1500 شرکت لهستانی در صف ورود به ایران عکس: آکو سالمی، دنیای اقتصاد

گروه بازرگانی: حضور هیاتی دیگر از اروپا در اتاق بازرگانی ایران با پیشنهاد تاسیس شرکت‌های مشترک دو کشور و ایجاد برند مشترک همراه بود. لهستانی‌ها روز گذشته با هیات تجاری متشکل از ۱۰۰ نفر به همراه وزیر اقتصاد و معاون اتاق بازرگانی این کشور در پارلمان بخش خصوصی حضور یافتند و خواستار توسعه همکاری با ایران شدند. راه‌اندازی پرواز مستقیم ایران-لهستان، ایجاد شورای مشترک بین دو کشور به منظور توسعه و تسهیل روابط، همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های کشاورزی، صنایع غذایی، معدن، ادوات کشاورزی، لوازم خانگی، فعالیت‌های دانش‌بنیان،‌ فعالیت‌های زیست محیطی، آب و تسویه آب،‌ خودرو، قطعات،‌ نفت و گاز، انرژی، ‌تجهیزات پزشکی، دارو،‌ حمل و نقل و نیروگاه از مواردی بود که مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

تاسیس شرکت‌های مشترک

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به روابط سیاسی خوب دو کشور و قدمت روابط تجاری گفت: در دوره تحریم‌ها این دو کشور ارتباط خوبی با هم داشتند، از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون نیز هیات‌های تجاری مختلفی بین دو کشور رد و بدل شده که این امر نشان از عزم دو کشور برای توسعه روابط دارد. وی افزود: کشور لهستان یکی از بهترین شرکای ما در زمان تحریم‌ها بود و ارتباط خود را با ایران حفظ کرد. امیدواریم تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور به گسترش و توسعه روابط کمک کند و موانع بانکی و برخی محدودیت‌ها که بر سر توسعه روابط است، پایان پذیرد و همکاری دو کشور شتاب بیشتری بگیرد. رئیس اتاق ایران تصریح کرد: امکان همکاری‌های مشترک میان ایران و لهستان در زمینه خودروسازی و قطعات خودرو، نفت، گاز، انرژی، تجهیزات کشاورزی و دارو وجود دارد. پیشنهاد ما این است که در بخش محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت‌های مشترک با لهستان تاسیس شوند تا امکان استفاده از دو بازار جدید برای ایران و لهستان فراهم شود.


به گفته جلال‌پور، با توجه به دسترسی ایران به بازارهای منطقه، همچنین تحریم روسیه، لهستان می‌تواند از این مزیت برای صادرات کالاهای خود استفاده کند. وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود تاسیس شرکت‌های مشترک و برندهای مشترک میان ایران و لهستان در دستور کار قرار گیرد تا برخی خلأ‌ها پوشش داده شود. این شرکت‌ها می‌توانند در زمینه‌های کشاورزی، محصولات غذایی، شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت‌های زیست‌محیطی، آب و تصفیه آب برای دو کشور مناسب باشد.


رئیس اتاق ایران با اشاره به صادرات گاز ایران به لهستان، گفت: ما تاکید جدی به صادرات گاز به لهستان داریم و امیدواریم بتوانیم در کمترین زمان و کوتاه‌ترین مسیر، گاز ایران را به این کشور برسانیم.


جلال‌پور افزود: با همکاری‌های مشترک ایران و لهستان و با توجه به حضور شرکت فنی و مهندسی ایران در منطقه بازار جدیدی به وجود خواهد آمد؛ همچنین امکان همکاری مشترک در بخش محصولات گلخانه‌ای و ارگانیگ نیز وجود دارد.


رئیس اتاق ایران در ادامه از تشکیل شورای مشترک ایران و لهستان تا پایان سال‌جاری میلادی خبر داد و گفت: با تشکیل این شورا امیدواریم حجم مبادلات تجاری ایران و لهستان افزایش یابد؛ چراکه هم‌اکنون نیز ۱۵۰۰ شرکت تخصصی لهستانی برای کار با طرف ایرانی اعلام آمادگی کرده‌اند. وی با اشاره به عملکرد این کشور درخصوصی‌سازی اظهار کرد: لهستان در مسیر خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصاد دولتی، گام‌های بسیار مناسبی برداشته و اقتصاد ایران آماده بهترین بهره‌برداری از این فرصت است. همچنین اقتصاد لهستان توانست در رکود اقتصادی، کمترین آسیب را ببیند و در مسیر بهبود اقتصادی همراه با بخش خصوصی خود گام بردارد.


جلال‌پور با اشاره به ظرفیت بازار داخلی ایران و کشورهای همسایه تاکید کرد: بازار 400میلیون نفری منطقه و ایران، این فرصت را برای تمامی کشورهای سرمایه‌گذار پدید می‌آورد تا با سرمایه‌گذاری در یک کشور امن، به‌تمامی بازارهای کشورهای همسایه ایران که از لحاظ مالی غنی هستند، اما از نبود امنیت رنج می‌برند، وارد شوند. رئیس پارلمان بخش خصوصی با تاکید بر ورود هیات های تخصصی نیز اظهار کرد: تجربه اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد ورود هیات های تخصصی از نظر بازدهی، عملکرد بهتری را رقم می‌زند و در همین راستا پیشنهاد می‌دهیم تا در آینده‌ای نزدیک تبادل این هیات‌ها بین دو کشور تقویت شود.


راه‌اندازی خطوط هوایی مستقیم

یانوش پیخوچینسکی، معاون نخست‌وزیر و‌ وزیر اقتصاد لهستان در این دیدار، عنوان کرد: ما امکانات زیادی برای همکاری با ایران داریم. در زمینه‌هایی همچون استخراج گاز، نفت، پزشکی، ‌داروسازی، پوشاک، لوازم خانگی و مبلمان می‌توانیم فعالیت‌های مشترکی را آغاز کنیم. به گفته وی، ‌هیات ۱۰۰ نفره‌ای که در این سفر ما را همراهی می‌کنند، برای هرگونه رایزنی با طرف‌های ایرانی خود، آمادگی دارند. آنها خواهان سرمایه‌گذاری در ایران هستند. تجار و بازرگانان لهستانی حاضرند قراردادهای اقتصادی را از همین امروز منعقد کنند، وظیفه ما نیز به‌عنوان سیاستمدار این است که مسیر را برای فعالیت‌های اقتصادی هموار کنیم. پیخوچینسکی از آمادگی ۱۵۰۰ شرکت لهستانی برای سفر به ایران خبر داد و گفت: در این سفر تنها ۱۰۰ نفر از تجار و فعالان اقتصادی تراز اول لهستان حضور دارند و طی ماه‌های آینده هیات‌های دیگری برای دیدار و مذاکره به ایران سفر خواهند کرد. وی در ادامه از راه‌اندازی خط مستقیم هوایی بین ایران و لهستان تا اواسط سال آینده میلادی خبر داد و اظهار امیدواری کرد با فراهم شدن زمینه‌ها تا سال آینده حجم روابط تجاری دو کشور سه برابر شود.


به گفته پیخوچینسکی از این پس کشتی‌های ایرانی می‌توانند از بنادر لهستان برای پهلو‌گیری، حمل و بارگیری استفاده کنند. وزیر اقتصاد لهستان با اشاره به ذخایر عظیم گازی ایران و استفاده از این ظرفیت برای تامین انرژی مورد نیاز کشورش گفت: ما دو سوم نیازهای گازی کشورمان را وارد می‌کنیم که ایران در این راستا می‌تواند به ما کمک کند. وی تاکید کرد: تجار لهستانی فقط برای فروش کالا به ایران نیامدند و هدفشان خرید محصولات ایرانی است. نایب رئیس اتاق بازرگانی لهستان نیز در این همایش ضمن اشاره به قدمت همکاری‌های دو کشور گفت: هیاتی که هم‌اکنون به ایران آمده‌اند، در زمینه‌های محیط زیست، نیروگاه‌ها، ‌معدن، ارتباطات،‌ ساختمان، حمل و نقل، پزشکی، داروسازی، ‌لوازم آرایشی و بهداشتی و کشاورزی فعالیت دارند. آندره پیلات ابراز امیدواری کرد که مذاکرات پیش‌رو بتواند مفید و موثر باشد و به توسعه روابط اقتصادی منجر شود. همچنین وی از اشتیاق سایر تجار لهستانی برای همکاری با ایران خبر داد و تاسیس شورای مشترک ایران و لهستان را راهی برای افزایش همکاری‌های دو کشور دانست.

1500 شرکت لهستانی در صف ورود به ایران