گروه خبر: در آستانه برگزاری جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته از عملکرد او دفاع کرد. قرار است جلسه استیضاخ آخوندی که از آن به‌عنوان لرزان‌ترین استیضاح تاریخ یاد می‌کنند، سه‌شنبه در مجلس برگزار شود.


از این رو روز گذشته اسحاق جهانگیری در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل و مسکن و شهرسازی تلاش کرد تا از آخوندی از طرف دولت حمایت کند. به گزارش «ایسنا» او با تشکر از وزیر راه و شهرسازی گفت: «آقای آخوندی یکی از شخصیت‌های راهبردی نظام و از مدیران زبده و قوی کشور است که رویکرد وی فعلیت دادن به ظرفیت‌های مالی کشور است. آقای آخوندی توانست در حوزه نوسازی بخش راه و شهرسازی به‌خوبی عمل کند و از نظر دولت او یکی از موفق‌ترین وزرا بوده است.» جهانگیری افزود: «نگاه توسعه‌ای قانون‌گرا و تحول‌گرا، محوریت دادن به بخش خصوصی واقعی و پیگیری جذب سرمایه داخلی و خارجی از اقدامات اساسی آقای آخوندی است. چنین وزیری باید مورد تقدیر قرار گیرد.» او در پایان افزود: «وزارت راه و شهرسازی در این دوره اولین دستگاهی است که برای معرفی پروژه‌های مهم اقدام کرده و همایش‌های خوبی را برگزار کرده است.»

عباس آخوندی در حالی روز سه‌شنبه استیضاح می‌شود که به باور مخالفان، استیضاح او پشت صحنه‌هایی دارد که برای وجهه مجلس خوب نیست. ابوذر ندیمی، عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «خیلی بد است که ما نمایندگان، وجه‌المصالحه تغییر مدیر کل یک وزارتخانه قرار بگیریم. این مورد نمی‌تواند دلیل محکمی برای استیضاح یک وزیر باشد.» او اضافه کرد: «استیضاح آخوندی با ۱۳ امضا، لرزان‌ترین استیضاح تاریخ است. اگر دو سه امضا را حذف کنیم، بساط استیضاح جمع می‌شود. ضمن اینکه در حال حاضر، دو سه نفر برای پس گرفتن امضای خود اعلام آمادگی کرده‌اند.»


در واکنش دیگر به استیضاح آخوندی، محمد دامادی، نماینده ساری و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه دوران پساتحریم زمان خوبی برای استیضاح وزرا نیست، گفت: «اشکالات وارده به وزارت راه و شهرسازی در حد استیضاح نبوده است.» همچنین اسماعیل جلیلی، یک نماینده اصولگرای مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه در فضای فعلی مجلس مخالفان استیضاح وزیر راه در اکثریت هستند، به متقاضیان استیضاح آخوندی توصیه کرد در جهت تعامل با دولت برای حل مشکلات عمرانی قدم بردارند.


به گزارش «ایسنا» احمد شوهانی، نماینده مردم ایلام در مجلس نیز گفت وزیر راه باوجود مشکلات اقتصادی و کمبود اعتبارات عملکرد مثبتی داشته و بعید است استیضاح او رای بیاورد. او همچنین گفت: «من با استیضاح وزیر راه مخالفم و ایشان را از وزرای خوب کابینه می‌دانم.» در خبری دیگر صفر نعیمی‌رز، سخنگوی فراکسیون رهروان ولایت مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که این فراکسیون امروز درباره استیضاح وزیر راه اعلام‌نظر خواهد کرد. در همین حال محمدحسین فرهنگی، عضو هیات‌رئیسه مجلس روز گذشته در گفت‌وگو با خانه ملت اعلام کرد: «هیات‌رئیسه مجلس تصمیم ندارد برای ملغی شدن استیضاح با نمایندگان نشستی داشته باشد.» آخوندی بعد از رضا فرجی‌دانا، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری و علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، سومین وزیر دولت روحانی است که با درخواست استیضاح نمایندگان باید راهی مجلس شود که البته در این میان تنها استیضاح فرجی‌دانا رای آورد.