گروه بورس: ماه‌ها از ریزش پله پله نماگر شاخص کل در سال جاری می‌گذرد.در این بین صنایع بزرگ نیز، تحت تاثیر کاهش جهانی قیمت‌ها در بسیاری از کالاهای مهم، همچنین رکود اقتصادی در داخل کشور در شرایط نا‌مطلوبی به سر می‌برند و در بازدهی خود از ابتدای سال با افت قابل توجهی همراه بودند. با این وجود، صنعت قند و شکر که از صنایع کوچک بورس به شمار می‌رود برخلاف روند کلی بازار و دیگر صنایع با رشد‌هایی روبه‌رو‌ بوده که عمده علت آن را می‌توان در بتای منفی این صنعت نسبت به بازار جست‌وجو کرد.



آمارها نشان می‌دهد، با وجود اینکه شاخص کل از ابتدای سال با افت ۴۴/ ۰ درصدی مواجه بوده، صنعت قند و شکر در همین بازه زمانی با صعودی حدود ۴/ ۲۸ درصد همراه بوده است. بسیاری از کارشناسان اقبال خوب برای اینچنین صنایع را ناشی از سفته‌بازی‌ها و همچنین نوسانگیری برای کسب سود‌های بالای کاذب می‌دانند. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است طی سه ماه اخیر و در میان ۳۸ صنعت حاضر در بورس و فرابورس، صنعت قند با ۱۶ شرکت بورسی و فرابورسی یکی از بهترین گروه‌ها از لحاظ بازدهی شناخته شده و با میانگین سود حدود ۵۲ درصدی در صدر صنایع ایستاده است.


سیر حرکت قند و شکر

در همین رابطه، بهنام بهزاد فر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران به «دنیای اقتصاد» گفت: از هفتم مرداد ماه سال جاری تاکنون شاخص بورس در حدود 5هزار واحد ریزش را تجربه کرده که این رقم معادل 5/ 7 درصد افت است. در این بین؛ اکثر صنایع همگام با ریزش شاخص افت زیادی را تجربه کرده وکمتر سرمایه‌گذاری پیش‌بینی می‌کرد صنعت قند رالی صعودی خود را نسبت به دیگر صنایع شروع کند.


وی در ادامه گفت: در همین مدت کل صنعت قند ۲۵ درصد بازدهی را به سهامداران هدیه داده که البته این رقم میانگین رشد صنعت بوده و برخی از نمادها همانند قپیرا و قزوین و... حتی سودهای بالاتری را ثبت کردند. در این بین حتی نمادی همانند قشیر که توانست ۴۰درصد بازدهی را در کمتر از یک ماه ثبت کند ناچار به ارائه گزارش شفاف‌سازی روی کدال شده و اعلام کرده هیچ اتفاقی در شرکت رخ نداده است. بهزاد فر همچنین درخصوص روند کلی این صنعت بیان کرد: در بررسی صنعت قند، اوج حرکت این صنعت را می‌توان در سال ۱۳۹۰ جست‌وجو کرد. در ابتدای آن سال شاخص بورس وارد مرحله رکود شد. تحریم‌ها علیه ایران از سال ۱۳۸۹ جدی تر از قبل و در سال ۹۰ به شکل وسیعی ادامه پیدا کرده. با وسعت زیاد تحریم‌ها طبیعی بود که اکثر صنایع (چه وارداتی و چه صادراتی محور) وارد مرحله رکود و کاهش فروش محصولات شوند.


وی افزود: این رکودکه گریبانگیر بازار سرمایه نیز شده بود؛ باعث شد که در حدود 17 ماه شاخص در محدوده 25 هزار واحد بماند. در این سال اما شرکت‌های قندی رشد بسیار مناسبی داشتند. شاخص صنعت قند در سال 90، حدودا 4 برابر شده و برخی از شرکت‌های قندی حتی رشد 10 برابری را نیز تجربه کردند.


به‌عنوان مثال قند نیشابور از محدوده ۱۳۰ تومان در خرداد ۱۳۹۰ به محدوده ۱۴۰۰ تومان در اسفند همان سال رسیده بود که عمده دلیل این موضوع را می‌توان سخت شدن واردات قند و شکر، کاهش تولید شکر در دنیا و افزایش نرخ محصولات دانست. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران در ادامه بیان کرد: این رشد آن چنان زیاد و قابل تامل بود که از آن سال تا کنون همواره نزدیک ماه مبارک رمضان یا با ایجاد یک شایعه افزایش نرخ شکر، کل صنعت صف خرید می‌شود. در واقع این‌طور می‌توان بیان کرد که به‌دلیل کوچک بودن صنعت و ارزش بازاری حدودا ۳/ ۰ درصد از کل بورس؛ سرمایه‌گذاران به راحتی با سرمایه‌های خرد تکانه‌های عظیمی را ثبت کردند.


بهزادفر درخصوص نگاه بنیادی به این صنعت بیان کرد: از دیدگاه بنیادی وضعیت سودآوری با مشکل مواجه است. از مجموع 14 شرکت پذیرفته شده در بورس و فرابورس چهار شرکت زیان پیش‌بینی کرده و در مجموع کل این صنعت حدودا 19 میلیارد تومان سود پیش‌بینی کرده که نسبت به سال قبل 32 درصد افت را نشانه گرفته است.


چرا قند و شکر رشد کرد؟

بهزاد فر، همچنین دلایل رشد این صنعت را به‌رغم روند بازار اینچنین بیان می‌کند: یکی از دلایل رشد این صنعت در دو ماه گذشته را می‌توان در افت بسیار بزرگ دوسال قبل این صنعت دانست. در دو سال گذشته از دیدگاه قیمتی شرکت‌های قندی به‌صورت میانگین نصف شده و برخی از شرکت‌ها افت حدود ۸۰ درصدی قیمت سهام داشته‌اند. به‌عنوان مثال نمادی همانند قند اصفهان۲۰ماه قبل حدود ۱۱۴۰تومان قیمت داشت که دو ماه پیش (قبل از آغاز صعود قندی‌ها) به کمتر از ۲۰۰تومان (حدود۸۳درصد افت) رسیده بود. همین موضوع یکی از دلایلی است که می‌توان برای رشد شرکت‌های قندی قائل شد؛ چرا که در همین بازه زمانی شرکت‌های پتروشیمی با اینکه نرخ خوراک چند برابری را تجربه کردند و همزمان با افت قیمت نفت نیز بسیاری از محصولاتشان ارزان شده و حتی مقصر اصلی افت بورس در این ۲۰ ماه تلقی می‌شوند در نهایت در این مدت تنها ۳۰ درصد ریزش داشته‌اند، هرچند این موضوع به خودی خود نمی‌تواند دلیلی برای خرید سهام باشد، اما اهالی بورس این روز‌ها با همین دلیل موجبات رشد صنعت قند را فراهم کردند.


بهزاد‌فر دلیل دیگر رشد صنعت قند و شکر را اینچنین بیان کرد: یکی دیگر از دلایل رشد این گروه بحث افزایش نرخ شکر است.در این روزها، رسانه‌ها بحث افزایش نرخ شکر به هر کیلو 2500 یا 2700 تومان را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌آید 2500 تومان رقم منطقی‌تری برای تصویب باشد. شرکت‌های قندی در صورت‌های مالی خود نرخ فروش شکر را با احتساب 200 تومان یارانه دولت در همین حوالی دیده و در نتیجه در چنین شرایطی تعدیل جدی از این محل صورت نخواهد داد.


وی ادامه داد: در نهایت یکی دیگر از دلایل رشد این صنعت، ارزش بازار بسیار پایین شرکت‌های قندی است، مجموع این ۱۴ شرکت در بورس و فرابورس تنها ۷۵۲ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده‌اند که در برابر کارخانه؛ زمین و دارایی‌های آنها رقمی ناچیز است. به هر حال در مورد ارزش دارایی بحث‌های زیادی مطرح است و عمده مقالات علمی مدعی این موضوع است که نمی‌توان آن را ملاکی برای خرید و فروش بنیادی سهام دانست.


وی در پایان بیان کرد: مجموع این مفروضات موجب رشد صنعت قند شده و به نظر می‌رسد که پیش‌بینی رشد این شرکت‌ها مقطعی بوده و بازار تا شنیدن دلیل بنیادی قابل قبول محرکی برای رشد این صنعت نخواهد شد.

موج‌سواری قندی‌ها در رکود بورس