لازم باشد از زبان اقتدار استفاده می‌کنیم عکس: President.ir

گروه خبر: با ورود پیکرهای ۱۰۴ تن از ۴۶۵ جان‌باخته حادثه منا به فرودگاه مهرآباد، روز گذشته مراسم استقبال از پیکرهای این جان‌باختگان با حضور سران سه قوه برگزار شد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه صبح دیروز با حضور در فرودگاه مهرآباد تهران در مراسم ورود اولین گروه از پیکرهای مطهر جان‌باختگان حج امسال در فاجعه منا شرکت کردند.


در این مراسم که علاوه‌بر سران قوای کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، اعضای هیات دولت، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان و مقامات کشوری و لشکری، اصحاب رسانه و خانواده برخی از جان‌باختگان حضور داشتند، پس از قرائت قرآن و نواخته شدن مارش عزا و تشییع پیکرهای پاک حجاج ایرانی بر دوش یگان تشریفات نیروهای مسلح از روی فرش قرمز پوشیده از گل و استقرار در مقابل جایگاه، رئیس‌جمهوری و سران قوای مقننه و قضائیه با قرائت فاتحه یاد و خاطره آنان را گرامی داشتند. در این مراسم رئیس‌جمهوری، با تاکید بر پیگیری‌های مجدانه دولت برای شناسایی علل و عوامل یا مقصران فاجعه منا، گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه از خون عزیزان خود نخواهد گذشت.» به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی گفت: «اولین قدم که قرار بود توسط دولت به انجام برسد، به منصه ظهور رسیده و شماری از اجساد پاک قربانیان به کشور بازگردانده شده‌اند که این پیکرها روز یکشنبه در مراسم رسمی در تهران و استان‌های سراسر کشور تشییع خواهند شد.» رئیس‌جمهوری دومین اقدام دولت در خصوص حادثه منا را شناسایی سایر پیکرهای مطهر برشمرد که به سرعت در حال پیگیری است و افزود: «در زمینه حادثه منا و چگونگی این اتفاق پیگیری‌هایی در حال انجام است و باید روشن شود که چه کسانی در این حادثه مقصر بودند.» روحانی تاکید کرد: «زبان دولت و ملت ایران تا به اینجا زبان عواطف،‌ برادری و ادب بوده؛ در زمان لازم از زبان دیپلماسی استفاده شده و اگر زمانی نیاز باشد، ملت ایران از زبان اقتدار خود هم استفاده خواهد کرد.» رئیس‌جمهوری این حادثه را آزمونی بزرگ برای دولت جمهوری اسلامی ایران، ملت ایران و خانواده جان‌باختگان این حادثه و نیز آزمونی برای دولت عربستان سعودی، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی برشمرد و تاکید کرد: «باید واقعیت و حقیقت این مساله به‌طور کامل از طریق یک کمیته حقیقت‌یاب روشن شود و همه کشورهای اسلامی باید نسبت به امنیت کامل برای سال‌های آینده در مراسم حج مطمئن شوند.» درهمین راستا، به گزارش «ایرنا» اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، وظایف ستاد ویژه رسیدگی به حادثه منا را برای اجرا ابلاغ کرد. انتقال پیکر جان‌باختگان به کشور و برنامه‌ریزی استقبال رسمی از آنها و رسیدگی به وضع مجروحان و انتقال آنها به کشور از جمله وظایف اصلی این ستاد بوده که در حال انجام است.


تشخیص هویت اجساد در ایران

در همین حال وزیر بهداشت نیز روز گذشته همراه با قشقاوی، معاون وزارت خارجه و ۷۹ نفر از خانواده‌های قربانیان فاجعه منا به تهران بازگشت. به گزارش «ایسنا» حسن هاشمی در بدو ورود به کشور تاکید کرد: «اجساد تمامی جان‌باختگان ایرانی تا پایان هفته به کشور منتقل خواهد شد.» وی با بیان اینکه بنده نیز در تماس مستقیم با وزیر بهداشت عربستان هستم، افزود: «آن دسته از اجسادی که هویتشان تشخیص داده نشده نیازمند تست DNA و آزمایش‌های پیچیده در ایران هستند. البته کشور عربستان نیز برای تمام جان‌باختگان نمونه‌برداری می‌کند تا اگر کسی از کشورهای دیگر دفن شد و بعدا لازم بود هویتش مشخص شود، مستندات لازم را داشته باشد و بتواند پاسخگو باشد.» او در این باره ادامه داد:‌ «اما در مورد ایران مستثنی شدند و قرار شد تمام کار مربوط به تشخیص هویت اجساد جان‌باختگان در داخل خود ایران صورت گیرد. ما نیز پیشنهاد کردیم که اگر تردیدی در این زمینه دارند خودشان بیایند و نظارت کنند. در مجموع کار در همین مسیر دنبال می‌شود.» همچنین به گفته حمید محمدی رئیس عملیات حج ۹۴، پیکر حدود ۱۰۰ زائر ایرانی دیگر پس از شناسایی اولیه از سردخانه مکه به جده منتقل شد تا مراحل انتقال آنها به کشور نیز انجام شود.


بررسی همه احتمالات

در خبری دیگر روز گذشته سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات در حاشیه مراسم استقبال از پیکر جان‌باختگان حادثه منا در فرودگاه مهرآباد، در مورد احتمال از پیش طراحی شدن حادثه منا با بیان اینکه هنوز به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، ‌اظهار کرد: «همه چیز محتمل است؛ در وزارت اطلاعات همه احتمالات را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نتیجه آن را به استحضار ملت خواهیم رساند.» به گزارش «ایسنا» او تاکید کرد: «هنوز به چنین نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، اما همه چیز محتمل است». از سوی دیگر به گزارش «ایرنا» علی لاریجانی، رئیس مجلس روزگذشته گفت: «موضوع حادثه منا در بین‌المجالس اسلامی در حال پیگیری است و در همین راستا نامه‌ای به بین‌المجالس نوشته‌ام.» در واکنشی دیگر محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در حاشیه مراسم دیروز گفت: «امیدواریم بتوانیم به نحو شایسته و با استفاده از همه ابزارهای رسمی و غیررسمی، فاجعه منا را پیگیری حقوقی کنیم.» همچنین به گزارش «ایرنا» «علاءالدین بروجردی»رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «پیگیری فاجعه منا و کشته شدن شماری از حجاج ایرانی در این فاجعه از سوی شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت امورخارجه وارد مرحله اجرایی شده است.»


ادامه پیگیری سرنوشت رکن‌آبادی

اما در حالی که روز جمعه اخبار حاکی از فوت غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان بود و وزیر کشور با خانواده او ابراز همدردی کرده بود، روز گذشته علی اصغر احمدی، دبیر‌کل جمعیت هلال احمر ایران در گفت‌وگو با العالم گفت: «اقدامات قانونی گسترده‌ای برای انتقال پیکر حجاج جان‌باخته در فاجعه منا به ایران در حال انجام است و پیگیری سرنوشت ناپدیدشدگان از جمله غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان ادامه دارد.»


مراسم تشییع جان‌باختگان

همچنین به گزارش «ایسنا» قرار است مراسم تشییع تعدادی از جان‌باختگان فاجعه منا امروز صبح در ساعت 9:30 از محل دانشگاه تهران برگزار شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، هیات دولت نیز در بیانیه‌ای از عموم مردم دعوت کرد تا در مراسم تشییع و یادبود جان‌باختگان فاجعه منا که امروز به‌طور همزمان در تهران و همه استان‌های کشور برگزار خواهد شد، شرکت کنند. ایران در فاجعه تلخ منا 465 زائر خود را از دست داد. شناسایی پیکرهای زائران در مکه همچنان ادامه دارد. پیکر 104 نفر از جان‌باختگان حادثه منا روز گذشته با یک فروند هواپیمای سعودی از جده وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد تا پس از انجام تشریفات قانونی و مراسم استقبال به خانواده آنان تحویل شود.

لازم باشد از زبان اقتدار استفاده می‌کنیم