رسوایی «شتاب ناخواسته» در تویوتا

منبع: سایت cbc

شرکت تویوتا در مارس ۲۰۱۴ برای حل و فصل اختلاف با وزارت دادگستری ایالات متحده، موظف به پرداخت ۲/ ۱ میلیارد دلار غرامت شد. این مبلغ مربوط به یک پرونده جنایی چهار ساله است که آیا این خودروساز در گزارش مشکلات مربوط به شتاب ناخواسته خودروهایش صادق بوده است.

بر اساس این توافق، این شرکت پذیرفت که مصرف‌کنندگان آمریکایی را با اظهارات فریبنده‌ای در مورد دو موضوع ایمنی موثر بر وسایل نقلیه گمراه کرده است. در نتیجه تویوتا موظف به پرداخت جریمه مالی ۲/ ۱ میلیارد دلار تحت «شرایط پیگرد قانونی معوق» موظف شد. یک ناظر مستقل نیز سیاست‌ها، شیوه‌ها و روش‌های مربوط به گزارش‌ها و فراخوانی‌های تویوتا را به عنوان بخشی از توافق بررسی می‌کند.

هولدر، دادستان کل در یک کنفرانس خبری گفت: «شرکت تویوتا به جای افشا و اصلاح مشکلات ایمنی بیانیه‌های گمراه‌کننده عمومی برای مصرف‌کنندگان منتشر کرد و حقایق نادرستی به اعضای کنگره داد.» وی افزود که این جریمه بزرگ‌ترین جریمه‌ای است که تاکنون به یک شرکت خودرویی توسط ایالات متحده تحمیل شده است.

کریستوفر رینولدز، رئیس بخش آمریکای شمالی شرکت تویوتا می‌گوید که در زمان فراخوانی «مسوولیت کامل برای هر گونه نگرانی که ممکن است برای مشتریان ایجاد شده باشد را پذیرفته‌ایم و دوباره خود را برای جلب اعتماد مجدد، وقف خواهیم کرد.» تویوتا نیز گفت که «تغییرات بنیادی برای تبدیل شدن به یک سازمان پاسخگوتر و مشتری محورتر را انجام داده و به بهبود مستمر متعهد است.»

ابتدا در سال ۲۰۰۹ تویوتا فراخوان گسترده‌ای منتشر کرد که در مجموع بیش از ۱۰ میلیون خودرو را در مورد مشکلات مختلف از جمله نقص در ترمز، پدال گاز «چسبنده» و تشک کف دربرمی‌گیرد. بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲، تویوتا بیش از ۶۶ میلیون دلار جریمه به دلیل تاخیر در گزارش مشکلات خودروهای با شتاب ناخواسته پرداخت کرد.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا هرگز نقصی در سیستم الکترونیک یا نرم‌افزار خودروهای تویوتا که علت احتمالی چنین وقایعی باشند، پیدا نکرد.

در کانادا، مقامات تحقیقات در مورد وسایل نقلیه تویوتا را در سال ۲۰۱۱ تکمیل کرده و دریافتند که تویوتا قانون ایمنی وسایل نقلیه موتوری را نقض نکرده است.

یک سخنگوی حمل و نقل کانادا در بیانیه‌ای ایمیلی به اخبار CBC گفت: «تجزیه و تحلیلی از تمام ۳۷۴ شکایت از شتاب ناخواسته در مورد خودروهای لکسوس و تویوتا که در فاصله بین سپتامبر ۲۰۰۹ تا ژوئن ۲۰۱۱ صورت گرفته بود، انجام شد. به غیر از پدال چسبیده شتاب‌دهنده و مشکلات مربوط به تشک کف هیچ مشکل دیگری که مربوط به خودرو باشد، آشکار نشد.»

وی در ادامه افزود: «هیچ نشانه‌ای از عدم انطباق با قانون ایمنی وسایل نقلیه موتوری پیدا نشد.» پرداخت غرامت آخرین مورد در زنجیره تبلیغات بد برای تویوتا است که پیش از این شهرت ایمنی آن در سال ۲۰۰۹ با آغاز فراخوانی خودروهایی که مشکل شتاب ناخواسته داشتند، متزلزل شده بود. در نتیجه این رویدادها، سهم بازار این شرکت در آمریکا و کانادا کاهش یافت. از زمان آغاز فراخوانی خودروها، تویوتا دوباره به تدریج اطمینان عمومی را به دست آورده است و در سال ۲۰۱۳ پرفروش‌ترین خودروساز شد که رقابت تنگاتنگی را با جنرال موتورز و فولکس واگن بر سر این مساله دارد.

در سال ۲۰۱۳ تویوتا با پرداخت بیش از یک میلیارد دلار غرامت برای حل و فصل صدها دادخواست قانونی که مالکان خودروهای این شرکت ارائه کرده بودند، موافقت کرد و به دلیل فراخوانی خودروهایش دچار زیان‌های اقتصادی شد. اما این غرامت شامل دادخواست‌های مربوط به مرگ‌ها و جراحت‌های اشتباهی که در ایالت کالیفرنیا و دادگاه‌های فدرال مطرح شده‌ بودند، نمی‌شد. تویوتا شتاب‌دهنده‌های چسبنده‌ یا تشک‌های کف که پدال گاز را گیر می‌اندازند و منجر به شتاب گرفتن می‌شوند را مقصر می‌داند. این شرکت به طور مکرر نقص در خودروهای خود را رد کرده است.

در طول چند سال اخیر، تویوتا مجبور به پرداخت میلیون‌ها دلار برای فراخوانی خودروها شده است. با این حال، بعید است که پرداخت چنین مبالغی به امور مالی تویوتا صدمه چندانی بزند. در سه ماه اول سال مالی ۲۰۱۵، تویوتا ۲/ ۵ میلیارد دلار سود کرده است که موجب اعتبار بخشیدن به ین و فروش گسترده خود در سطح جهانی شده است.