منتظر افراد مستقل و صنفی در هیات مدیره بعدی هستیم
ساسان پیرزیاد هستم، رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی چهاردانگه، عضو کمیته اجرایی گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی استان تهران و 15 سال سابقه کارهای اجرایی در حوزه ساخت و ساز شهری در قالب محاسبه ، نظارت ، پیمانکاری و مشارکت دارم.

از مهمترین مشکلات دفاتر اطراف تهران این است که ساخت و ساز در این مناطق متولیان زیادی دارد، ازجمله نظام مهندسی ( به نمایندگی از وزارت مسکن ) ، شهرداریها ، شوراها ، بیناد مسکن ، بخشداریها ، جهاد کشاورزی ، شهرک ‌های صنعتی و..

از آنجا که هر یک از نهادهای فوق رویکرد و دیدگاه خود را دارند و هر یک مصالح مردم را جور دیگری تعریف می‌کنند، بنابراین مهمترین مشکل مدیریت جزیره‌ای و نبود یک استراتژی واحد بین این ارگانهاست .
اشکالات نحوه انتخاب (انتصاب) روسای دفاتر نمایندگی هم این است که روسای دفاتر نمایندگی منصوب می‌شوند ولی به نظر بنده بهتر است در شهرهایی که دارای انجمن‌های صنفی - مهندسی فعال و واقعی اند، رئیس دفتر طی انتخابات بین اعضا انتخاب شود و به تایید هیات مدیره سازمان برسد . ولی اگر انجمن‌ها غیر واقعی است و یا اصلا وجود ندارد بهتر است رئیس دفتر توسط هیات نظارت بر دفاتر که از اعضای هیات مدیره هستند ، انتخاب شود تا راه سوء استفاده از این موقعیت برای رانت‌های محلی گرفته شود .

در آستانه انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی، بد نیست به خواسته‌های مهندسان اطراف تهران از روسای سازمان نیز توجه شود. مهندسان اطراف تهران خواستار هماهنگی بالادستی و کلان از سوی سازمان نظام مهندسی با سایر ارگانها هستند، همانطور که اخیرا این اقدامات موثر درحال وقوع است؛ طوری که برای اجرایی شدن ماده ۳۳ به صورت سیستم مکانیزه واحد بین شهرداریها و دفاتر نمایندگی این هماهنگی کلان انجام شده و در حال پیگیری است .

در این شرایط، زمانی که شهرداریها از طرف اداره کل دفتر فنی استانداری مکلف به هماهنگی با نظام مهندسی می‌شوند، اجرایی شدن ماده ۳۳ و یا به طور کلی اجرای ضوابط مقررات ملی ساختمان در دفاتر نمایندگی میسر می‌شود .
البته نباید فراموش کرد که هر شخص یا سازمانی برای رسیدن به هر جایگاهی باید به طور درونی ، اولا به باور آن جایگاه برسد و دوم اینکه بسترش را فراهم کند .

بدیهی است که برگزاری انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی باعث می‌شود که در شهرهای کوچک جنب و جوش صنفی روی دهد . و این خود به تشکیل هسته تشکل‌های حرفه‌ای منجر می‌شود. در صورت ادامه این روند اجتماعی بعد از انتخابات، منجر به تشکیل هسته دانا و بدنه توانا خواهد شد. این همان نقطه‌ای است که منافع مردم و مهندسین در تضاد نخواهند بود .

این در حالی است که در حال حاضر این تصور عمومی وجود دارد که منافع مردم و مهندسین روبه روی هم قرار دارد و متاسفانه این باور از طریق ارگانهای دولتی نیز تقویت می‌شود .
و اما در خصوص عملکرد هیات رییسه قبلی سازمان نظام مهندسی در سه سال گذشته، ابتدا باید گفت هیات رئیسه چهار نفر انتخابی از اعضای هیات مدیره اند، اما می‌توان عملکرد هیات مدیره سازمان ( با تعداد ۲۵ نفر ) را نیز مورد ارزیابی قرار داد.

بنده عملکرد هیات مدیره فعلی را کاملا مثبت ارزیابی می‌کنم . فراموش نکنیم وقتی که از ۱۰ - به ۱۰ + حرکت می‌کنیم ۲۰ واحد مثبت حرکت کرده ایم و مسلما تا رسیدن به صد راه زیادی در پیش داریم .
ولی همانطور که می‌دانیم کارهای بزرگی در افزایش کیفیت ساختمان‌ها و کار مهندسین انجام شده است .

از جمله اینکه در این دوره هماهنگی بسیار خوبی در ارجاع نظارت به شهرداریها و شرکت‌های ملی گاز انجام شد . واقعی شدن تعرفه‌های مهندسی و افزایش قدرت مالی سازمان و اعضا در این شرایط بی سابقه رکود در ساخت و ساز نیز قابل ذکر است . فراموش نکنید که اگر شرایط ساخت و ساز در کشور مانند سالهای 89 تا 91 بود ، آن وقت بسیاری از منتقدین فعلی ارجاع کار که خود مهندسین هم در بین آنها کم نیستند، نظر دیگری داشتند.
در پایان خاط نشان می‌کنم که ترکیب هیات مدیره فعلی، ترکیبی مستقل، صنفی و میانسال است. این ویژگی باعث شده هیات مدیره فعلی نسبت به هیات مدیره‌ای با چهره‌های ملی و سیاسی و با رویکرد محافظه کارانه، ورزیده تر و شجاعانه تر فکر کند و تصمیم بگیرد . بنابراین امیدوارم در هیات مدیره بعدی نیز شاهد حضور افراد مستقل و صنفی باشیم .