گروه مسکن: بانک مرکزی در آخرین گزارش خود از تغییر جهت قیمت مسکن طی یک ماه گذشته خبر داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» براساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی که شهریور ماه از طریق بنگاه‌های مسکن معامله شده است 3 میلیون و 910 هزار تومان است که در مقایسه با مردادماه، 5/ 1 درصد افزایش یافته است. بانک مرکزی در حالی افزایش 5/ 1 درصدی قیمت مسکن در شهریورماه نسبت به مرداد را گزارش می‌دهد که در گزارش‌های پیشین خود از وضعیت قیمت مسکن، به ترتیب از کاهش 3/ 0، 7/ 0 و 2/ 0 درصدی قیمت مسکن در مرداد، تیر و خرداد 94 خبر داده بود. «دنیای اقتصاد» پیش‌تر به نقل از آمارهای دفتر اقتصاد مسکن، تغییر جهت قیمت در شهریورماه را گزارش کرده و نوشته بود: متوسط قیمت مسکن در شهریور براساس ارقام سامانه رهگیری 4/ 1 درصد نسبت به مرداد افزایش یافته است.


درحالی‌که در تیر و مرداد رشد ماهانه قیمت مسکن نزولی بود. همچنین در آمارهای ارائه شده درباره وضعیت قیمت مسکن از سوی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر متوسط قیمت مسکن، مترمربعی ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان است.


گران‌ترین واحدها در منطقه ۳

بانک مرکزی دیروز با انتشار گزارش بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران اعلام کرد: در شهریور 94 از میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 7 میلیون و 760 میلیون تومان به منطقه 3 و کمترین آن با حدود 2 میلیون تومان به منطقه 18 تعلق داشته است.


براساس این گزارش، در شهریور ۹۴ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۵/ ۱۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در شهریور سال ۹۴ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم ۱/ ۵۴ درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم در مقایسه با شهریور ۹۳، معادل ۱/ ۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.


کاهش معاملات مسکن در ۶ ماه اول سال

بانک مرکزی همچنین در این گزارش وضعیت قیمت و حجم معاملات مسکن طی 6 ماه اول سال‌جاری را مورد بررسی قرار داده است.

بر این اساس، در 6 ماه اول امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 72 هزار و 500 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد کاهش یافته است. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران 3 میلیون و 860 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 3/ 1درصد کاهش نشان می‌دهد.


در نتیجه‌گیری گزارش بانک مرکزی درباره علت کاهش حجم معاملات مسکن طی ۶ ماه اول سال ۹۴ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، آمده است: بخشی از این کاهش در ماه‌های مذکور متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان به ویژه انتظارات فعالان بازار نسبت به تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای بوده است.


همچنین، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در شهریورماه سال 94 نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 مترمربع (معادل 9/ 15 درصد) اختصاص داشته است.


واحدهای دارای زیربنای ۵۰ تا ۶۰ و ۷۰ تا ۸۰ متر مربع به ترتیب با سهم ۷/ ۱۵ و ۱/ ۱۳ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰متر مربع، ۹/ ۵۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص داده‌اند.


این گزارش همچنین درباره تحولات بازار اجاره مسکن طی شهریور 94 می‌افزاید: در شهریورماه شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به مردادماه و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1/ 11 و 4/ 12 درصد رشد نشان می‌دهد.