گروه بازرگانی: در سلسله‌ دیدارهای هیات‌های اروپایی از ایران، این بار کشور هلند با هیات 14 نفره به سرپرستی رئیس شورای توسعه تجارت این کشور میهمان اتاق بازرگانی ایران بود. کشوری که عنوان می‌شود سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران در سال‌های اخیر اعمال کرده است و فعالان اقتصادی ایرانی به این کشور در شرایط جدید، فرصت جبران داده‌اند. از سویی هلندی‌ها نیز ورود به بازارهای سایر کشورها از جمله روسیه از طریق ایران را مورد تاکید قرار داده‌اند.


در این دیدار، محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران سه دلیل اشتیاق اروپاییان برای حضور در بازار ایران را موقعیت جغرافیایی ایران، پیشرفت ایران در خدمات فنی و مهندسی و خروج اقتصاد ایران از دوران وابستگی به نفت دانست و خواستار تاسیس شرکت‌های مشترک دو کشور شد. همچنین جان سیمونس رئیس شورای توسعه تجارت هلند نیز از چهار مزیت بازار ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک نام برد و صنایع غذایی،‌ کشاورزی و گلخانه‌ای را از نیز از فعالیت‌های رقابت پذیر هلند دانست. همچنین این دیدار با امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین دو کشور به اتمام رسید.


جلال‌پور در این نشست ضمن اشاره به فرهنگ و زیبایی هلند گفت: هر چند در سال‌های اخیر روابط ایران و هلند می‌توانست بهتر باشد و تحت تاثیر محدودیت‌های اعمال شده قرار نگیرد،‌اما هلند در این دوره جزو سختگیرترین کشورهای اروپایی در روابط تجاری بوده است که امیدوارم در شرایط جدید این مشکل برطرف شود. وی افزود: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا از یک قانون تبعیت می‌کند، تعجب من از این است که چرا برخی از دولت‌ها در برخی موارد سختگیری‌های زیادی دارند. متاسفانه عملکرد تعجب برانگیز هلند در اعمال تحریم‌هایی بیش از آنچه که از سوی سایر کشورهای اروپایی اجرایی شد، در ذهن ایرانیان ماندگار شده است، این در حالی است که این سختگیری به زیان خودشان نیز هست و باعث می‌شود ایران برای ورود به این بازار از راه‌های غیر مستقیم وارد شود.


وی تصریح کرد: هم اکنون هلند و سایر کشورهای اروپایی مشغول تدوین سند رفع تحریم‌ها علیه ایران و نیز جلوگیری برخورد با کالاهای دوگانه هستند؛ بنابراین مهم است که هلند در این شرایط که فرصت جبران عملکرد گذشته‌اش را دارد، نهایت تسهیل را در امر تدوین این اسناد صورت دهد.


وی عنوان کرد: قرار گرفتن ایران در شرایط جدید، اتفاقی نیست که هلند بخواهد به راحتی از کنار آن بگذرد. رئیس اتاق بازرگانی ایران به سه دلیل اشتیاق کشورهای خارجی برای ورود به بازار ایران اشاره کرد و گفت: موقعیت ایران در منطقه که می‌تواند به نحوی کریدور بین قاره‌ای باشد، می‌تواند زمینه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند. به گفته وی، در طول سال‌های گذشته،‌ ایران توانسته است در خدمات فنی و مهندسی،‌کارهای بزرگی انجام داده نیروهای متخصص تربیت کند. به گونه‌ای که شرکت‌های ایرانی در حال حاضر شرایط جوینت شدن با شرکت‌های هلندی را دارند و در زمینه پروژه‌های زیربنایی در منطقه، اقدام مشترک انجام دهند.


وی همچنین در توضیح دلیل سوم گفت: دوران پادشاهی نفت و توسعه شرکت‌های دولتی در ایران رو به افول است و بخش خصوصی ما در حال فعالیت است. بنابراین کشورهایی که به این امر مهم پی ببرند، می‌توانند عملکرد بهتری داشته باشند.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار کرد: در صنایع کوچک و بزرگ، صنعت حمل‌ونقل، صنایع ریلی و فرودگاه و جاده، ایران پتانسیل سرمایه‌گذاری دارد و شرکت‌های هلندی می‌توانند علاوه بر این حوزه‌ها، در پروژه‌هایی همچون صنایع غذایی، فرآوری محصولات کشاورزی و نیز شرکت‌های دانش‌بنیان وارد شوند. جلال‌پور خواستار ایجاد شرکت‌های مشترک با برندهای مشترک در ایران شد و گفت: در منطقه‌ای که هلند نفوذ دارد و نیز در جایی که ایران واقع شده است، زمینه کار مشترک بسیار وجود دارد و ثروت خوبی هم برای همکاری‌های مشترک دو کشور ایجاد می‌کند. جان سیمونس،‌ رئیس شورای توسعه تجارت هلند هم در این دیدار با بیان اینکه سفیر هلند در ایران متعهد به برداشتن موانع پیش روی توسعه تجارت دو کشور است، گفت: علاقه شرکت‌های هلندی برای سرمایه‌گذاری در ایران بسیار بالا است.


وی افزود: علاوه بر همکاری در زمینه‌های سیاسی می‌توان چهار مزیت برای بازار ایران متصور بود. اول اینکه ایران کشوری است که با کشورهای زیادی از جمله روسیه همسایه است. از این رو می‌توان برای ورود به این بازارها پل ارتباطی خوبی باشد. دوم اینکه ارتباط و توانمندی ایران در ایجاد این ارتباط، موضوعی است که شرکت‌های توانمند هلندی در زمینه زیرساخت‌ها می‌توانند در بهبود این امر کمک کنند.


وی گفت: توان و قابلیت نیروی انسانی در ایران بسیار بالا است و به نظر می‌رسد در ایران آن‌طور که باید، از این توانمندی بهره‌برداری نمی‌شود. در این خصوص نیز ما از همکاری در حوزه دانشگاهی و آموزش استقبال می‌کنیم. همچنین هزینه تولید در ایران نسبت به اروپای غربی پایین‌تر است و از این رو می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌هایی داشته باشد. سیمونس در ادامه به فعالیت‌های رقابت‌پذیر هلند اشاره کرد و گفت: در زمینه‌هایی همچون صنایع غذایی،‌کشاورزی و گلخانه‌ای، هلند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و قابلیت رقابت دارد. همچنین در صنایعی همچون پتروشیمی و نفت نیز شرکت‌های چند ملیتی بزرگی در هلند فعال هستند.


به گفته وی، انرژی‌های تجدیدپذیر از دیگر زمینه‌هایی است که می‌توان دراین خصوص فعالیت‌های مشترکی را آغاز کرد. در این زمینه با مناطق آزاد وارد مذاکره شده‌ایم، اما تمام برنامه‌های عملیاتی به پس از لغو تحریم‌ها و تصمیم‌گیری در این خصوص موکول می‌شود.


سیمونس همچنین در حاشیه دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در جمع خبرنگاران بازار ایران را یک بازار بکر و با قابلیت‌های بسیار دانست و گفت: شرکت‌های هلندی به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی در ایران هستند، البته شرکت‌های هلندی سوالات زیادی راجع به ایران دارند، چرا که بازار ایران یک بازار بزرگ و دارای فرصت مناسب است که تلاش داریم به‌عنوان یک سازمان در هلند شرکت‌های این کشور را برای استفاده از فرصت بازار ایران راهنمایی کنیم. ما به‌عنوان دومین صادرکننده بزرگ دنیا به دنبال این هستیم که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و خورشیدی با ایران همکاری کنیم. وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های مشترک با ایران در زمینه مدیریت آب و فاضلاب، توسعه بنادر و حمل‌ونقل و نیز فرآوری محصولات کشاورزی مدنظر شرکت‌های هلندی است. جلال‌پور نیز در حاشیه این دیدار گفت: در دوران تحریم مواجه با برخی مشکلاتی بودیم که هلند پیش روی ایران قرار داده بود و به‌رغم تحریم‌های اتحادیه اروپا، این کشور محدودیت‌های بسیار زیادی را پیش روی ایران قرار داد و فشارها را مضاعف کرد، بنابراین اکنون می‌تواند آن فشارها را جبران کند. هلند می‌تواند یکی از کشورهایی باشد که در دوران پساتحریم همکاری مناسبی را به جهت تجارت و سرمایه‌گذاری با ایران آغاز کرده و اجازه ندهد سایر کشورها فضای به وجود آمده برای توسعه همکاری‌ها با ایران را به نفع خود مصادره کنند. هلند باید در جهت رفع تحریم‌ها و تسهیل در تجارت پیشگام باشد و کار مشترکی را با ایران برای حضور در کشورهای همسایه داشته باشد.


کارنامه تجاری ایران و هلند

هلند و ایران طی سال گذشته مبادلاتی به حجم یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار را صورت داده‌اند. از این حجم مبادلات تجاری یک میلیارد و ۵۱ میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از هلند بوده و ایران تنها ۶۹ میلیون دلار کالا به این کشور صادر کرده است. رقم بالغ بر یک میلیارد حجم تجاری ایران و هلند در سال ۹۳ در حالی است که سال پیش از آن، مبادلات تجاری این دو کشور در پایین‌ترین سطح خود قرار داشت. در سال ۹۲، واردات ایران از هلند بیش از ۹۰۷ میلیون دلار و صادرات ایران به این کشور نیز بالغ بر ۶۹ میلیون دلار ثبت شد که براساس آن طی این سال این دو کشور توانستند حجم تجاری ۹۷۶ میلیون دلاری را رقم بزنند. این در حالی است که در سال ۹۱، حجم تجاری این دو کشور در سطح نسبتا بالایی قرار داشت. ایران و هلند در حالی حجم تجاری دو میلیارد و ۱۳۹ میلیون دلاری را در سال ۹۱ رقم زدند که از این بین دو میلیارد و ۴۶ میلیون دلار آن مربوط به واردات ایران از هلند و ۹۳ میلیون دلار به صادرات ایران به این کشور اختصاص داشت. در سال ۹۰ نیز حجم تجاری این دو کشور معادل یک میلیارد و ۲۰ میلیون دلار ثبت شده که ۸۰۸ میلیون دلار آن واردات هلند به ایران و ۲۱۲ میلیون دلار صادرات ایران به این کشور بوده است.