولات بازار سهام در هفته اخیر باعث شد تا بازده مثبت هفتگی بورس تهران دوام نیاورد و نماگر شاخص بورس تهران هفته اخیر را با نزول ۳/ ۱ درصدی به پایان رساند. شاخص بازار سرمایه که چهار روز ابتدایی هفته را با حرکتی آرام و نه چندان پرنوسان به پایان رسانده بود، در آخرین روز هفته تحت تاثیر بازگشایی ۸ نماد بزرگ بازار سهام با افت سنگین بیش از هزار واحدی روبه‌رو‌ شد. در این میان، خبرهای مثبت روز جمعه خوشبینی‌ها به روند شاخص و صنایع بورسی را بار دیگر قوت بخشید؛ بعد از عبور توافق هسته‌ای از سد کنگره آمریکا، این‌بار نمایندگان سنا با ۴۲رای مثبت به برجام لغو تحریم‌های هسته‌ای را از حالت بالقوه به حالت بالفعل رساندند. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده اثر‌گذاری لغو تحریم‌ها بر اقتصاد کشور فصل جدیدی برای صنایع بزرگ رقم بزند.


برهمین اساس، در جریان معاملات هفته گذشته (شنبه تا سه‌شنبه)، بورس تهران تغییر مالکیتی به حجم 82 میلیون و 600 هزار سهم را به نفع معامله‌گران حقوقی به خود دید که مانند هفته‌های اخیر حکایت از حضور جدی این بازیگران در قالب خریدار در بازار دارد. بررسی معاملات بورس تهران نشان می‌دهد نماد «وبصادر» به‌عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار تغییر مالکیتی در حدود 47 میلیون سهم از سمت سهامداران حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری و بازارگردانی سپهرصاد بیشترین خریدار این سهام بود. پارس خودرو که در دسته بندی پرمعامله‌ترین سهم‌ها رتبه دوم را کسب کرد، تغییر مالکیتی حدود 45میلیون سهم را از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی به ثبت رساند.


بانک تجارت که در میان ۱۰ نماد بیشترین سهام معامله شده در هفته اخیر قرار دارد، حدود۹ میلیون سهم تغییر مالکیت را به ثبت رساند که عمده آن از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بوده است. «وتجارت» که در سه روز ابتدایی هفته بیشترین جابه‌جایی سهم را در میان بازیگران حقیقی داشت، در دو روز پایانی هفته با جابه جایی ۶میلیون سهم تغییر جهت به سمت معامله‌گران حقوقی را به خود دید. به‌طور کلی بررسی تغییر مالکیت‌ها در این نماد نشان می‌دهد در اکثر روزها فشار فروش از سوی معامله‌گران حقیقی بیش از حقوقی بوده است. همچنین در بررسی سهام سهامداران فعال در روز چهارشنبه شرکت کهن تجارت مهران حدود ۵۰ هزار سهم از بانک تجارت را به فروش رساند. بررسی معاملات در روز‌های گذشته همچنین نشان می‌دهد در نماد «وانصار» تغییر مالکیتی در حدود ۳میلیون و ۴۰۰ هزار سهم به نفع حقوقی‌ها رخ داده است. تغییر مالکیت‌های بانک انصار نشان می‌دهد که در تمام روز‌ها ۱۰۰درصد فروش از سمت معامله‌گران حقیقی و به غیر از روز چهارشنبه عمده خرید نیز توسط بازیگران خرد بازار بوده است. شرکت شهریار مهستان در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه بیش از ۱۰۹هزار سهم از پارس خودرو خریداری کرده است.


پلی‌اکریل که در هفته گذشته جایگاه دهم بیشترین حجم معاملات را دراختیار دارد در تغییر مالکیت هفتگی شاهد جابه‌جایی 8میلیون سهم بوده که از سمت معامله‌گران حقوقی به حقیقی بوده است. «شپلی» در روزهای پایانی هفته شاهد جابه‌جایی عمده سهم‌ها در میان معامله‌گران حقیقی بود و حضور پررنگ آنها در خرید به خوبی دیده می‌شود. در همین خصوص بانک پارسیان در چهار روز پایانی هفته، حدود 6میلیون سهم از پلی‌اکریل را به فروش رسانده است.


نماد «وبملت» که در هفته‌های اخیر همواره در میان ۱۰ نماد پرمعامله بازار قرار داشته است، هفته گذشته شاهد جابه‌جایی بیش از ۱۰ میلیون سهم بود که عمده تغییرات آن از سوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی بوده است. بررسی این نماد نشان می‌دهد که در سه روز پایانی هفته جهت تغییر مالکیت‌ها از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی بوده است اما سنگینی حجم معاملات در دو روز ابتدایی هفته از سمت بازیگران حقوقی؛ تغییرات کلی را به نفع این بازیگران بازار حرکت داد. همچنین در بحث تغییر سهام سهامداران فعال این گروه در هفته اخیر، صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت در حدود ۵میلیون و ۵۰۰ هزار سهم این نماد را طی چهار روز کاری خریداری کرده است. شرکت نوسازی ‌و ساختمان ‌تهران‌ هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت ۷۳۶هزار و ۶۱۵ سهمی به نفع حقوقی‌ها بود. در نماد «ثنوسا» ۱۰۰ درصد از فروش سهام را معامله‌گران حقیقی بر عهده داشتند ضمن اینکه شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان نوین (سهامی عام) حدود ۲۰۵ هزار سهم این شرکت را در هفته قبل خریداری کرد.


بررسی معاملات بازار سهام در هفته‌ای که گذشت همچنین حکایت از تغییر مالکیت 49 هزار سهمی به نفع حقوقی‌ها در سهم کشت و صنعت پیاذر دارد. شرکت تجارت کولاک تبریز، فروشنده بیشترین سهم «غاذر» در هفته گذشته بوده و حقیقی‌ها نیز نقش زیادی در خرید سهام این شرکت ایفا کرده‌اند.