گروه بازار پول: در سومین روز هفته، دلار تحت‌تاثیر بالا رفتن نرخ فروش درهم رشد کرد و به قیمت ۳۴۳۵ تومان رسید، رقمی که ۱۰ تومان بالاتر از قیمت روز یکشنبه بود. به اعتقاد فعالان، روز دوشنبه معامله‌گران دلار با ایجاد هیجان پیرامون رشد قیمت حواله درهم در بازار دبی، بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار دادند و توانستند قیمت را تا آستانه رقم ۳۴۴۰ تومان بالا ببرند. در ششمین روز هفته با وجود رشد شاخص بازار ارز، سکه از کاهش بهای اونس خط گرفت و با ۳ هزار تومان کاهش به قیمت ۹۱۹ هزار تومان رسید.

حبس بازه‌ای دلار

در سومین روز هفته جاری، قیمت دلار عمدتا در بازه ۳۴۳۲ تا ۳۴۳۹ تومان نوسان کرد تا برخی فعالان از محدود شدن دامنه نوسانات سخن بگویند. یکی از بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشت که شاخص بازار ارز در این محدوده گرفتار شده است؛ چراکه دلار در برابر پایین آمدن قیمت از نقطه ۳۴۳۰ تومان مقاومت کرد و همزمان توان بالا رفتن از نقطه ۳۴۳۹ تومان را نیز نداشت. به این ترتیب دلار دوشنبه گرفتار «حبس بازه‌ای»‌ بود.

دوشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت ۳۴۳۰ تومان آغاز کرد که ۵ تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. افزایش قیمت ابتدای روز دوشنبه، عمدتا به تحرکات معامله‌گران آتی در ساعات انتهای روز یکشنبه نسبت داده شده است.

به گفته حاضران در بازار، در ساعات پایانی دومین روز هفته، شایعه‌ای در بازار ارز مبنی‌بر دخالت برخی عوامل بیرونی منتشر شد و دلار به‌دنبال آن تا قیمت ۳۴۱۷ تومان پایین آمد، اما با تکذیب این شایعه، بلافاصله قیمت با شدت بیشتری در مسیر افزایشی قرار گرفت و نهایتا به آستانه قیمت ۳۴۳۰ تومان رسید.

بازار روز دوشنبه دیگر تحت‌تاثیر اخبار غلط و حاشیه‌سازی‌های شماری از معامله‌گران پیرامون شایعه‌ها قرار نداشت. به گفته فعالان، دوشنبه شاخص بازار ارز بیش از هر عامل دیگری از بالا رفتن نرخ حواله درهم در بازار دبی تاثیر گرفت. نرخ درهم به‌طور سنتی یکی از عوامل روانی اثرگذار در بازار ارز داخلی است؛ چراکه میخکوب بودن قیمت درهم به دلار، این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا در صورت بالا بودن قیمت درهم، دلار ارزان‌تر را از بازار داخلی تهیه کنند و با فروش و تبدیل آن در کشور همسایه به کسب سود بپردازند. بر اساس گفته‌های حاضران در بازار معامله‌گران دلار روز دوشنبه نیز با ایجاد جو روانی پیرامون بالا رفتن نرخ حواله درهم توانستند قیمت را به آستانه ۳۴۴۰ تومان برسانند، اما بازار کشش افزایش بیشتر را نداشت و نهایتا روی قیمت ۳۴۳۵ تومان قرار گرفت.

بازار گیج

با رسیدن دلار به آستانه ۳۴۴۰ تومان، خریدهای معامله‌گران ارزی پایان یافت و صف فروش آغاز به کار کرد تا قیمت از این محدوده عبور نکند. به گفته فعالان، در حال حاضر یک سردرگمی بر بازار ارز حاکم است. در حالی که برخی از معامله‌گران انتظار افزایش قیمت را دارند، شمار دیگری چشم انتظار کاهش بیشتر هستند.

با این حال، اکثر معامله‌گران ارزی کسانی هستند که نسبت به جهت آینده قیمت نظر مشخصی ندارند و منتظر آشکار شدن جهت قیمتی بازار پس از پایان تابستان هستند.

این دسته که در اواخر فصل دوم سال انتظار داشتند، قیمت با افزایش سفرهای تابستانی و تقاضای حجاج تمتع در مسیر افزایشی قرار بگیرد، در روزهای اخیر مشغول سنجش سمت عرضه و تقاضا هستند تا به‌دنبال آن تصمیم بگیرند که در صف خرید قرار بگیرند یا در صف فروش.

با وجود آشکار نبودن جهت قیمت، اکثر فعالان اعتقاد دارند که شاخص بازار در روزهای آینده در کانال ۳۴۰۰ تومان پایدار خواهد بود؛ در این میان انتظار بیشتر آنها این است که قیمت به سمت ابتدای کانال حرکت کند.

بازگشت سکه به کانال پایین‌تر

دوشنبه، سکه تمام بهار آزادی از کانال ۹۲۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و پس از یک روز حضور در این کانال، به کانال ۹۱۹ هزار تومان بازگشت. در ششمین روز مهرماه، سکه ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۹۱۹ هزار تومان رسید.

سکه که در ابتدای روز با قیمت ۹۲۱ هزار تومان معاملات خود را آغاز کرده بود، در ادامه مسیر کاهشی را انتخاب کرد. عامل اصلی افت سکه به کاهش ارزش اونس در بازارهای جهانی مربوط بود. تا ساعت ۳ بعدازظهر روز دوشنبه قیمت اونس در محدوده ۱۱۳۰ دلاری قرار گرفت. این در حالی بود که روز جمعه اونس با قیمت ۱۱۴۶ دلار کار خود را پایان داده بود.

یکشنبه به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات اونس، قیمت سکه از افزایش دلار تاثیر گرفت، اما روز دوشنبه با وجود رشد دلار، این فلز گرانبها از کاهش قیمت طلای جهانی خط گرفت و نهایتا چنان‌که اشاره شد به قیمت ۹۱۹ هزار تومان رسید.

با وجود این میزان افت روز دوشنبه کمی بیشتر از کاهش بهای اونس بود؛ عاملی که موجب شد حباب منفی سکه کاهش پیدا کند. در حالی که روز یکشنبه حباب منفی این فلز گرانبها ۶ هزار تومان بود، روز دوشنبه میزان حباب به ۲ هزار تومان رسید.

در سومین روز هفته نیم سکه و ربع سکه نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. در ششمین روز مهرماه، بهای نیم سکه با هزار تومان کاهش به قیمت ۴۶۷ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با همین میزان کاهش به قیمت ۲۵۷ هزار تومان رسید. این در حالی است که با نزدیک شدن به عید غدیر انتظار می‌رود سکه‌های کوچک‌تر با افزایش تقاضا مواجه شوند.

شارژ دلار با درهم

شارژ دلار با درهم