گروه بورس - زهرا رحیمی: بورس تهران در دومین روز کاری خود، در هفته جاری تحت تاثیر جو منفی بازار و غلبه عرضه بر تقاضا شاهد افت عمومی قیمت‌های سهام و افت شاخص کل به میزان حدود ۱۳/ ۱ درصد بود.


به نظر می‌رسد پایان سال مالی اغلب کارگزاری‌ها موجب تشدید فروش در بیشتر سهم‌ها شده و در نتیجه نیز زمینه ریزش بخش قابل توجهی از شاخص گروه‌های بورسی شد به‌طوری که از میان ۳۷ صنعت بورسی، شاخص ۳۱ صنعت با افت و تنها شاخص ۳ صنعت با رشد مواجه شدند. محصولات کاغذی با رشد ۳۸/ ۲ درصدی پیش از دو صنعت محصولات چوبی و دباغی پر‌بازده‌ترین گروه روز گذشته شد. در مقابل دو صنعت استخراج معادن و حمل‌و‌نقل نیز در رده صنایع با بیشترین افت قیمت قرار گرفتند. بیشترین حجم معاملات دیروز در اختیار گروه بانکی بود. گروه فرآورده‌های نفتی نیز در رده گروه‌ها با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد سه گروه سبزپوش بورس تنها ۰۸/ ۰ درصد از ارزش بازار سهام را در اختیار دارند و به این ترتیب ریزش قیمت‌ها گریبانگیر تقریبا تمامی صنایع بورسی روز گذشته بود.


سفته‌بازی در برقی‌ها

انعکاس فشار فروش و افت عمومی قیمت‌ها در بازار روز گذشته در معاملات گروه دستگاه‌های برقی بسیار مشهود بود به‌طوری که قیمت تمام نمادهای معامله شده در این گروه در مسیر افت قیمتی حرکت کردند و در نهایت منجر به افت ۴/ ۰ درصدی شاخص این گروه شد. به این ترتیب بازدهی سالانه این گروه به ۸/ ۴۹ درصد رسید تا در رتبه سوم گروه‌های بورسی از منظر بازدهی شاخص در بازه سالانه قرار گیرد. در گروه دستگاه برقی روز گذشته «بکاب» بیشترین افت قیمت و «بموتو» با افت ۰۱/ ۰ درصدی کمترین افت قیمت را رقم زد. «بکام» طبق روال روزهای گذشته بیشترین حجم و ارزش معاملات را دربین هم گروهی‌های خود در اختیار داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهام شرکت‌های برقی که از اواخر تیر‌ماه در مسیر رشد قیمت قرار گرفته بودند، در شرایط کنونی مسیر ریزشی را پی گرفته‌اند. در همین راستا، نیما آزادی، کارشناس بازار سهام تحرکات موجود در گروه برقی را ناشی از سفته بازی دانست و گفت: گروه دستگاه‌های برقی سهم بسیار اندکی از ارزش بازار را در اختیار دارد به همین دلیل، رفتارهای سفته بازی در این گروه مشهود است به‌طوری که سهامداران خرد در پی رشد قیمت این سهم‌ها در ماه گذشته، در روز‌های اخیر بیشتر فروشنده شده‌اند و به ریزش قیمتی در این نمادها دامن می‌زنند. این کارشناس بازار سهام تشریح کرد: وضعیت این گروه بیش از هر چیز دیگری وابسته به مطالبات شرکت‌های این گروه از دولت است که این مساله این شرکت‌ها را مجبور به اخذ تسهیلات برای ادامه فعالیت خود می‌کنند و در نتیجه هزینه مالی این شرکت‌ها افزایش محسوسی پیدا می‌کنند. وی ادامه داد: به هر ترتیب در شرایط کنونی انتظار می‌رود برقی‌ها نیز هم راستا با جو بازار در روزهای آینده حرکت کنند.


سیمانی‌ها در مسیر ریزشی

شاخص گروه سیمانی روز گذشته با افت 46/ 0 درصدی مواجه شد تا به این ترتیب شاخص گروه مزبور افت 6/ 1 درصدی در بازه زمانی هفت روز کاری را در کارنامه خود به ثبت رساند. به جز «سکرما» سایر نمادهای این گروه با افت قیمتی همراه شدند. بررسی معاملات نماد سبزپوش گروه سیمانی روز گذشته حاکی از جابه‌جا شدن عمده سهام این نماد بین معامله‌گران حقیقی است که در نهایت زمینه ساز رشد 25/ 0 درصدی قیمت «سکرما» شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات در اختیار نماد «سشرق» بود. بررسی معاملات این نماد نیز حاکی از مشارکت بیشتر حقیقی هاست به‌طوری که 100 درصد از فروش و بیش از 83 درصد از خرید توسط این معامله‌گران صورت گرفت. در این گروه روز شنبه مورخ 28 تیر ماه تعداد 19 میلیون و 713 هزار و 158 سهم معادل بیش از 5 درصد از سهام شرکت سیمان بجنورد از طرف شرکت سیمان تهران به‌صورت یکجا و نقد به قیمت رقابت شده هر سهم 4719 ریال در نماد سبجنو4 عرضه شد که با پایان یافتن معاملات دیروز این رقابت به جلسه معاملاتی آینده موکول شد.

قرمز پوشی مطلق صنایع بورسی