گروه مسکن، نوراحسینی: پس ازبسته شدن پرونده احداث خطوط بی‌آرتی در تهران مدیران حمل و نقل پایتخت از احداث 5 خط ویژه دیگر که ویژگی‌های خطوط بی‌آرتی مانند جداکننده را ندارد و برخی به‌عنوان خطوط ویژه و برخی به‌عنوان خطوط زیر بی‌آرتی از آنها نام می‌برند، خبر دادند. یکی از این خطوط خط خیابان بهشتی به مطهری بود که از همان روزهای ابتدایی مورد مخالفت اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

محمد مهدی تندگویان در یکی از جلسات علنی شورا با بیان اینکه این خط تندرو به دلیل مشکلاتی که دارد قابلیت اجرایی ندارد و احتمال می‌دهیم مطالعات لازم برای احداث آن انجام نشده است، گفت: این خط نه در برنامه ۵ ساله پیش‌بینی شده و نه مجوز شورا دارد، اما پیمانکار در حال احداث آن است.


این عضو شورای شهر با بیان اینکه شورا صددرصد با احداث این خط مخالف است، گفت: کل مسیر ۳/ ۷کیلومتر است که ۲۳ تقاطع اصلی، ۴۴ تقاطع فرعی و ۳۹ چراغ راهنمایی و رانندگی دارد. در طول این مسیر کاربری عمده نمایشگاه اتومبیل است که با احداث این خط این کاربری‌ها دچار مشکل می‌شود. همچنین حذف پارک‌های حاشیه‌ای و ایجاد مشکلات برای نهادهای دولتی و خدماتی چالش‌های دیگری است که با احداث این خط ایجاد می‌شود.


با وجود مخالفت اعضای شورا، فعالیت‌های عمرانی این خط ادامه داشت. در یکی از نشست‌های خبری شهردار منطقه 6 که بخشی از این خط در منطقه وی قرار دارد اعلام کرد این خط اتوبوس تا مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد.

پس از فشارهای اعضای شورای شهر 4 جلسه مشترک میان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و کمیسیون‌های معماری و شهرسازی و عمران شورا برگزار ‌شد که نتیجه این نشست‌ها توقف فعالیت‌های این خط است. در حالی که به نظر می‌رسید احداث این خط از ماموریت‌های شهرداری حذف شده است به تازگی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرده است به زودی خط اتوبوس خیابان بهشتی به مطهری به بهره‌برداری می‌رسد.


سیدجعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه با تایید اعضای شورای شهر به زودی خط فرامنطقه‌ای درمسیر خیابان‌های شهیدمطهری - بهشتی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: بحث ایجاد خط ویژه اتوبوس در خیابان شهیدمطهری- شهیدبهشتی ابهاماتی را برای اعضای شورای اسلامی شهر داشت که جلساتی کارشناسی برگزار شد و اعضای شورای شهر تایید کردند آنچه به‌عنوان چارچوب‌های اجرای طرح دیده شده، مورد تایید است.


وی ادامه داد: اکنون عملیات اجرایی این خط آغاز شده و برخی تجهیزات اعم از سرپناه‌ها و دیگر موارد عمرانی در دست ساخت هستند.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه سیستم یکپارچه حمل‌ونقل عمومی شهر تهران تکمیل می‌شود، گفت: 5 خط اتوبوس فرامنطقه‌ای در پایتخت راه‌اندازی می‌شود، به طوری که این خطوط، خطوطی ویژه هستند اما بدون جداکننده، محدودیت‌هایی که در خطوط بی‌آرتی هست، در این خطوط وجود ندارد و در بخش‌هایی از مسیر نیز اتوبوس‌ها در کنار سایر خودروها تردد می‌کنند.


تشکری‌هاشمی تصریح کرد: درابتدا تعداد ۱۲خط به عنوان خطوط فرامنطقه‌ای پیشنهاد شد که در نهایت تنها ۵ خط برای اجرا انتخاب شده است. تاکید می‌کنم خط فرامنطقه‌ای براساس تمایل سفر، تقاضای سفر مستقیم، درجه عملکردی معبر و ارتباط با لایه‌های بالاتر به مرحله اجرا درآمده است. اما برخی از اعضای شورای شهر تهران فعالیت این خط را قطعی ندانسته و اعلام کرده‌اند این خط به صورت آزمایشی به بهره‌برداری می‌رسد و درصورتی که این خط بهره‌وری لازم را نداشته باشد تا پایان سال جمع‌آوری می‌شود.


اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره خط اتوبوس خیابان بهشتی- مطهری گفت: ‌به دلیل اختلاف‌نظراتی که میان شورا و شهرداری بود، احداث این خط مدتی متوقف شد؛ اما در حال حاضر قرار است به صورت آزمایشی اجرایی شود.


او ادامه داد: به نظر می‌رسد با ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان، احتمالا راه‌اندازی آزمایشی آن آغاز شود، اما اگر این خط نتواند اهداف اولیه را برآورده کند، جمع‌آوری خواهد شد. محمد مهدی تندگویان از مخالفان اصلی این خط اتوبوس هم با تایید توافق اولیه با شهرداری گفت: قرار است این خط به صورت آزمایشی احداث شود و اگر بهره‌برداری از آن مشکلات ترافیکی ایجاد کرد جمع‌آوری شود. او معتقد است احداث این خط هزینه‌ای ندارد که در صورت جمع‌آوری زیانی به شهر وارد شود. اتوبوس‌های تزریق شده به خط به سایر خطوط منتقل می‌شود و مسیر جداکننده‌ای هم وجود ندارد و تنها با دوربین طول مسیر کنترل می‌شود.


ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران هم پیش‌بینی کرد این خط پر مسافر خواهد بود و بار ترافیکی چندانی به منطقه وارد نخواهد کرد.

او ادامه داد: این خط مطالعات ترافیکی دارد اما به دلیل بحث‌هایی که در شورا شد و احتمال مشکلات ترافیکی در مرحله اول به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود.