رسوایی «کیسه هوا» در تاکاتا

منبع: بلومبرگ

در اوایل ۲۰۱۴ شرکت بزرگ تاکاتا که مسوول ساخت کیسه‌های هوا است، پس از بزرگ‌ترین توافق در مورد فراخوانی خودروها در تاریخ ایالات متحده، در بازار سهام توکیو دچار کاهش ارزش شد. این رویداد پس از آن اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران به جست‌وجو برای یافتن علت بنیادین نقصی که منجر به مرگ حداقل ۶ نفر شد، ادامه دادند.

قیمت سهام شرکت تاکاتا حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و بزرگ‌ترین سقوط در طول یک روز را از نوامبر ۲۰۱۰ تجربه کرد. این اتفاق بزرگ‌ترین کاهش بین شرکت‌های ژاپنی در شاخص تاپیکس توکیو بود.

فراخوانی خودروها توسط این شرکت پس از توافق با اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) تقریبا دوبرابر شد تا حدود ۳۴ میلیون خودرو تحت سفارش را پوشش دهد. تاکاتا که دفتر اصلی آن در توکیو واقع شده است، توافق کرد که کیسه‌های هوای خود را در ایالات متحده آزمایش کند. مارک رزکیند، رییس قانون‌گذاری ایالات متحده گفت: «از آنجا که این شرکت برای ۱۱ خودروساز مختلف قطعه تهیه می‌کند و با وجود کمبود لوازم یدکی، سال‌ها وقت نیاز است که تمام این خودروها ایمن‌سازی شوند.»

وی در ادامه افزود «تا آنجا که می‌دانیم، این بزرگ‌ترین فراخوان در تاریخ خودرو است. کسانی که پژوهش‌را انجام داده‌اند گفته‌اند که این رویداد اگر بزرگ‌ترین فراخوان مصرف‌کنندگان نباشد، یکی از بزرگ‌ترین فراخوان‌ها در این زمینه است.»

این توافق راهی به تاکاتا پیشنهاد می‌کند تا این بحران جهانی ایمنی خودرو را که موجب دادخواهی از این شرکت شده و به جایگاه این شرکت در تامین قطعات خودروسازان ضربه زده است را حل و فصل کنند.

در مورد این پرسش که آیا تاکاتا با مجازات موافقت کرد، رزکیند گفت: تاکنون بیش از یک میلیون دلار جریمه جمع شده است و بسته به ادامه تحقیقات می‌تواند بیشتر نیز باشد. رزکیند گفت: «آنها در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده‌اند تا زمانی که ببینیم اقدام بعدی چه می‌تواند باشد.»

این رسوایی مربوط به بادکننده‌های کیسه‌های هوا بود که ممکن است توسط رطوبت تخریب شده باشند و این امر در هنگام تصادف موجب تخلیه آنها با نیروی بسیار زیادی شده و موجب شکستن و پخش شدن خرده‌ریزهای فلزی و پلاستیکی به اتاقک حامل مسافران می‌شود. به‌عنوان بخشی از توافق، تاکاتا چهار گزارش در مورد این نقص را ارائه کرده است که به تشریح خطرات ایمنی در انواع خودروهای مختلف می‌پردازد. شرکت از اینکه جایگزینی بادکننده‌ها چقدر ممکن است طول بکشد، برآوردهای متفاوتی با توجه به شرایط آب و هوایی دارد و بیشترین تمرکز را بر ایالات مرطوب گذاشته است.

رزکیند در ادامه گفت: «NHTSA به دلیل پیچیدگی هماهنگی با بسیاری از خودروسازان، نمی‌تواند یک جدول زمانی دقیق در مورد اینکه چه زمانی تعمیرات به اتمام خواهد رسید ارائه کند.» رزکیند افزود: از آنجا که علت ریشه‌ای چنین نقصی هنوز ناشناخته است، مشخص نیست که کیسه‌های هوای جایگزین شده در تمام عمر وسایل نقلیه دوام آورند و مصرف‌کنندگان احتمالی آن چند سال بعد نیاز به تعمیر دومی نداشته باشند.»

وی افزود: «می‌دانیم که آنها که تعمیر می‌شوند ایمن‌تر هستند. مشکل این است که آیا آنها در بلندمدت نیز ایمن خواهند بود؟ این چیزی است که باید مشخص شود.»

تاکاتا در بیانیه خود گفته است که وسایل نقلیه قدیمی‌تر و کسانی که در ایالات با رطوبت بالا زندگی می‌کنند، در بالاترین اولویت تعمیرات قرار دارند. سناتور ریچارد بلومنتال، عضو هیات مجلس سنا که مسوول سیاست حمل‌و‌نقل است، درخواست تحقیقات جنایی برای این اقدام تاکاتا کرده است. NHTSA بر شرکت هوندا، نیسان و حداقل ۸ خودروساز دیگر که تحت‌تاثیر این فراخوان قرار می‌گیرند، فشار آورده است که فرآیند تعمیر را سرعت ببخشند و با سایر تامین‌کنندگان کیسه هوا نیز همکاری کنند تا قطعات را به دست آورند. این سازمان همچنین از تاکاتا تقاضا کرده است که اسناد و اطلاعات بیشتری از دستگاه‌هایی که از خودروهای فراخوان شده برداشته شده‌اند، ارائه دهد.

NHTSA در ماه فوریه تاکاتا را به دلیل عدم پاسخگویی کامل در مورد تولید کیسه‌های هوا روزانه ۱۴ هزار دلار جریمه کرد. در حالی که پتانسیل جریمه بیشتری با ادامه روند تحقیقات وجود دارد، شرکت و قانون‌گذار با یکدیگر بر سر آزمایشات همکاری می‌کنند و تعمیرات بالقوه و هماهنگی تعمیرات با خودروسازان را ارزیابی می‌کنند. کیسه‌های هوای مدرن با نجات زندگی ۲۰۰۰ نفر در سال در ایالات متحده وابسته به فعل و انفعالات شیمیایی است که وقتی تصادف رخ می‌دهد و توسط حسگرها درک می‌شود، در چند هزارم ثانیه باد می‌کند. مشکل تاکاتا به وکلای مدافع قربانیان و امنیت نیز ارتباط پیدا کرده است که به انتخاب ماده شیمیایی مورد استفاده توسط شرکت نیز اعتراض کرده‌اند. این ماده نوعی از نیترات آمونیوم است که تحت رطوبت بالا ناپایدار می‌شود.

علاوه بر هوندا و نیسان، دیگر مشتریان تاکاتا که در بازار ایالات متحده تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند فیات کرایسلر، تویوتا، بیریش موتورن ورک، مزدا، فورد، جنرال موتورز، سوبارو و میتسوبیشی هستند.