گروه بازرگانی: آمارها از تجارت کشور از افت 11 درصدی ارزش واردات در مرداد ماه نسبت به تیر ماه سال جاری حکایت دارد. بررسی آمار واردات کشور به تفکیک کالاهای مصرفی، واسطه‌ای و سرمایه‌ای نیز نشان می‌دهد که افت واردات در همه بخش‌های وارداتی نفوذ کرده است؛ به‌طوری‌که در این ماه واردات اقلام مصرفی افت حدود 11 درصدی، واردات اقلام سرمایه‌ای افت 11 درصدی و واردات اقلام واسطه‌ای افت 12 درصدی را نسبت به ماه پیش تجربه کرده‌اند. این افت در واردات در حالی است که از ابتدای سال جاری واردات کشور روند کاهشی را پیش گرفته و این روند تا مرداد ماه نیز ادامه داشته است.

سازمان توسعه تجارت در گزارشی عملکرد تجارت خارجی کشور در 5 ماه منتهی به مرداد ماه سال جاری را بررسی کرده است. براساس این گزارش طی این دوره، ایران در حالی واردات حدود 17 میلیارد دلاری را رقم زده که از این میزان، 11 میلیارد دلار آن به اقلام واسطه‌ای، سه میلیارد دلار آن به اقلام سرمایه‌ای و بالغ بر دو میلیارد دلار آن نیز به اقلام مصرفی اختصاص داشته است که براساس آن، واردات اقلام واسطه‌ای طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت 23 درصدی، واردات اقلام سرمایه‌ای افت 17 درصدی و واردات اقلام مصرفی نیز افت حدود 30 درصدی را تجربه کرده‌اند. افت حجم تجاری کشور طی پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری تنها مربوط به افت ارزشی واردات نبوده، بلکه طی این دوره صادرات غیرنفتی کشور نیز افت 16 درصدی را در ارزش تجربه کرده است. با بررسی آمار صادرات کشور به تفکیک در بخش‌های مختلف، بیشترین افت در ارزش صادرات را در صادرات کالاهای معدنی می‌توان شاهد بود.


طی پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری، صادرات اقلام معدنی کشور معادل ۳۰۸ میلیون دلار رقم خورده که این میزان نسبت به صادرات معدنی کشور در دوره مشابه سال گذشته، افت ۵۳ درصدی را به خود دیده است. پس از صادرات اقلام معدنی، صادرات میعانات گازی، بیشترین افت را در ارزش صادرات از آن خود کرده است. ایران در حالی طی پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری، معادل ۳ میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار صادرات میعانات گازی داشته که با مقایسه این رقم نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته، افت ۴۱ درصدی را در ارزش صادرات این محصول می‌توان شاهد بود. سومین گروه صادراتی به لحاظ افت ارزش صادرات نیز فرش و صنایع‌دستی بوده است. طی دوره مورد بررسی، ایران در حالی صادرات ۹۳ میلیون دلاری فرش و صنایع‌دستی صورت داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته صادرات این محصول افت ارزشی ۱۹ درصدی را از آن خود کرده است. صادرات کشور در بخش محصولات کشاورزی نیز در دوره مورد بررسی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، افت ارزشی هفت درصدی را به خود دیده است. طی پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری، ایران معادل یک میلیارد و ۳۶۱ میلیون دلار صادرات از محصولات کشاورزی صورت داده است.


صادرات محصولات پتروشیمی نیز با اینکه تا ماه گذشته تنها محصولی بود که از نظر ارزشی رشد داشت، اما آمارهای پنج ماه نخست سال جاری از افت سه درصدی ارزش صادرات این گروه محصولات حکایت دارد. طی دوره مورد بررسی صادرات محصولات پتروشیمی کشور معادل پنج میلیارد و 739 میلیون دلار بوده در حالی که در دوره مشابه سال گذشته معادل پنج میلیارد و 902میلیون دلار رقم خورده بود. بین گروه‌های صادراتی، محصولات صنعتی طی این دوره کمترین افت را به لحاظ ارزش صادرات تجربه کرده‌اند. صادرات محصولات صنعتی کشور طی پنج ماه نخست سال جاری معادل 5 میلیارد و 876 میلیون دلار رقم خورده که نسبت به دوره مشابه سال 93، معادل یک درصد افت داشته است. افت صادرات در گروه‌های مذکور در حالی است که براساس آمارها، بیشترین سهم از کل صادرات کشور مربوط به محصولات پتروشیمی و معادل 9/ 33 درصد، پس از آن مربوط به محصولات صنعتی و معادل 6/ 34 درصد بوده است. صادرات میعانات گازی سهمی معادل 21 درصد از ارزش کل صادرات کشور، صادرات محصولات کشاورزی سهمی هشت درصدی و صادرات محصولات معدنی نیز سهم 8/ 1 درصدی از ارزش کل صادرات کشور طی دوره مورد بررسی را از آن خود کرده است. کمترین سهم از ارزش صادرات کل کشور را نیز فرش و صنایع دستی، معادل 55/ 0 درصد داشته است.