گروه اقتصاد بین‌الملل: فصل اعطای جوایز نوبل از امروز آغاز می‌شود. گر چه موسسه نروژی نوبل هرگز فهرست دقیق نامزدهای جوایز مختلف نوبل را منتشر نمی‌کند، اما گمانه‌زنی‌های افراد نزدیک به روند انتخاب برندگان، حکایت از آن دارد که نام محمدجواد ظریف، در فهرست برندگان احتمالی جایزه صلح نوبل قرار دارد.


براساس گزارشی که نشریه دیلی‌میل منتشر کرده است، نام وزیر امور خارجه کشورمان در کنار نام جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به‌خاطر تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در میان نامزدهای جایزه صلح نوبل قرار دارد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم به دلیل تلاش‌های اخیرش در گشودن درهای کشورش به روی پناهجویان، از دیگر گزینه‌های محتمل دریافت این جایزه است. نشریه با نفوذ بیلد آلمان در گزارشی خبر داده است که این سیاستمدار 61 ساله از «شانس خوبی» برای دریافت این جایزه برخوردار است. به گزارش این نشریه، علاوه بر موضوع بحران پناهجویان، تحولات اوکراین نیز از دیگر دلایل احتمال اعطای این جایزه به مرکل مطرح شده است. کریستین برگ هارپ‌ویکن، مدیر موسسه تحقیقات صلح اسلو، یکی از معدود صاحب‌نظرانی است که جرات پیش‌بینی نام برنده را دارد. او در اسلو خطاب به خبرنگاران گفته است که «آنگلا مرکل جایزه صلح نوبل را خواهد برد». البته در فهرست سالانه گزینه‌های احتمالی که او ارائه کرده است، بعد از مرکل، دولت کلمبیا و شورشیان فارک برای تلاش‌هایشان در شکل‌دهی فرآیند صلح، به‌عنوان دومین گزینه احتمالی و روزنامه روسی منتقد پوتین، به نام «نووایا گازتا» به‌خاطر تلاش‌هایش در ارائه گزارش‌های مستقل، به‌عنوان سومین گزینه احتمالی دریافت جایزه نوبل قرار دارند.


در Nobeliana.com که وب‌سایتی است به مدیریت جمعی از کارشناسان نروژی تاریخ جوایز نوبل، آمده است که محتمل‌ترین گزینه برای دریافت جایزه صلح نوبل امسال، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد است که پیش از این نیز دوبار، یکی در سال ۱۹۵۴ و دیگری در سال ۱۹۸۱ برنده جایزه صلح نوبل شده است. این وب‌سایت احتمال داده است که جایزه مذکور به‌طور مشترک به این نهاد بین‌المللی و یک کشیش کاتولیک اریتره‌ای به‌خاطر کمک به هزاران پناهجو در دریای مدیترانه اعطا شود. این وب‌سایت دومین گزینه احتمالی را روزنامه «نووایا گازتا» دانسته و در این باره نوشته است: «آزادی بیان در روسیه تحت فشار است و رسانه‌ها تاکنون برنده جایزه صلح نشده‌اند.» این وب‌سایت با ذکر نام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان او را نیز یکی از گزینه‌های محتمل دریافت جایزه نوبل دانسته است. از دیگر گزینه‌ها، یک دکتر اهل کنگو به نام دنیس موکوگ است که هزاران زن قربانی تجاوز در جمهوری دموکراتیک کنگو را تحت مداوا قرار داده است. نام یک نهاد صلح‌طلب ژاپنی به نام سندیکای ماده ۹ نیز در میان نامزدهای احتمالی مشاهده می‌شود. نام پاپ فرانسیس نیز در میان این گزینه‌ها مشاهده می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که نام ۲۷۶ نامزد برای دریافت جایزه صلح نوبل امسال مطرح است، اما تعداد نامزدهای سال گذشته دو نفر بیشتر از این تعداد بود. نام برنده جایزه صلح نوبل در روز ۹ اکتبر مصادف با جمعه، ۱۷ مهر اعلام خواهد شد. سال گذشته جایزه صلح نوبل به‌طور مشترک به ملاله یوسف‌زی، دختر پاکستانی مبارز در راه حق تحصیل دختران و کایلاش ساتیارثی هندی، فعال حقوق کودکان اعطا شد.


امروز نخستین روز اعطای جوایز نوبل است که با اعلام نام برنده جایزه نوبل پزشکی کلید خواهد خورد. پس از آن در روز سه‌شنبه، برنده جایزه نوبل فیزیک معرفی می‌شود و روز چهارشنبه شاهد اعلام برنده جایزه نوبل شیمی خواهیم بود. برندگان جایزه نوبل امسال، هشت میلیون کرون سوئد (معادل حدود 950 هزار دلار یا 855 هزار یورو یا 630 هزار پوند) دریافت خواهند کرد. اگر در هر بخش جایزه به‌طور مشترک اعطا شود، این مبلغ به میزان مساوی تقسیم خواهد شد.