سازمان نوسازی شهرتهران در واکنش به تیتر خبری که یکشنبه گذشته در همین صفحه تحت عنوان «تراکم فروشی به بهانه رونق بخشی به بازار مسکن» به چاپ رسید، اعلام کرد: مجوز مازاد تراکم ساختمانی در بافت فرسوده تهران به صورت رایگان صادر می‌شود و «تراکم فروشی» سیاست شهرداری نیست. متن جوابیه سازمان نوسازی شهر تهران به خبر مورخ ۲۲/ ۶/ ۹۴ به شرح زیر است:


همان‌طور که بارها در خصوص شرایط اعطای تسهیلات تشویقی مصوب برای ترغیب و تشویق ساکنان بافت‌های فرسوده جهت نوسازی از سوی سازمان نوسازی شهر تهران اطلاع‌رسانی شده است، امکان بهره‌مندی از مازاد تراکم مجاز یکی از مهم ترین مشوق‌های قابل اعطا به مالکین و سازندگان در بافت‌های فرسوده شهری است. اراضی شهری در کلان‌شهرها و ابرشهرهایی نظیر تهران به دلیل فقدان امکان توسعه افقی، ارزش‌افزوده چشمگیری به خود دیده است لذا تمایل به بهره‌مندی از ساخت بنا در ارتفاع و افزودن بر طبقات ساختمان‌های شهر، گرایشی طبیعی و ذاتی برای صاحبان املاک و سازندگان به شمار می‌رود.


در حال حاضر با توجه به پیش‌بینی‌های طرح تفصیلی تهران پیرامون جمعیت‌پذیری، خدمات مورد نیاز شهر، زیرساخت‌های شهری، موضوع حمل و نقل شهری و سایر مسائل از این دست، ضمن اعتبار بخشی به مصوبات و الزامات قانونی مربوطه در راستای حفظ و صیانت از کیفیت‌های حیات شهری تهران، امکان بهره‌مندی از برخی مشوق‌های تراکمی در بافت فرسوده با قید ایجاد کیفیت زیستی قابل قبول در محلات و کوی‌های شهری ایجاد شده است. بسته تشویقی سال ۱۳۹۴ مبتنی بر ضوابط طرح تفصیلی تدوین شده است که با تکیه بر تامین و تحقق حداقل عرض مورد پذیرش و نیاز معابر شهری محلات به میزان ۸ متر، امکان بهره‌مندی از تراکم‌های تشویقی اعطایی به مالکان و سازندگان در بافت فرسوده را ایجاد کرده است. تراکم تشویقی با رعایت عرض گذر حداقل ۸ متر در ساخت‌وسازهای انفرادی با مساحت بیشتر از ۱۵۰ متر مربع، یک طبقه، تجمیعی با مساحت بیشتر از ۱۵۰ متر مربع و کمتر از ۲۰۰ متر مربع، از یک تا دو طبقه و تجمیعی با مساحت بیشتر از ۲۰۰ متر مربع، دو طبقه خواهد بود. از آنجایی که امکان بهره‌مندی از مازاد تراکم مجاز مطابق با ضوابط طرح تفصیلی صورت می‌گیرد و شهرداری تهران این امتیاز را به صورت ۱۰۰ درصد رایگان به ساکنان بافت‌های فرسوده به منظور تجمیع پلاک‌های ریزدانه و ترغیب ساکنان این بافت‌ها به نوسازی اعطا می‌کند، استفاده از عبارت «تراکم فروشی» در این خبر کاملا نادرست و مغایر با مطالب عنوان شده از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی و همچنین سیاست‌های شهرداری تهران است.