گروه بورس-حدیث موسوی: روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با کاستن از شدت ریزش خود، به میزان 53 واحد افت کرد تا به این ترتیب روز متعادل‌تری در جریان معاملات این بازار رقم بخورد.

در حال حاضر انتظار برای اعلام گزارش‌های 6 ماهه ضعیف از سوی شرکت‌های بورسی در کنار چشم‌انداز مبهم اقتصاد کشور و کمبود نقدینگی، مهم‌ترین‌ چالش‌های بازار سرمایه محسوب می‌شوند که به روند ریزشی بورس دامن زده‌اند. اما روز قبل تحت تاثیر ارزنده شدن قیمت سهام برخی شرکت‌ها بعد از ریزش‌های اخیر و برخی خبرها درخصوص تایید برجام در شورای عالی امنیت ملی و امیدواری به اجرای برجام بازار مسیری متعادل‌تر را در پیش گرفت تا در نهایت به افت 53 واحدی تن دهد.


مهدی افضلیان، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درخصوص تحولات اثرگذار بر روند بورس طی معاملات روز گذشته اعلام کرد: مراحل پایانی بررسی برجام در مجلس و تایید برجام در شورای عالی امنیت ملی مهم‌ترین‌ اخباری بودند که بر روند معاملات بازار سهام در این روز تاحدودی تاثیر مثبت داشتند.


وی ادامه داد: البته جدا از این اخبار، ارزنده شدن قیمت سهام بعد از افت روزهای اخیر و در نتیجه رغبت معامله‌گران برای کسب بازدهی کوتاه‌مدت از این سهم‌ها نیز فاکتور دیگری بود که موجب شد شاهد ریزش شدید بازار در این روز نباشیم و شاخص روند متعادل‌تری را در نهایت طی کند.


این تحلیلگر بازار سهام افزود: به‌طور معمول بعد از چند روز افت، شاهد یک عقبگرد به سمت بالا در بازار سهام هستیم؛ اگرچه باید اضافه کرد نوسان شاخص در روز قبل و کاهش دامنه ریزشی آن به معنی حفظ این روند به ظاهر مثبت در روزهای پیش رو نخواهد بود.


افضلیان توضیح داد: با توجه به اینکه نزدیک به دو سال است بازار سهام روند کاهشی را به‌طور فرسایشی طی می‌کند، این امر موجب شده سهامداران زیادی از معاملات بورس خارج شوند، بنابراین تا زمانی که اعتماد دوباره به این بازار برنگردد و فعالان بورس نشانه‌های رونق واقعی را در تمامی ارکان اقتصادی کشور و در صنایع گوناگون مشاهده نکنند، نمی‌توان امیدوار بود سرمایه‌‌های سرمایه‌گذاران به زودی در بورس به جریان بیفتد و موجبات رونق بازار را فراهم آورد.


این کارشناس بازار سهام با اشاره به سخنان اخیر وزیر اقتصاد درخصوص کاهش سود سپرده‌های بانکی در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار نیز گفت: مشاهده روند ریزشی بازار سهام و تداوم این وضعیت برای ماه‌های متوالی موجب شده تا برخی سهامداران ترجیح دهند برای کسب بازدهی کم ریسک‌تر سرمایه‌های خود را در فضاهای اقتصادی دیگری به غیر از بورس به جریان اندازند که یکی از این ارکان را باید بازار پول عنوان کرد. اما با توجه به اینکه اگر در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار نیز با کاهش نرخ سود بانکی موافقت شود به دلیل رعایت نکردن این مصوبه از سوی برخی موسسات غیرمجاز و موسسات مالی، این عامل تاثیر پایدار و مثبتی بر روند بازار سهام نخواهد داشت.


مهم‌ترین‌ تحولات بورس

روز گذشته افت 53 واحدی شاخص کل (معادل 09/ 0 درصد) نماگر بازار سهام را به رقم 61 هزار و 164 واحد رساند. بررسی معاملات بورس در این روز نشان می‌دهد بازار با روند ریزشی آغاز شده اما در ساعات میانی معاملات مسیر رشد را در پیش گرفته است.


حجم و ارزش معاملات بورس در این روز به ترتیب با رشد ۳ و ۲۰ درصدی روبه‌رو شدند. براساس این گزارش حجم معاملات سهام بالغ بر دادوستد ۳۷۱ میلیون سهم شد و ارزش معاملات نیز با حذف معاملات بلوکی و کد به کد به رقم ۶۴ میلیارد تومان رسید.


نمادهای معاملاتی فولادمبارکه اصفهان، نفت، گاز و پتروشیمی تامین و شرکت ارتباطات سیار ایران بیشترین تاثیر مثبت را تا سطح حداکثر 29 واحد بر شاخص بورس گذاشتند. در حالی که نمادهای بانک صادرات، ایران خودرو و خدمات انفورماتیک تا حداکثر 24 واحد بالاترین تاثیر منفی را بر نماگر بازار داشتند. در جریان معاملات روز گذشته بورس همچنین باید به بازگشایی نمادهای معاملاتی شرکت‌های پشم شیشه ایران حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری بوعلی، بیمه نوین و نیز توقف نماد معاملاتی اوراق مشارکت میدکو به منظور پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اشاره کرد.


بازارگردانی سهام در حالی طی معاملات این روز در برخی نمادها ادامه یافت که به نظر می‌رسد ارزنده شدن قیمت سهام یکسری از شرکت‌ها سهامداران را برای کسب بازدهی و نوسان‌گیری در بازه کوتاه مدت ترغیب به حضور دوباره در فرآیند معاملات کرده است.


تحولات روز گذشته فرابورس

در شرایطی که بازار سهام با افت شاخص معاملات خود را در روز گذشته به پایان رساند، فرابورس نیز با کاهش شاخص به میزان 7/ 4 واحد معادل 71/ 0 درصد روبه‌رو شد. به این ترتیب با کاهش روز یکشنبه، آیفکس به رقم 5/ 659 واحد رسید. در بازار فرابورس نمادهای معاملاتی پترول، مارون و زاگرس، میدکو و شراز از جمله نمادهایی بودند که تا سقف 6/ 1 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در سمت مقابل اما نمادهای شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان و بیمه پاسارگاد با رشد خود دو نمادی نام گرفتند که بالاترین تاثیر مثبت را بر این شاخص گذاشتند. از دیگر رخدادهای فرابورس باید به عرضه اولیه 20 میلیون سهم شیر پاستوریزه پگاه فارس اشاره کرد. امروز نماد معاملاتی «غفارس1» در بازار دوم فرابورس شاهد کشف قیمت هر سهم خود با نرخ 245 تومان بود. این شرکت البته در آستانه عرضه اولیه خود شفاف‌سازی هم کرده بود. براساس گزارشی که این شرکت منتشر کرده است، پگاه فارس در عملکرد سه ماه اول از 426 ریال سود پیش‌بینی شده، 23 درصد معادل 100 ریال را پوشش داده است.