خبرگزاری فارس: وزیر نیرو در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب با بیان اینکه برنامه دولت کاهش هزینه و زمان اجرای طرح‌های آبفا است، گفت: وزارت نیرو با 5 هدف از جمله کاهش زمان و هزینه‌ اجرای پروژه‌های آبفا برای مردم به دنبال واگذاری طرح‌های آب و فاضلاب به بخش خصوصی است.


حمید چیت‌چیان افزود: یکی از سیاست‌های محوری دولت یازدهم واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی است و امضای قراردادها مربوط به طرح‌هایی است که در تعاریف جزو وظایف دولت قرار دارند. وی با اشاره به اینکه خدمات زیربنایی جزو برنامه‌های محوری دولت است، گفت: طرح‌های آبرسانی، طرح‌های شوری‌زدایی از آب دریا و تولید آب شیرین برای رفع نیازهای مردم جزو وظایف دولت و وزارت نیرو است. چیت‌چیان ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی در دنیا برای اجرای طرح‌ها یک ایده جدید است؛ بنابراین دولت یازدهم نیز می‌خواهد این ایده ارزشمند را تحقق بخشد، به طوری که تاکنون 99 طرح در حوزه صنعت آب و فاضلاب با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به اجرا در آمده است. وزیر نیرو تاکید کرد: اولین هدف دولت ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات است؛ چراکه طرح‌های پرشماری مدنظر دولت است که در این زمینه‌ها می‌تواند اجرا شود. اما با توجه به محدودیت‌ها می‌بینیم که در برخی شهرها از 20 سال قبل اجرای شبکه فاضلاب آغاز شده، اما به دلیل عدم اجرای تصفیه‌خانه، بخشی از آن شبکه‌ هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.


وی اضافه کرد: نبود منابع مالی لازم باعث شده تا اجرای پروژه‌ها طولانی شود، پس یکی از مسائل جدی این است که اگر مشارکت بخش خصوصی محقق شود، بخش خصوصی می‌تواند به جای ۲۰ سال پروژه را در ۳ سال انجام دهد. چیت‌چیان گفت: هدف دوم ما تجهیز منابع جدید است، یعنی برای انجام کارهای زیربنایی و نیازهای اصلی جامعه صرفا نباید به منابع دولت اتکا کرد.

وی ادامه داد: هدف سوم این است که غیر از اینکه بخش خصوصی منابع در اختیار خود را برای اجرای پروژه می‌آورد تا کار انجام شود ظرفیت مدیریتی بخش آب و فاضلاب و برق نیز ارتقا یابد.


چیت‌چیان اظهار کرد: هدف چهارم این است که در نتیجه ورود ظرفیت‌های جدید مدیریتی ما انتظار داریم فناوری‌های جدید هم وارد کار شود تا با ورود بخش خصوصی یک توان فکری جدید باعث رشد صنعت آبفا شود. وی ادامه داد: هدف پنجم از مشارکت بخش خصوصی در صنعت آبفا کاهش هزینه‌های مربوط به خدمات مردم است، چرا که با طولانی شدن پروژه‌ها هزینه‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش می‌یابد، پس هدف کاهش هزینه‌ها و اجرای سریع و به موقع پروژه‌ها است. در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز با تاکید بر اینکه برنامه پنجم به پایان رسید اما قیمت آب واقعی نشد، گفت: برای اینکه بتوانیم پروژ‌ه‌های آبفا را خودگردان کنیم باید تعرفه‌های تکلیفی در بخش آب را تغییر دهیم. حمیدرضا جانباز در مراسم امضای قراردادهای سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب گفت: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم واقعی‌شدن خرید تضمینی آب و تسهیل در واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی بوده است، اما نیاز به بازنگری در برخی از قوانین و مقررات دیده می‌شود.


وی اضافه کرد: یک‌سوم قیمت تمام‌شده آب را از مشترکان دریافت می‌کنیم، درحالی که براساس قانون برنامه پنجم توسعه باید قیمت آب واقعی می‌شد.

در این مراسم، اجرای ۲۰ قرارداد به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال با مشارکت دولت و بخش خصوصی به منظور تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب در نقاط مختلف کشور به امضا رسید.